Sabtu, 13 Ogos 2011

Bulan Kemerdekaan


SAYANGILAH BUMI MALAYSIA YANG BERDAULAT
SELAMAT MENYAMBUT BULAN
KEMERDEKAAN
KITA BERSATU
KITA GERAK SENADA DAN SEIRAMA



















MALAYSIA TANAH TERCINTA





Sejarah Awal Malaysia Sehingga Kemerdekaan





Sejarah awal Malaysia bermula dengan kewujudan manusia awal berusia 40,000 tahun yang ditemui di Kompleks Gua Mulu dan kompleks gua niah, Sarawak. Secara dasarnya sejarah negara ini telah melalui empat zaman utama sejarah manusia iaitu Prasejarah, Proto Sejarah, Zaman Pertengahan dan Zaman Kolonial.
Semenanjung Melayu berubah menjadi pusat perdagangan Asia Tenggara apabila China dan Indiamemulakan perdagangan mereka melalui di Selat Melaka. Penemuan beberapa tapak arkeologi Zaman Proto Sejarah membuktikan wujud petempatan pesisir pantai seawal abad ke-2 Masihi lagi. Ia membawa kepada kemunculan kerajaan awal sebelum abad ke-10 adalah merupakan penemepatan pesisir pantai dan pelabuhan kecil. Ini termasuk Langkasuka dan Lembah Bujang di Kedah, Beruas dan Gangga Negara di Perak, dan Pan Pan di Kelantan. Pada awal abad ke-15, Kesultanan Melaka wujud dan kemakmuran ekonominya telah menarik minat penakluk daripada Portugis pada tahun 1511 diikuti oleh Belanda dan Britain untuk mewujudkan penempatan atau koloni di Selat Melaka.
Manakala di Borneo pula, kewujudan kerajaan purba Marudu sebelum abad ke-13 Masehi dan Santubung lebih awal lagi membuktikan telah wujud entiti politik yang mendahului kewujudan Kesultanan Brunei dan kesultanan Sulu.

Penempatan terawal British di Malaysia bermula dengan pendudukan Pulau Balambangan pada tahun 1769 hasil dari perjanjian dengan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu. Manakala penempatan Selat Koloni DiRaja Britain diwujudkan pada 1826, dan Britain sedikit demi sedikit menyebarkan pengaruh dan kawalannya ke atas seluruh semenanjung. Penempatan Selat termasuk Pulau Pinang,Singapura dan Melaka. Pada 1867, Inggeris menjadi semakin agresif dan mula mendapatkan negeri negeri Melayu yang lain. Disebabkan perang saudara, gangguan persatuan sulit Cina, Britain telah dipilih untuk menyelesaikan masalah masalah penduduk Negeri Selat. Akhirnya, Perjanjian Pangkor ditandatangani yang mengakibatkan perluasan kuasa Britain ke negeri negeri Melayu (iaitu PerakPahang,Selangor dan Negeri Sembilan yang dikenali juga Negeri-negeri Bersekutu). Negeri-negeri lain yang dikenali sebagai Negeri-Negeri Tidak Bersekutu ialah PerlisKedahKelantan, danTerengganu yang berada di bawah kuasa Thai.
Di Borneo pula, Borneo Utara yang dahulunya berada di bawah pemerintahan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu sekarang Sabah) telah berada dibawah pajakan Syarikat Berpiagam Borneo Utara British pada tahun 1881 sehingga 1946 apabila ia ditabalkan sebagai Koloni Diraja British. Manakala Sarawak menjadi milik keluarga Brooke sebelum dari itu.
Akibat penaklukan Jepun pada Perang Dunia II dan kebangkitan komunis, kesedaran untuk merdeka semakin menyerlah dan kuat. Perkara ini amat dikhuatir oleh British khususnya dalam menjaga kepentingannya dan masyarakat imigran. justeru British mewujudkan Malayan Union, masyarakat Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-melayu, menolak kemasukan Singapura dan mahukan sistem kewarganegaraan tunggal (berbanding dwiwarganegara, yang membolehkan kaum pendatang mendapat status warganegara Malaya dan negara asal mereka). Kemerdekaan untuk semenanjung diperolehi pada 1957 di bawah nama Persekutuan Malaya, tanpa Singapura.

IBU BAPA KENA TERUS TERANG DENGAN ANAK




Kebenaran
Apa yang diberitahu kepada anak mestilah perkara yang benar. Ibu bapa jangan menipu anak. Jika ibu bapa tidak tahu jawapan kepada persoalan yang diajukan anak, beritahu mereka bahawa kita tidak tahu dan mengajak mereka mencari jawapannya. Jika ada perkara yang mungkin sukar bagi kita menjawab sendiri oleh sebab-sebab tertentu, minta bantuan daripada orang lain dan beritahu anak perkara sebenar.
Bercakap terus terang dan tepat
Apabila kita bercakap dengan anak, kita mesti menggunakan bahasa yang senang dan cakap terus terang serta tidak berbelit-belit. Kadangkala kita terpaksa memberikan satu-satu jawapan kerana tidak ada masa memikirkannya dan terpaksa membuat satu keputusan yang mengelirukan. Contohnya, anak meminta kebenaran bermain di luar tetapi hari panas, kita terus menjawab , "tidak boleh nanti dikejar anjing". Sepatutnya kita beritahu terus bahawa "tidak boleh hari panas" dan beritahu bahawa nanti akan menyebabkan mereka (anak) sakit.
Sentiasa konsisten dan tepat
Apa saja yang kita terangkan kepada anak-anak atau mengajar mereka, mestilah dilakukan dengan konsisten dan tepat. Pembaharuan boleh diterima oleh anak-anak tetapi jangan membuat pembaharuan tanpa sebab yang munasabah atau tidak jelas.
Rangsangan
Keupayaan adalah asas membina semangat kepada anak-anak manakala kegagalan asas lemah dan boleh mematahkan semangat
Harapan
Wujudkan perasaan positif dan tanamkan perasaan harapan yang tinggi dan jangan berputus harapan kepada anak-anak.
Berulang-kali
Anak-anak suka sesuatu yang berulang-ulang. Jika sesuatu itu dilakukan berulang-kali, maka lebih kuatlah pembentukan rangkaian di dalam otak mereka. Namun, elakkan perkara berulang atau pengalaman negatif terhadap anak-anak.
Jangkaan
Ajar anak supaya boleh membuat penentuan atau ramalan atas sesuatu yang terjadi atau apa yang bakal berlaku. Jika membuat sesuatu dengan anak berhenti sebelum anak masih minat dan seronok.
Disiplin/ Undang-undang
Anak tidak boleh dipukul, dicubit atau ditengking. Cara kita mendisiplinkan mereka mestilah diasaskan kepada: maruah yang tinggi, ilmu dan kefahamannya, wujudkan peraturan, terang dan tunjukkan cara, buat sebagai amalan dan menjadi contoh teladan
Kegembiraan
Dilakukan dengan penuh kemesraan dan kegembiraan. Perasaan gembira boleh mewujudkan keselesaan diri yang menyebabkan anak sentiasa riang. Perkataan yang digunakan, lagu-lagu pantun mestilah mewujudkan perasaan gembira. Elakkan perasaan sedih, sayu, pilu merendahkan anak, menghina manusia dan perkara negatif lain. Berikan anak-anak ilmu yang banyak, menjaga diri dan membina kemampuan melakukan banyak perkara yang berguna.
Kecewa
Anak perlu mengalami kekecewaan dalam hidupnya. Kehilangan barang yang disayanginya, perpisahan ibu bapa, kematian dan sebagainya adalah kekecewaan yang akan dihadapi anak-anak. Semuanya mesti dijelaskan kepada anak secara benar dan bantulah anak mengatasi kekecewaan itu.
Teladan
Teladan daripada ibu bapa dan orang lain dalam hidupnya adalah pengajaran yang paling efektif. Teladan yang baik akan meningkatkan ciri yang baik. Teladan yang buruk merosakkan amalan hidup dan kewibawaan anak.
Konsep Downshifting (merendah-rendahkan atau menurunkan semangat anak)
Jangan pukul, cubit dan menghina anak. Elakkan mencari salah, membeza-bezakan anak-anak, menyebut jangan, tidak boleh tanpa sebab dan keterangan dan jangan menggunakan amaran yang marah tanpa sebab serta keterangan kukuh.
Konsep Expansion vs Replacement (Pengembangan lawan Pengambilalihan)
Membina keyakinan diri, maruah dan jati diri
Sumber: Pengerusi Institut Pembangunan Keluarga dan Kanak-Kanak Nury, Datuk Dr Noor Laily Abu Bakar, Bengkel Hak Perlindungan dan Keselamatan Diri Kanak-kanak anjuran Institut Kefahaman Islam (Ikim).


KATA-KATA PUJIAN MERANGSANG POTENSI DIRI




Potensi diri begitu unik sebenarnya. Ramai yang menyatakan potensi sebagai nasib atau tuah yang berlaku di luar kawalan individu. Sebenarnya potensi boleh dikesan, dipupuk seterusnya digilap untuk menghasilkan kejayaan yang cemerlang.
Melalui kekuatan dan kelemahan yang kita ketahui memudahkan kita membuat perancangan. Sebarang kesilapan perlu diperbaiki dan kekuatan wajar dikekalkan.
Individu yang gagal berkemungkinan tidak kenal dirinya sendiri. Sebaliknya, mereka yang terus mencipta kejayaan demi kejayaan faham dan tahu tentang kehendak diri .
Ketua Pegawai Eksekutif Richworks Resources Sdn. Bhd., Dr. Azizan Osman berkata, setiap individu perlu mengenalpasti potensi diri dan mencari kekuatan serta mengetengahnya secara positif.
Tidak dinafikan manusia memiliki sifat-sifat negatif, namun ia boleh dikurangkan. Apa yang penting ialah kita perlu mendalami diri sendiri, cuba melakukan terbaik dan seterusnya menerima diri seadanya.
''Untuk mencari potensi diri, pelbagai cara boleh dilakukan. Namun kepercayaan dan daya usaha menjadi pemangkin kepada kejayaan mencapai potensi diri. Begitu juga dengan tindakan yang menjurus kepada apa yang ingin dicapai mestilah selari dengan matlamat yang diimpikan.
"Pelbagai cara boleh dilakukan bagi mengenali potensi diri seperti melalui cap jari, senarai soalan, anak mata, tahi lalat dan tarikh lahir,'' katanya ketika ditemui di Shah Alam, baru baru ini.
Beliau yang mempraktikkan kaedah tarikh lahir menyatakan, apabila telah mengenali potensi diri sekali gus boleh membangunkan diri, kenal pasti rakan bisnes yang sesuai atau tidak, suami isteri, anak tidak mahu belajar, pekerjaan dan pelajaran.
Lafazkan kata-kata seronok
Sementara itu, seseorang itu perlu sentiasa melafazkan kata-kata seronok bagi memberi lonjakan semangat kepada diri, keluarga atau rakan.
''Mulakan melafazkan kata-kata seronok atau puji-pujian kepada pasangan atau anak-anak. Insya-Allah apabila sifat-sifat positif itu telah tertanam di dalam minda, maka kejayaan akan menyusul kemudian dan seterusnya kekayaan,'' ujarnya.
Menurut Dr. Azizan, kata-kata pujian atau seronok memang agak susah untuk diterima. Bagaimanapun, kita harus memulakannya kerana inilah sebenarnya kunci kepada menaikkan semangat kita dalam mencapai kejayaan dan matlamat yang diimpikan.
''Selalunya, saya akan menasihatkan pasangan suami isteri untuk menulis kata-kata seronok atau impian mereka. Contohnya suami buat kenyataan; saya kacak, saya kaya, saya berjaya. Buat dalam lima hingga 10 kenyataan. Isteri juga buat seperti; saya cantik, saya kurus, saya berjaya.
''Lepas tu tukar kenyataan-kenyataan itu. Suruh suami baring dan usap kepala dan baca kenyataan yang suami buat. Suami juga lakukan untuk isteri. Seeloknya buat sebelum tidur selama 21 hari.
Lakukan selama 21 hari
''Kenapa 21 hari kerana kitaran lengkap sel di dalam minda lengkap selama 21 hari. Setiap sel ada ingatan kepada apa yang selalu diperkatakan atau diprogramkan. Sekiranya dilakukan selalu, insya-Allah apa yang dihajati akan menjadi realiti dan hubungan suami isteri lebih rapat, kurang bergaduh dan lebih memahami,'' ujar penerima anugerah Platinum Awards 2004/2005 dari Cobra Group, England.
Beliau yang fasih berbahasa Cina memberitahu, perkara ini boleh juga dibuat untuk anak-anak. Sebagai contoh, jika anak susah hendak mendengar cakap atau susah hendak belajar, dinasihatkan semasa anak itu tidur, usap kepalanya lalu katakan seperti dia anak yang baik, dengar cakap ibu, dia anak yang pandai dan kata-kata positif yang lain.
''Ramai ibu bapa silap jika anaknya nakal, dia cakap jangan nakal, psikologi itu tidak betul. Cara yang betul ialah kamu anak yang baik, kamu ini anak yang dengar cakap.
''Kenyataan positif ini penting sebab minda ini mempunyai berjuta-juta sel yang mengeluarkan bahan kimia yang dipanggil serotonin. Bila kita menyatakan perkataan yang gembira, serotoninini akan mengeluarkan sel-sel yang padu yang boleh menerima kenyataanbagi disimpan di dalam minda. Waktu tidur dipilih kerana pada masa inilah alpha brain wave berada pada tahap tenang dan maksimum. Bila buat seterusnya selama 21 hari, anda akan lihat perubahannya.
''Jika tidak gembira, minda akan mengeluarkan ceretin. Bila keluar ceretin negatif, dia menarik situasi negatif. Sebagai contoh, bangun pagi dah terlambat, kelam kabut, pergi pula gosok baju, bocor pula, ada sahaja yang tidak kena sepanjang hari. Ini kerana bangun pagi pada frekuensi alpha, minda kita sudah negatif lalu akan menarik lebih banyak perbuatan menjadi huru hara.
''Sebab itulah kita kena bertenang, selawat untuk lebih relaks,'' katanya yang telah mendalami ilmu metafizik iaitu mengenal diri melalui tarikh lahir sejak di tingkatan tiga lagi.
Bodoh, nakal jangan disebut
Pemegang Ijazah Doktor Falsafah Sains Metafizik Gordon University, Florida, Amerika Syarikat ini turut menegaskan, kesan sekiranya disebut 'bodoh', 'nakal' berulangkali kepada isteri atau anak-anak turut akan tertanam di dalam minda mereka. Akhirnya mereka mengakui sendiri bahawanya mereka sememangnya bodoh dan nakal.
''Sebab itulah kita perlu berhati-hati dalam mengeluarkan kata-kata terutama pada anak-anak dan suami isteri kerana ia adalah sebahagian daripada doa,'' katanya yang bermentor kepada seorang pakar bidang metafizik terkenal, T. Harve Eker dari Kanada.
Menurut Dr. Azizan, pasangan juga harus saling puji memuji kerana ia boleh membuatkan getaran kebahagiaan dan kekayaan. Selain itu, sentiasa berterima kasih pada suami isteri selain berterima kasih kepada Tuhan.
Sementara itu, mengenai program percuma bengkel Rahsia Tarikh Lahir- Kenali Potensi Diri yang akan diadakan di seluruh negara bermula 30 Januari ini di Shah Alam, bolehlah layari www.skpd2010.com untuk mendapatkan maklumat lanjut atau hubungi 013-2442244.

Sumber: Utusan Malaysia, 26 Jan 2010

Sampaikan


NORLILAH ISMAIL
Pen.Kanan HEM
SMK Selayang Bharu



sampaikan
walaupun penuh kepahitan
walaupun penuh keperitan
yang pahit itu ubat
ubat yang perit untuk ditelan

sampaikan
walaupun sepotong ayat
yang membuka sejuta harapan
ibarat kunci
pintu lapisan resah
bersedia untuk diubah

sampaikan
dengan lidah pertuturan
dengan mata pandangan
dengan pena penulisan
dengan hati keikhlasan...

Nukilan
Norlilah Ismail


Pengetua teraju kecemerlangan sekolah


Oleh TAN SRI ALIMUDDIN MOHD DOM
tansrialimuddin@yahoo.com
PENULIS ialah bekas Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
Sebahagian daripada pengetua yang hadir pada Persidangan
Kebangsaan Pengurusan
 Pendidikan Pengetua Sekolah Malaysia ke-50 Tahun 2011 di Subang Jaya, Selangor, Jun lalu.


Pengetua merupakan orang penting yang boleh mencorakkan pencapaian cemerlang sesebuah sekolah melalui keterampilan, dedikasi dan keperibadian yang ada pada dirinya.
Ilmu kepengetuaan pula ialah memiliki kemahiran mentadbir dan mengurus, kemahiran sosial, kemahiran berfikir dan lain-lain kemahiran yang boleh membantu mempercepatkan lagi pencapaian dan kecemerlangan sekolah.
Demikianlah antara intisari ucapan perasmian oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pada Persidangan Kebangsaan Pengurusan Pendidikan Pengetua-Pengetua Sekolah Malaysia kali ke-50 di Subang Jaya, Selangor, Jun lalu.
Persidangan tersebut dianjurkan oleh Majlis Pengetua Sekolah Menengah dengan tema 'Kepimpinan Holistik Menjana Transformasi Pendidikan Negara'.
Bagi mencapai hasrat menjadikan Malaysia negara maju menjelang 2020, transformasi dalam bidang pendidikan perlu dilakukan secara berterusan terutama bagi melahirkan modal insan yang holistik yang mampu mengharungi segala cabaran sama ada di peringkat domestik atau global.
Tidak dapat dinafikan bidang pendidikan merupakan asas utama kepada pembangunan negara. Dalam usaha untuk mencapai kecemerlangan pendidikan itu, peranan kepimpinan pengetua sering dijadikan fokus utama.
Dalam hal ini pencapaian sesebuah sekolah tidak dilihat dari pencapaian akademik semata-mata tetapi yang lebih penting dapat melahirkan pelajar yang holistik iaitu mempunyai kemahiran intelek, sosial, fizikal dan berkeupayaan menyesuaikan diri dalam apa sahaja situasi dan keadaan.
Banyak kajian telah dilakukan untuk melihat faktor kejayaan sesebuah sekolah dan ramai di kalangan mereka berpendapat peranan pengetua dan ditambah memiliki ilmu kepengetuaan adalah faktor yang signifikan.
Kepimpinan yang berkualiti dan holistik akan dapat mengubah sekolah yang hanya dalam keadaan biasa kepada sekolah yang berkesan atau cemerlang.
Dalam usaha untuk melahirkan sekolah cemerlang itu, ada beberapa kriteria yang perlu dimiliki oleh pengetua, antaranya mereka mestilah merupakan seorang yang berwawasan.
Oleh itu, bagi mencapai hasrat tersebut sebagai pemimpin utama di sekolah mestilah mempunyai perancangan dan strategi tertentu. Bagi mencapai hasrat tersebut mereka juga perlu mendapat sokongan dan kerjasama kuat daripada semua peringkat warga sekolah.
Bagi mencapai matlamat ke arah negara maju seperti yang digariskan dalam dasar negara, Kementerian Pelajaran telah menyediakan pelan dan garis panduan tertentu untuk dilaksanakan oleh semua sekolah.
Justeru pengetua mestilah berupaya untuk memahami dan sentiasa mengamalkan dasar-dasar yang telah disediakan, keupayaan untuk menterjemahkan dasar kepada tindakan memerlukan kemahiran tertentu yang dimiliki oleh pengetua berkenaan.
Dari segi peribadi pengetua yang berkesan kebiasaannya memiliki sifat dedikasi, bertanggungjawab, berkeyakinan tinggi dan tidak mudah berputus asa.
Kemahiran atau memiliki ilmu kepengetuaan akan dapat membantu pengetua melaksanakan tugas dengan lancar. Pendekatan kepimpinan yang holistik dengan menggunakan pelbagai gaya kepimpinan akan dapat mempengaruhi orang bawahannya supaya bekerja untuk mencapai matlamat yang ditetapkan.
Pengurusan sumber manusia terutama keupayaan menguruskan guru dan pelajar secara berkesan akan dapat membantu mencapai matlamat sekolah dengan cepat. Guru merupakan aset penting kepada sekolah.
Dengan memberikan 'empowerment' dan kepercayaan akan membolehkan mereka melaksanakan tugas dengan yakin dan sedia memberi sokongan kepada perancangan yang telah disediakan.
Pengetua yang berkesan tidak akan mengabaikan hubungan baik dengan ibu bapa dan komuniti. Pelbagai aktiviti perlu diadakan secara berterusan.
Masalah disiplin pelajar, kekurangan dana dan sebagainya dapat diatasi melalui perkongsian pintar dengan pihak-pihak di luar sekolah terutama dengan ibu bapa.
Peranan pengetua adalah penting bagi membantu merealisasikan dasar-dasar kerajaan khususnya dalam melahirkan warga negara yang kompeten, bertanggungjawab dan sedia menghadapi cabaran masa depan.

FACEBOOK DAN TWITTER KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA




FACEBOOK DAN TWITTER KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA



FACEBOOK DAN TWITTER
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA



Sukacita dimaklumkan bahawa  unit komunikasi korporat, kpm telah mengaktifkanFacebook dan Twitter untuk
 berkongsi maklumat, pandangan dan cadangan berkaitan dengan isu-isu semasa, dasar-dasar baru, 
perkhidmatan-perkhidmatan, pencapaian-pencapaian, program dan aktiviti kpm kepada 
semua mulai 02 ogos 2011.


Semua adalah dipelawa untuk menyertai dengan klik :


'LIKE' di  http://www.facebook.com/pages/Official-Kementerian-Pelajaran-Malaysia/255373811139668  DIFACEBOOK

DAN

'FOLLOW' di http://twitter.com/KPKPM1 or @KPKPM1 DI TWITTER

Sekian, terima kasih.
Diterbitkan Oleh: Bahagian Pengurusan Maklumat

Cermin mata 1Malaysia


MUHYIDDIN Yassin memakaikan cermin mata kepada salah seorang penerima sumbangan
murid sekolah pada Program Doktor Masuk Kampung dan Karnival Kesihatan di Kompleks Sukan Pagoh, Johor, baru-baru ini.



Seramai 500 murid sekolah rendah di kawasan Parlimen Pagoh menerima cermin mata setiap seorang sumbangan daripada Pusat Khidmat Parlimen Pagoh, baru-baru ini.
Saringan pemilihan yang bermula sejak Mei lalu itu melibatkan 4,903 murid dari 36 buah sekolah rendah di Parlimen Pagoh yang dikesan mengalami masalah penglihatan rabun jauh.
Timbalan Perdana Menteri yang juga Ahli Parlimen Pagoh, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, bantuan cermin mata itu disalurkan menerusi Pusat Khidmat Parlimen Pagoh dengan kerjasama Kementerian Kesihatan untuk membantu para pelajar sekolah rendah yang memerlukannya.
"Saya berharap murid-murid dapat menggunakan sumbangan cermin mata ini untuk meningkatkan pembelajaran mereka di dalam kelas.
"Kerajaan akan berusaha meningkatkan perkhidmatan kepada golongan yang memerlukan terutama membantu murid untuk mendapatkan khidmat yang terbaik dalam pembelajaran," katanya selepas melancarkan program 'Doktor Masuk Kampung' dan Karnival Kesihatan di Kompleks Sukan Pagoh, Johor, baru-baru ini.
Menurut Muhyiddin, kerajaan memandang berat masalah rabun penglihatan yang dihadapi oleh murid-murid sekolah terutama kepada keluarga yang tidak berkemampuan untuk membeli cermin mata.
Turut hadir Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.
Program 'Doktor Masuk Kampung' yang julung kali diadakan di Parlimen Pagoh itu menghimpunkan pameran kesihatan daripada pelbagai agensi di samping perkhidmatan perubatan secara percuma kepada penduduk.
Pada program itu, Muhyiddin turut menyerahkan sumbangan sebuah bas untuk dijadikan Klinik Pergigian Bergerak kepada penduduk di Pagoh dan Muar.
Menurut beliau, program itu adalah sebahagian daripada pendekatan 'Sentuhan Hati' yang meningkatkan lagi usaha kerajaan untuk turun ke peringkat akar umbi dan meninjau sendiri masalah rakyat.
"Kerajaan akan memberi perkhidmatan kesihatan secara komprehensif di kawasan Parlimen Pagoh dengan melibatkan pasukan yang dianggotai pegawai dan penolong pegawai perubatan, jururawat serta sukarelawan daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
"Program yang dilaksanakan dua kali sebulan ini melibatkan 11 lokasi mini karnival yang meliputi 31 kampung di kawasan Parlimen Pagoh dengan lebih 30,000 penduduk akan mendapat manfaat daripada perkhidmatan ini," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia Online

4 guru ditahan jual nama anak yatim raih simpati








                                               








MELAKA - Empat guru asrama anak-anak yatim sebuah pusat tahfiz ditahan Jabatan Kebajikan Masyarakat JKM) semalam apabila didapati menjual barangan menggunakan nama pusat berkenaan bagi meraih simpati orang ramai.

Penolong Pengarah Bahagian Kanak-kanak JKM negeri, Saidatul Aini Jafri berkata, tiga lelaki dan seorang perempuan berusia antara 25 hingga 29 tahun yang mendakwa guru dari pusat berkenaan yang terletak di Kedah ditahan ketika menjual pelekat ayat-ayat al-Quran, cakera padat, tisu dan madu kepada orang ramai.
"Mereka ditahan dalam operasi bersepadu JKM bersama-sama Jabatan Agama Islam Melaka, polis dan Pendaftar Pertubuhan (ROS).
"Operasi dijalankan setelah menerima banyak rungutan daripada orang ramai mengenai banyak kanak-kanak yang terlibat dalam aktiviti sebegini," katanya kepada pemberita di sini semalam.
Saidatul Aini berkata, operasi di 15 lokasi sekitar bandar Melaka dan Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Ayer Keroh itu berjaya menahan keempat-empat individu terbabit ketika sedang melakukan jualan.

Apakah itu PBS dan cara pentaksirannya?



Blog Cikgu Blogging In Malaysia


Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan pentaksiran yang dirancang, ditadbir, diskor dan dilapor oleh pihak sekolah. —LPM menyediakan instrumen merangkumi piawai, kriteria, panduan dan peraturan untuk membolehkan calon mengukur tahap penguasaan pengetahuan, kemahiran  dan nilai berbanding kriteria yang ditetapkan oleh KPM. PBS ini juga  dapat membolehkan calon memperbaiki pencapaian diri (assessment for learning) di sekolah.
Pentaksiran Berasaskan Sekolah boleh dirancang di peringkat sekolah dengan merujuk kepada perancangan tentang murid yang akan ditaksir, bila pentaksiran dibuat, kekerapan pentaksiran, siapa yang terlibat dalam pentaksiran, pemilihan atau pembinaan instrumen pentaksiran, penskoran, pengredan dan pelaporan dibuat oleh pihak sekolah dengan berpandukan kepada Panduan PBS bagi matapelajaran yang berkenaan.
Konsep PBS boleh diringkaskan seperti berikut:
—1. Ditadbir diperingkat sekolah merujuk kepada usaha mengumpul maklumat pentaksiran dan dilaksanakan oleh guru pentaksir yang terlibat dalam pembelajaran murid dan pengurusan evidens.
—2.  Diskor di peringkat sekolah merujuk kepada proses pemberian skor kepada perkara ditaksir berdasarkan skema penskoran.
—3.  Dilaporkan di peringkat sekolah merujuk kepada perumusan skor oleh guru pentaksir bagi mendapatkan tahap penguasaan pelajar. Perumusan skor akan dibuat berdasarkan prinsip rumusan yang telah ditetapkan oleh peraturan penggredan yang telah dibina.
—4.  Dimoderasikan merujuk kepada usaha memastikan tiap-tiap murid ditaksir berdasarkan perkara yang sama. Mekanisme penyelarasan dan pemantauan dilaksanakan untuk meningkatkan kebolehpercayaan dan kesahan skor pentaksiran bagi menjamin kualiti.
—5.  Kesahan merujuk kepada sejauh mana skor pentaksiran itu dapat menggambarkan cukup cakup tentang perkara yang ditaksir dan perkara yang ditaksir itu relevan. Ini dapat ditentukan dengan menetapkan perkara yang ditaksir adalah terangkum dalam Huraian Sukatan Pelajaran
—6.  Kebolehpercayaan merujuk kepada sejauh mana skor pentaksiran itu tepat dan tekal. Kesahan dan kebolehpercayaan skor pentaksiran ini dipastikan melalui pelaksanaan mekanisme penyelarasan dan pemantauan.
—7.  Pelaporan positif – skor yang dilaporkan menunjukkan tahap penguasaan murid dan ini boleh diperbaiki dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.
Dasar Pelaksanaan PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah)
—a) Pelaksanaan ditadbir mengikut kuasa yang diberikan kepada Pengarah Peperiksaan di bawah Akta Pendidikan 1996 (Akta 550), Seksyen 67, 68 dan 69.
—b) Sekolah memastikan infrastruktur dan kelengkapi fizikal ada sebelum menawarkan mata pelajaran yang ada komponen PBS.
—c) Sekolah memohon kelulusan daripada Pengarah Pelajaran Negeri 2 tahun sebelum.
d) —Sekolah bertanggungjawab memastikan skor yang diberikan kepada calon adalah sahih berdasarkan evidens yang autentik.
—e) Sekolah bertanggungjawab ke atas keselamatan evidens calon termasuk evidens produk calon yang berpindah.
—f) Sekolah bertanggungjawab ke atas keselamatan skor calon termasuk penghantaran skor ke LPM.
—g) Semua calon yang mendaftar mata pelajaran yang ada komponen PBS wajib melaksanakan PBS termasuk calon yang mengulang.
—h) Murid yang tidak melaksanakan PBS akan dianggap tidak hadir.  Sekolah boleh memohon pengecualian kepada Pengarah Pelajaran Negeri dengan mengemukakan dokumen sokongan.
i) —Calon yang berpindah pusat perlu memilih sekolah yang menawarkan mata pelajaran yang diambil.  Sekolah asal calon bertanggungjawab menghantar semua bahan dan dokumen pentaksiran ke sekolah baru.
Kesimpulannya, dalam Sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah)ini, sekolah akan diberi kuasa yang maksimum dalam menentukan gred pentaksiran calon. Oleh itu, pentadbir sekolah dan guru perlulah memainkan peranan yang sangat penting untuk menjayakan program ini demi kecemerlang pendidikan negara. Kerana apa yang boleh kita lihat, Sistem PBS ini akan memberi kesan kepada kehidupan generasi yang akan datang. Akhir kata, berjaya atau gagal sistem ini bergantung kepada integriti, sikap dan komitmen pelaksana. KUASA + TANGGUNGJAWAB ! Sekian.

Lapor salah laku guru terus kepada Jabatan Pelajaran, bukan ahli politik




KUCHING: Menteri di Pejabat Ketua Menteri Datin Fatimah Abdullah menasihatkan orang ramai agar melaporkan dakwaan salah laku guru terus kepada Jabatan Pelajaran dan bukan berjumpa dengan mana-mana ahli politik.
Perkara ini menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dalat itu adalah untuk mengelakkan berlaku perkara yang boleh menjejaskan imej sektor pendidikan di negara ini.
Tambahan menurut beliau, pendidikan bukan isu yang boleh dipolitikkan tetapi satu isu yang perlu diselesaikan secara profesional.
“Pendidikan adalah satu bidang profesional dan seharusnya diselesaikan secara profesional dan bukan dengan tindakan melaporkan kepada mana-mana ahli politik terutamanya pembangkang kerana isu pendidikan ini bukanlah isu yang boleh dipolitikkan.
“Selain itu, pembangkang hanya mahu mensensasikan isu tersebut tetapi penghujungnya masih juga ia diselesaikan oleh Jabatan Pelajaran dan disebabkan itu, sebarang dakwaan salah laku guru perlu dilaporkan terus kepada Jabatan Pelajaran.
“Kita juga risau jika pembangkang mempunyai agenda lain di sebalik laporan tersebut,” katanya ketika dihubungi Utusan Borneo semalam.
Beliau telah diminta untuk mengulas mengenai dakwaan seorang guru berbangsa Dayak di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tun Abdul Razak yang dipercayai mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman kepada lima pelajar berbangsa Cina di sekolah tersebut.
Perkara tersebut telah dikemukakan oleh pelajar-pelajar tersebut kepada ADUN Kota Sentosa yang juga Ahli Parlimen Bandar Kuching Chong Chien Jen.
Justeru, menurut Fatimah satu kumpulan daripada Pejabat Pendidikan Daerah Kecil (PPDK) Padawan telah dihantar untuk menyiasat perkara tersebut.
“Perkara ini masih lagi disiasat dan kini kita masih lagi menunggu laporan penuh mengenai perkara ini.
“Lagipun kita tidak boleh hanya mendengar daripada satu pihak sahaja dan kita perlu berlaku adil. Disebabkan itu laporan penuh mengenai kes ini amat perlu sebelum sebarang tindakan diambil,” katanya.

Penjawat awam termasuk guru terlibat dadah di S’wak meningkat




22 orang termasuk seorang guru ditangkap dalam tempoh Januari hingga Julai pada tahun ini
KUCHING: Gejala penyalahgunaan dadah di kalangan penjawat awam di Sarawak semakin meningkat dengan 22 orang termasuk seorang guru ditangkap dalam tempoh Januari hingga Julai tahun ini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Sarawak Superintenden Moses Agat berkata dalam tempoh yang sama tahun lepas hanya 18 penjawat awam yang ditangkap.
“Secara keseluruhan pada tahun lepas, seramai 34 orang penjawat awam ditangkap melakukan pelbagai kesalahan,” katanya dalam sidang media di sini semalam.
Moses berkata antara kesalahan yang dilakukan tahun lepas ialah seorang penjawat awam yang ditangkap di bawah Seksyen 39 Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati mandatori.
Beliau berkata pada tahun lepas juga seorang penjawat awam yang disyaki mengedar dadah atau terlibat dalam aktiviti pengedaran dadah ditahan mengikut Langkah-Langkah Pencegahan Khas (LLPK) 1985, tanpa perlu dihadapkan ke mahkamah.
Dalam perkembangan lain, beliau berkata polis telah membongkar satu taktik menjual dadah dengan menyembunyikan paket dadah di dalam paket makanan dan membalingnya ke lokasi tertentu untuk dikutip oleh pembeli.
“Kaedah ini dikesan berikutan kejayaan polis di sini menangkap seorang suspek lelaki berusia 32 tahun malam semalam yang membalingkan paket dadah tersebut ke sebuah stesen perhentian bas berhampiran Pusat Perubatan Pakar Normah di Petra Jaya,” katanya.
Beliau berkata hasil maklumat orang awam dan intipan polis di lokasi tersebut, polis mengekori suspek bersama dua rakan lain yang telah membaling pakej dadah tersebut yang mengandungi 1.85 gram syabu dan 63.3 gram ketamin dianggar bernilai RM3,300.
“Suspek kini ditahan reman selama lima hari untuk membantu siasatan dan sementara itu kita masih memburu dua rakan suspek yang kini sedang menyembunyikan diri,” katanya. — Bernama

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...