Isnin, 28 Mac 2011

Cara Mengendalikan Stress Dalam Kalangan Guru

Oleh:
Kulanz
K- Semua Jadi Satu
Stress dalam kalangan guru dapat dikendalikan dengan strategi berikut:

1. Kenal pasti reaksi emosional

Apabila keperluan emosi dapat dikenal pasti maka seseorang guru boleh menangani stress dengan cara yang lebih positif. Contoh situasi, seorang guru perempuan tidak bersefahaman dengan pengetua di sekolahnya. Guru tersebut telah menangani stress dengan cara yang negatif, iaitu menengking pengetua itu. Setelah guru tersebut mengetahui keperluan emosi dalam dirinya, guru tersebut sedar bahawa tindakannya adalah kerana suatu masa dahulu ayahnya telah menggunakan pendekatan yang sama oleh pengetua itu, iaitu lagak bapa yang menghukum anaknya. Guru tersebut sedar bahawa dia inginkan pengetua itu menghargai beliau. Guru tersebut telah berhadapan dengan pengetua dan memberitahu perasaannya itu. Akhirnya, hubungan mereka berjaya dipulihkan.

2. Komitmen sosial

Apabila berhadapan dengan stress, guru memerlukan sokongan daripada orang-orang di sekelilingnya. Oleh itu, komitmen sosial amatlah penting.

3. Kehidupan fizikal

Stress menjejaskan kesihatan dari segi imunisasi tubuh. Oleh itu, seseorang guru harus tahu teknik yang berkesan untuk menangani stress terutamanya menjelang peperiksaan pelajar dan pertukaran pentadbiran di sekolah. Pengetahuan dalam senaman rutin dan pelan makanan seimbang boleh membantu guru menangani stress.

4. Intelek

Guru hendaklah bergaul dengan golongan yang memiliki tahap intelek yang serupa dengan mereka kerana aspek intelek boleh membantu guru menangani stress (Gold Yvonne dan A. Roth Robert, 1993).

Stress jika dibiarkan, boleh mendatangkan kesan sampingan yang tidak baik. Justeru adalah penting untuk mengubah diri individu untuk menangani stress dengan cara yang terbaik. Kenal pasti punca yang menyebabkan masalah tersebut dan ubah. Dengan mengetahui punca stress tersebut, individu bukan hanya meringankan masalah kini malah menghindarkan berulangnya masalah serupa pada masa akan datang. Contohnya, jika seseorang guru kecewa dengan perbalahan dengan pelajarnya, guru tersebut mungkin menyedari bahawa punca kekecewaannya itu bukan disebabkan oleh tingkah laku pelajar tetapi harapan yang tidak realistik guru berkenaan. Dengan mengubah standard yang ingin dicapai, guru tersebut akan mendapati bahawa tingkah laku pelajar tidak lagi mengganggunya.

35 Ciri Guru Yang Berkesan

Oleh:
MD RASUL BIN HARON
Sumber blog inspirasimozac

1.Penerangan yang diberikan kepada pelajar-pelajar adalah jelas dan terang.

2.Sebelum memulakan sesuatu pengajaran mereka akan membuat persediaan yang rapi.

3.Pengajaran yang diberikan kepada pelajar adalah sangat mudah difahami dan sangat mudah diikuti.

4.Apabila disoal oleh pelajar, jawapan yang diberikan adalah jelas dan tepat.

5.Di akhir pengajaran mereka akan merumus isi-isi penting secara terperinci.

6.Objektif pengajaran mereka adalah jelas dan dinyatakan kepada pelajar sebelum memulakan sesuatu pengajaran.

7.Mereka memberi penekanan kepada perkara-perkara penting dalam pengajaran dan pembelajaran.

8.Perbincangan di dalam kelas merupakan suatu yang amat digalakkan.

9.Pelajar-pelajar digalakkan untuk berkongsi pengetahuan dan pengalaman bersama rakan-rakan sedarjah.

10.Pelajar-pelajar digalak memberi pandangan dan pendapat semasa pengajaran dan pembelajaran sedang dijalankan.

11.Mereka tahu sama ada pelajar-pelajar mereka memahami apa yang telah diajar.

12.Mereka sentiasa peka dan mengambil berat tentang kualiti pengajaran mereka.

13.Pelajar-pelajar dapat mengamalkan konsep-konsep yang telah diajar.

14.Mereka mengambil berat ke atas pelajar-pelajar tanpa pilih kasih.

15.Pelajar-pelajar adalah sebagai sahabat mereka.

16.Mereka akan berhubung dengan pelajar-pelajar secara individu.

17.Mereka mengenali pelajar-pelajar mereka dan akan menegur sapa apabila bertemu di luar sekolah.

18.Mereka mudah dihubungi oleh pelajar-pelajar pada bila-bila masa.

19.Pelajar-pelajar dihormati sebagai seorang individu.

20.Mereka adalah orang-orang yang dinamik dan bertenaga.

21.Cara pengajaran mereka adalah amat menarik dan tidak membosankan.

22.Mereka amat berminat dan seronok menjadi guru.

23.Mereka mempunyai tahap keyakinan diri yang tinggi.

24.Kepantasan dan intonasi percakapan mereka dipelbagaikan.

25.Mereka mempunyai sifat berjenaka ( sense or humour ).

26.Mereka mahir dalam mata pelajaran yang diajar.

27.Pengajaran mereka dikaitkan dengan alam semesta dan kehidupan harian.

28.Mereka mengambil berat tentang kemajuan dan peningkatan pembelajaran pelajar-pelajar.

29.Alat Pandang Dengan dan Alat Bantu Mengajar digunakan secara meluas di dalam setiap pengajaran mereka.

30.Masa yang diperuntukkan untuk sesuatu mata pelajaran itu digunakan secara optimum dan berkesan.

31.Mereka mampu mengawal kelas dengan baik.

32.Pujian kerap diberikan kepada pelajar-pelajar yang dapat menjawab dengan tepat.

33.Mereka memberi penjelasan mengapa jawapan yang diberi pelajar adalah tidak tepat.

34.Semua pelajar diberi peluang sama rata dalam pengajaran dan pembelajaran.

35.Mereka memberi tindakbalas serta merta kepada soalan-soalan yang dikemukakan oleh pelajar-pelajar.

Adakah ANDA mempunyai ciri-ciri yang tersebut di atas? Jika jawapannya YA, Syabas saya ucapkan. Teruskan perkhidmatan anda dengan lebih berjaya dan berkesan. Jika jawapannya, YA sebahagian sahaja, maka anda masih boleh menambahkan usaha ke arah menjadi guru yang berkesan. Jika jawapan anda TIDAK, AWAS! anda akan merosakkan insan-insan kerdil yang anda didik. Berusahalah ke arah keberkesanan pengajaran anda sebelum lebih ramai insan-insan kerdil menjadi mangsa kedaifan anda. INGAT! anak anda mungkin akan diajar oleh guru seperti anda. Selamat berusaha.

Top 5 Things to Consider Before Becoming a Teacher

By:
 
 

FARIDAH BT MOHAMAD SAAD
Pensyarah
Jabatan Pengajian Melayu
Institut Pendidikan Guru
Kementerian Pelajaran Malaysia
Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur
noniemsaad@yahoo.com
Teaching is truly a noble profession. It is also a very time consuming one, requiring a commitment on your part. Teaching can be very demanding but can also be extremely rewarding. Here are 5 things you should consider before taking up teaching as your chosen career.
1. Time Commitment In order to be an effective teacher, you need to realize that the time you are at work - those 7 1/2 to 8 hours - really must be spent with the kids. This means that creating lesson plans and grading assignments will probably take place on “your own time.” Further, to truly relate to your students you will probably be involved in their activities - attending sporting activities and school plays, sponsoring a club or a class, or going on trips with your students for various reasons.
2. Pay People often make a big deal about teacher pay. It is true that teachers do not make as much money as many other professionals, especially over time. However, each state and district can vary widely on teacher pay. Further, when you look at how much you are being paid, make sure to think of it in terms of the number of months worked.
3. Respect or Lack Thereof Teaching is an odd profession, both revered and pitied at the same time. You will probably find that when you tell others you are a teacher they will in fact offer you their condolences. They might even say they couldn’t do your job. However, don’t be surprised if they then go on to tell you a horror story about their own teachers or their child’s education. It is an odd situation and you should face it with your eyes wide open.
4. Community Expectations Everyone has an opinion of what a teacher should be doing. As a teacher you will have a lot of people pulling you in different directions. The modern teacher wears many hats. They act as educator, coach, activity sponsor, nurse, career advisor, parent, friend, and innovator. Realize that in any one class, you will have students of varying levels and abilities and you will be judged on how well you can reach each student by individualizing their education. This is the challenge of education but at the same time can make it a truly rewarding experience.
5. Emotional Commitment Teaching is not a desk job. It requires you to “put yourself out there” and be on each day. Great teachers emotionally commit to their subject matter and their students. Realize that students seem to feel a sense of “ownership” over their teachers. They assume that you are their for them. They assume that your life revolves around them. It is not uncommon for a student to be surprised to see you behaving normally in everyday society. Further, depending on the size of the town where you will be teaching, you need to understand that you will be running into your students pretty much everywhere you go. Thus, expect somewhat of a lack of anonymity in the community.

Tok Janggut...bukan penderhaka

Sumber Artikel:
Laman Motivasi Guru
affandimotivator
















Sewaktu Inggeris menyebarkan fitnah mengatakan bahawa Tok Janggut telah menderhaka kepada Ke bawah Duli Sultan Kelantan suatu waktu dahulu, Tok Janggut dengan beraninya menjawab,

"Patik bukan penderhaka, Tuanku, tiada sekelumitpun di hati patik niat untuk menderhaka kepada Tuanku, apatah lagi melanggar titah perintah Tuanku. Tapi Inggeris sudah melampau, Inggeris telah menabur fitnah, Inggerislah yang menjadi dalang, merekalah yang sepatutnya dihukum. Mereka mereka-reka cerita dan mengatakan patik membunuh. Patik hanya mempertahankan nyawa patik Tuanku. Patik mempertahankan hak dan maruah patik. Salahkah patik apabila melawan Inggeris semata-mata mempertahankan agama Islam dan orang Melayu??Salahkah Patik Tuanku?? Patik tidak rela mereka menghina agama Islam dan menghina bangsa Melayu. Bahkan mereka telah menghina Tuanku sebagai Sultan di negeri ini. Mengapa patik pula yang dianggap penderhaka??

Patik hanya rakyat biasa yang tak sanggup melihat orang putih meludah dan menghina Islam, mereka menghina Tuanku di belakang Tuanku. Tetapi mereka berpura-pura baik dan taat di hadapan Tuanku. Mereka mengadu-domba rakyat sehingga kita semua berada di dalam kacau-bilau. Mereka memfitnah patik dengan menyatakan patik ingkar perintah Tuanku. Mereka memfitnah dengan menyatakan bahawa patik gila kuasa dan mengajak rakyat pasir puteh mengamuk. Tidak Tuanku, rakyat Tuanku tidak akan mengamuk tanpa usul periksa. Rakyat Tuanku taat kepada Tuanku. Mereka keluar kerana benci kepada Inggeris. Berani sanggup mati mempertahankan pasir puteh dan agama Islam. Alangkah tidak munasabahnya fitnah mereka itu. Mereka telah mengaburi mata Tuanku. Mereka menyebar surat siaran di seluruh kota bharu mengatakan patik penderhaka. Sehingga ramai yang menyangka patik ingin mengambil kuasa Tuanku. Siapakah patik untuk bertindak begitu. Patik cukup sedih apabila Tuanku mengisytiharkan patik seorang penderhaka.

Jika Tuanku ingin patik menyerah, patik akan menyerah. Hukumlah patik. Jika itu yang akan memuaskan hati Tuanku. Tetapi jika Inggeris yang meminta patik menyerah..patik tidak akan menyerah...biar hancur badan patik ditembusi peluru bedil Inggeris, patik tidak akan menyerah Tuanku. Patik dan orang-orang pasir puteh akan menentang Inggeris. Kami akan berjuang menyelamatkan bumi pasir puteh dari dijajah oleh Inggeris. Biar patik seorang, patik gempur juga.

Ampun Tuanku, patik hamba yang hina, taat setia hanya kepada Tuanku. Agama Islam patik junjung di atas batu jemala patik. Allah hu Akbar.

catatan : Tok Janggut syahid mempertahankan Pasir Puteh.
AL FATIHAH

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...