Isnin, 20 April 2009

Buatmu Sahabat Semerbak






Yang aku rasakan
Waktu aku terlantar di tempat baru
Bagaimana akan ditempuhi rimba kegelapan
Melalui lorong-lorong kecil kamu
Dari gelisah ke payah
Dari sedih ke perih

Gigih menggenggam tanggungjawab
yang diamanahkan
Sedang aku pula termanggu-manggu
Menerima kasih jernih saksi sumpah setia
Memetik keihklasan kasihmu

Aku hamparkan selautan harapan
Aku bina ranting perasaan
Dengan membina lanskap jiwa aku
Dengan kemesraan yang diperlebar

Sahabat Semerbak
Aku titipkan di kamar sutera rohani aku
Bagai paut di dahan kukuh
Tanpa mengenal erti nanti
Hanya penuh kemahuan mesti

Sahabat Semerbak
Darimu aku mengenal setitik budi
Menghirup secangkir kasih
Lalu tumpah kasih aku mesra bertaut erat
Namun masa penentu segalanya
Begitulah berbunga denyut nadi aku
Terkumpul di darah

Sahabat Semerbak
Menjadikan aku warga bertanggungjawab
Penghuni yang rajin memberi dan menerima
Di dada aku berkembang ilmu
Tetap berwibawa
Lalu memerdekakan jiwa aku
Sehinggakan beban yang berat dapat dijulang
Terima kasih kerana kau sahabat semerbak berjaya melentur
mimpi aku
Dari abstrasi ke realiti

Sahabat Semerbak
Mendorong aku mendaki bukit-bukit harapan
Bersama pancuran keazaman yang
menetas
Di dusun hati aku

Terima kasih
Kerana telah menjanjikan sesuatu
yang tidak pernah kukecapi dahulu
Mengajar erti ketabahan
Mendukung keagungan keberanian

1 ulasan:

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...