Isnin, 20 April 2009

Buatmu Sahabat Semerbak






Yang aku rasakan
Waktu aku terlantar di tempat baru
Bagaimana akan ditempuhi rimba kegelapan
Melalui lorong-lorong kecil kamu
Dari gelisah ke payah
Dari sedih ke perih

Gigih menggenggam tanggungjawab
yang diamanahkan
Sedang aku pula termanggu-manggu
Menerima kasih jernih saksi sumpah setia
Memetik keihklasan kasihmu

Aku hamparkan selautan harapan
Aku bina ranting perasaan
Dengan membina lanskap jiwa aku
Dengan kemesraan yang diperlebar

Sahabat Semerbak
Aku titipkan di kamar sutera rohani aku
Bagai paut di dahan kukuh
Tanpa mengenal erti nanti
Hanya penuh kemahuan mesti

Sahabat Semerbak
Darimu aku mengenal setitik budi
Menghirup secangkir kasih
Lalu tumpah kasih aku mesra bertaut erat
Namun masa penentu segalanya
Begitulah berbunga denyut nadi aku
Terkumpul di darah

Sahabat Semerbak
Menjadikan aku warga bertanggungjawab
Penghuni yang rajin memberi dan menerima
Di dada aku berkembang ilmu
Tetap berwibawa
Lalu memerdekakan jiwa aku
Sehinggakan beban yang berat dapat dijulang
Terima kasih kerana kau sahabat semerbak berjaya melentur
mimpi aku
Dari abstrasi ke realiti

Sahabat Semerbak
Mendorong aku mendaki bukit-bukit harapan
Bersama pancuran keazaman yang
menetas
Di dusun hati aku

Terima kasih
Kerana telah menjanjikan sesuatu
yang tidak pernah kukecapi dahulu
Mengajar erti ketabahan
Mendukung keagungan keberanian

Wira Yang Tidak Didendangkan

Pembaca yang dikasihi

Banyak pengalaman pahit dan manis yang terpaksa seseorang guru disiplin tempuhi apabila diamanahkan memikul tanggunggjawab yang berat sebagai guru disiplin. Sebagai guru disiplin, kami menerima tanggungjawab tersebut tanpa banyak bertanya itu dan ini. Di dalam hati hanya satu, mendisiplinkan pelajar yang tidak berdisiplin. Tanpa elaun tambahan, kami hanya mengharapkan Allah S.W.T memberi kekuatan untuk mendepani sebarang masalah disiplin pelajar-pelajar.

Berlenggang-lenggang kangkung ke sekolah. Berusaha jaya memanjat tembok sekolah setinggi 5 kaki. Bercakap kasar dengan suara yang masih halus. Rambut tinggi menggunung bukan panjang berjuntaian. Rambut hitam anugerah Tuhan disapu warna-warna kemegahan. Berusaha melakukan 'fogging' di tempat-tempat yang sukar dicapai akal iaitu di celahan antara dua tong sampah besar. Sedangkan pelajar-pelajar ini belum mencapai taraf ketagih dalam penyedutan asap nikotina. Ada pula yang hobinya bergaduh untuk menunjukkan 'kesaktiannya' walaupun keadaan fizikalnya tidak mencapai taraf pergaduhan. Apa yang dilakukan semata-mata untuk menunjukkan bahawa mereka sudah mencapai tahap terbilang dalam melakukan sesuatu yang kontra dengan norma masyarakat. Apabila kita sebagai guru disiplin cuba membetulkan jalan-jalan gelap yang dilalui oleh segelintir pelajar, guru disiplin seperti kami cuba menunjukkan jalan-jalan terang, ada sesetengah ibu bapa yang begitu menyayangi anak-anak mereka menyalahkan tindakan yang telah diambil.

Pada tahun 1994 semasa saya sebagai seorang guru disiplin di sebuah sekolah di selatan tanah air. Komitmen saya terhadap disiplin pelajar menyebabkan saya pernah diserang bapa yang tiada 'nur' pada wajahnya yang memegang sebatang besi yang karat di sisi kerana menegur anak kesayangannya yang merosakkan pintu tandas pelajar lelaki. Bapa yang tidak ada lesung pipit di pipi ini marah macam dikejar sapi. Bapa jenis apakah ini yang membuta tuli mencaci? Alhamdulillah hati saya pada waktu itu bagai dijampi. Anaknya tadi menceritakan yang realiti. Lelaki yang perkasa tadi pulang dengan wajah berseri-seri. Terpahat juga dalam ingatan pada tahun 1996, seorang perempuan yang senja umurnya datang menyerang menggunakan senjata ampuh mulut tiada perlindungan insurans menyembur api nista. Menjatuhkan aib seorang bernama guru hanya kerana membetulkan tingkah laku anak manjanya yang suka menterjemahkan hasil seninya pada kereta guru-gurunya. Apakah jenis spesies perempuan bertudung kain kafan ini?

Sekian untuk renungan.

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...