Puan Norlilah mengendalikan Bengkel Pembinaan Pelan Strategik 2011-2016 Hal Ehwal Murid SMK Selayang Bharu |
Selayang Bharu, 22 Oktober 2010: Bertempat di Bilik Teratai SMK Selayang Bharu satu bengkel Pembangunan Profesionalisme Keguruan telah diadakan melibatkan guru-guru di bawah pengurusan HEM. Bengkel ini adalah berkaitan dengan Key Performance Indicator(KPI).
Puan Norlilah memulakan sesi bengkel tersebut dengan bacaan Ummul Kitab dan seterusnya beliau mengucapkan terima kasih atas kehadiran semua guru di bawah pengurusan beliau.
Menurut beliau, KPI dapat didefinisikan sebagai suatu perimeter yang boleh diukur dan telah dipersetujui bersama yang mencerminkan kejayaan sesuatu organisasi. Menurut Kaplan(2003), If we can't measure, we cannot manage, if we can't manage, we can't change, if we can't change, we can't improve and if we can't improve, we can't success.
Terdapat empat jenis pengukuran prestasi:
1. Pengukuran input (sumber manusia, bajet masa, peralatan untuk proses penyampaian perkhidmatan)
2. Pengukuran output (perkhidmatan yang dihasilkan oleh organisasi seperti jumlah manusia, jumlah
manusia, jumlah perkhidmatan, peratus pencapaian sesuatu aktiviti.
3. Pengukuran Proses (kecekapan, keberkesanan, kapasiti kualiti dan kualiti persekitan kerja).
4. Pengukuran outcomes (menilai impak sebenar tindakan sesuatu organisasi)
Guru-Guru daripada pelbagai Unit HEM SMK Selayang Bharu memberi komitmen yang tinggi dalam bengkel tersebut |
1. Pengukuran input (sumber manusia, bajet masa, peralatan untuk proses penyampaian perkhidmatan)
2. Pengukuran output (perkhidmatan yang dihasilkan oleh organisasi seperti jumlah manusia, jumlah
manusia, jumlah perkhidmatan, peratus pencapaian sesuatu aktiviti.
3. Pengukuran Proses (kecekapan, keberkesanan, kapasiti kualiti dan kualiti persekitan kerja).
4. Pengukuran outcomes (menilai impak sebenar tindakan sesuatu organisasi)
Sekian.