Rabu, 23 Mac 2011

Motivasi Kejayaan-dahulukan gabungan ilmu dan minda, bukan gabungan ghairah dan nafsu serakah

Oleh:
iMotivasi








Ada orang rajin, tapi hasilnya tak seberapa.
Ada orang kurang rajin, tapi dia dapat hasil banyak.
Mengapa terjadi begitu?
Inilah yang saya panggil sebagai ‘work hard in smart way‘ – bekerja secara pintar. Maksudnya, rajin berusaha menggunakan cara yang benar-benar mendatangkan hasil, bukannya rajin berusaha menggunakan puluhan cara tapi kurang mendapat hasil.
Dalam apa jua yang Anda lakukan, apabila dilakukannya dengan ilmu dipacu oleh peranan minda, pasti hasilnya memuaskan hati Anda. Apabila Anda melakukan sesuatu dengan emosi ghairah dipacu oleh peranan nafsu serakah, hasilnya pasti kurang memuaskan hati Anda.
Anda akan jadi marah. Contoh? Skim cepat kaya ataupun keinginan mahu cepat kaya dan berjaya dalam masa singkat.
Apa jua yang Anda ingin lakukan, apa jua yang Anda ingin capai dalam hidup, lakukannya dengan ilmu. Kaji dulu.
Kemudian letakkannya sebagai satu matlamat di minda. Imaginasikan matlamat tu selalu supaya minda anda memberikan respon pada keinginan Anda lalu Anda menggunakan idea-idea tu untuk merangka strategi bagi mencapai matlamat yang Anda dah set tadi. Inilah cara yang digunakan oleh orang-orang pintar dan orang-orang berjaya.
Untuk Anda menjadi orang berjaya, dahulukan gabungan ilmu dan minda, bukan mendahuluka gabungan ghairah dan nafsu serakah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...