Ahad, 3 Julai 2011

Gagal Merancang Bermaksud Merancang Untuk Gagal



MD RASUL BIN HARON

Organisasi yang gagal merancang program latihan mereka sedang merancang untuk gagal. Sememangnya kenyataan tersebut amat betul dan sepatutnya ia harus digunapakai oleh setiap organisasi. Ini berikutan program latihan adalah berkait rapat dengan pembangunan sumber manusia atau modal insan yang merupakan entiti utama yang boleh menentukan kejayaan atau kegagalan sesebuah organisasi. Tanpa sumbangan sumber modal insan yang mantap dan berdaya saing, nescaya sesebuah organisasi tidak akan bertahan lama.


Dalam membincangkan perkara tersebut di atas, terdapat beberapa faktor yang perlu diambil kira oleh sesebuah organisasi yang sepatutnya merancang program latihan mereka dengan berkesan. Perkara-perkara yang perlu diberi penekanan adalah berkaitan kepentingan program latihan itu sendiri terhadap pembangunan organisasi. Faktor-faktor kepentingan latihan dalam organisasi adalah terdiri dari kesan globalisasi, persekitaran yang kompetitif, peningkatan tahap profesionalisme dan ledakan teknologi maklumat.
Dalam menghadapi era globalisasi di mana hilangnya persempadanan dalam urusan sesebuah organisasi, pengaruh dan suasana persekitaran sudah mula berubah dan daya saing sumber manusia yang merupakan aset penting dalam sesebuah organisasi menjadi semakin sengit. Setiap hari ada sahaja inovasi dan penemuan baru yang dihasilkan di dunia sekeliling yang sudah pasti memberikan kesan dan impak kepada sesebuah organisasi. Sekiranya organisasi tidak merancang program latihan kepada ahlinya dengan sistematik dan teratur sudah tentunya organisasi tersebut tidak akan dapat mengharungi cabaran dan kesan globalisasi berkenaan dan seterusya membawa kepada kegagalan.
Suasana persekitaran yang semakin kompetitif juga merupakan faktor utama yang menjadikan kenapa program latihan yang tersusun perlu di laksanakan oleh organisasi. Dalam apa juga bidang yang diceburi oleh sesebuah organisasi sama ada sector awam mahupun swasta persaingan sentiasa wujud dan semakin sengit. Keperluan dan kepentingan pelanggan juga semakin bertambah dan mencabar. Sekiranya organisasi masih belum berubah dan masih mengekalkan corak perancangan program latihan kaedah lama sudah pasti ia akan tertinggal dengan pesaingnya dan pada masa hadapan akan gagal berfungsi ataupun terus tidak relevan.
Pada masa yang sama program latihan yang tidak dirancang dengan sempurna tidak akan memberikan hasil kepada organisasi. Keperluan kos, masa dan tenaga perlu disusun sewajarnya bagi meamastikan tidak berlakunya pembaziran dalam sumber organisasi.
Peningkatan tahap profesionalisma di kalangan tenaga kerja dalam negara yang semakin meningkat juga memberikan cabaran kepada sesebuah organisasi untuk menyusun dan merancang program latihannya dengan sempurna. Kewujudan ‘Talent Management‘ disesetengah organisasi merupakan manifestasi daripada pembangunan tahap profesionalisma berkenaan. Tren pembangunan organisasi sekarang adalah membangunkan sumber manusia dari sumber dalamannya menunjukkan kepentingan perancangan program latihan yang teliti sebagai persediaan cabaran masa depan sesebuah organisasi.
Program latihan yang tersusun mampu membantu organisasi memperbaiki perancangan pengurusan dan penyelarasan sumber tenaga manusianya. Ia juga boleh membantu meninngkatkan prestasi dan komunikasi di kalangan anggota organisasi. Pada masa yang sama ia juga memberikan motivasi kepada anggota organisasi untuk meningkatkan prestasi, mengiktiraf kejayaan dan menyediakan maklumbalas membina yang akan menguntungkan.
Ledakan teknologi maklumat pula memberikan pelbagai akses dan ruang kepada anggota organisasi untuk melihat pelbagai kemudahan yang di sediakan oleh organisasi lain atau pesaing. Organisasi perlu meningkatkan keupayaan untuk menerima dan menyerap teknologi yang sentiasa berubah ini untuk sentiasa berada di hadapan. Sekiranya organisasi tidak berusaha untuk merancang program latihan dalamannya mengikut keperluan dan kehendak semasa sudah pastinya ia akan terus ketinggalan dan tidak mustahil tenaga kerja yang mahir di dalamnya akan keluar mencari peluang baru di organisasi yang lebih kompetitif dan menawarkan pembangunan kerjaya yang lebih komprehensif.
Berdasarkan dengan penerangan dan perbincangan di atas dapat disimpulkan bahawa sememangnya organisasi perlu mempunyai perancangan yang tersusun dan menyeluruh terhadap program latihan sumber manusianya, kegagalan untuk menyediakan latihan kepada tenaga kerja akan merosakkan masa depan organisasi itu sendiri.

BUDAYA ETIKA DAN INTEGRITI MEMBENTUK BUDAYA KERJA CEMERLANG

 


Etika dan Integriti Membentuk Pasukan
Cemerlang di PPD Gombak
     
                            
      
Untuk melangkah ke masa hadapan yang lebih cemerlang, negara kita harus bijak mengurus kejayaan, serta dengan tegas dan berkesan mengatasi pelbagai kelemahan dan kekurangannya. Cabaran besar yang perlu ditanganinya dalam usaha tersebut ialah pemantapan etika dan integriti.
Budaya ethika dan integriti adalah selaras dengan cabaran keempat Wawasan 2020  iaitu untuk membentuk sebuah masyarakat yang kukuh ciri-ciri moral dan etikanya, dengan  para warganya mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh, dan ditunjangi oleh budi pekerti yang luhur.
Etika:
Adalah himpunan nilai dan moral yang menjadi piawai bagi tingkah laku  individu, organisasi dan profesion.
Integriti:
Secara umumnya ialah kualiti unggul yang wujud secara keseluruhan dan padu pada individu dan organisasi. Integriti berkaitan erat dengan etika. Ia adalah berlandaskan etika dalam tindakan sehari hari.
Budaya kerja
Merujuk kepada nilai, kepercayaan dan sikap nilai, kepercayaan dan sikap pekerja terhadap pekerjaan.
Integriti Bukan Isu Rasuah sahaja
Isu integriti bukan hanya terfokus kepada isu-isu rasuah sahaja, malah ia merupakan satu konsep yang lebih besar. Amalan budaya kerja juga menuntut integriti. Integriti dalam ketepatan waktu, integriti dalam menyampaikan maklumat, integriti dalam memberi perkhidmatan terbaik, integriti dalam berhubung dengan ketua jabatan, rakan sekerja dan juga kakitangan sokongan.

Budaya Kerja Dalam Organisasi
Budaya etika dan  integriti ini adalah amat penting dalam mana-mana organisasi kerana ia memastikan  perlaksanaan apa jua program  serta matlamat dicapai dengan baik serta beretika. Antara objektifnya:
1. Memberikan hala tuju dan  bimbingan pelbagai sektor supaya mereka dapat bekerjasama dalam usaha besar membina masyarakat yang bersatu padu, berharmoni, berintegriti, bermoral dan beretika;
2. Meningkatkan kesedaran, komitmen dan kerjasama pelbagai sektor dalam usaha peningkatan integriti supaya ia  menjadi budaya masyarakat dan diamalkan dalam semua bidang.
3. Menggalakkan semangat bertanggungjawab di kalangan anggota masyarakat serta mendorong perkembangan masyarakat sivil yang menjunjung prinsip integriti dan bergerak cergas menegakkan integriti;
4. Menyumbang kepada usaha pengukuhan asas moral masyarakat dan negara, dan peningkatan kesejahteraan hidup anggota masyarakat; dan
5. Meningkatkan daya saing dan daya tahan Malaysia dalam  usaha menangani cabaran abad ke-21 khususnya cabaran globalisasi dengan lebih berkesan.

Budaya Kerja Berkualiti
Bagi membentuk budaya kerja yang berkualiti dalam organisasi, beberapa ciri harus diberi perhatian;
i)  Orientasi warga kerja haruslah bergerak di atas landasan yang betul sebagai prasyarat bagi menjayakan budaya kerja cemerlang iaitu mesti ada komitmen, mempunyai kesedaran kualiti, bersedia menerima perubahan dan tiada batasan masa untuk cemerlang.
ii) Komitmen daripada segala lapisan warga kerja bagi meningkatkan kecemerlangan organisasi adalah dituntut.
iii)  Kerja yang hendak dilaksanakan perlu dilakukan dengan sepenuh hati atas kehendak organisasi dengan mengetepikan segala kepentingan lain khususnya kepentingan peribadi.
iv) Sesebuah organisasi mewujudkan 'mind-set' yang berorientasikan kecemerlangan supaya warga kerja lebih komited kepada matlamat utama jabatan.
v)Sentiasa menggalakkan warga kerja menghayati serta mempraktikkan amalan-amalan pengurusan yang boleh meningkatkan kecemerlangan organisasi.

PENUTUP
Budaya kerja yang unggul dan cemerlang menjadi asas kepada peningkatan dan kualiti produktiviti   sesebuah organisasi. Pembentukan budaya kerja berkualiti hanya akan tercapai sekiranya warga organisasi  mempraktikkan etika kerja dan sifat integriti yang menyeluruh dan positif.

Sijil Khas Tahun Enam




Mulai tahun ini, sekolah dibenar mengeluarkan sijil khas Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS) bagi Bahasa Melayu dan Inggeris kepada murid Tahun Enam yang boleh dijadikan dokumen sokongan termasuk untuk permohonan memasukkan Tingkatan Satu sekolah berasrama penuh dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).
Berdasarkan panduan yang dikeluarkan Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), sijil itu mencatat pencapaian murid dalam PLBS Bahasa Melayu dan Inggeris bagi empat kategori, iaitu tatabahasa dan kosa kata; sebutan, intonasi dan nada; fasih dan bermakna serta bertatasusila mengikut penggredan A,B,C,D atau E.
Presiden Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) yang juga Guru Besar Sekolah Kebangsaan Sains Thomas, Kuantan, Mohamad Sabri Mohd Arsad mengatakan mengikut panduan LPM yang diterima pihaknya, baru-baru ini, sijil itu boleh diberi secara berasingan bagi pentaksiran lisan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris atau digabungkan keputusan kedua-duanya dalam satu dokumen sama.
Sekolah juga boleh menggunakan logo masing-masing dengan dokumen itu ditandatangani guru subjek serta guru besar sebagai pengesahaan. Pentaksiran itu dibuat secara kumulatif dari Tahun Satu sehingga Tahun Enam di mana guru membuat penilaian berterusan ketika proses pengajaran dan pembelajaran, termasuk melalui kaedah pemerhatian, soal jawab serta tugasan bukan dalam bentuk ujian.
Pengiktirafan kepada pihak sekolah untuk mengeluarkan sijil itu selaras dengan komitmen Kementerian Pelajara terhadap hala tuju penambahbaikan UPSR dengan 40 peratus penilaian terhadap murid dibuat berasaskan sekolah menjelang 2016.  Ini juga membuktikan kementerian memperakui keupayaan sekolah melaksanakan pentaksiran yang menepati garis panduan serta piawaian ditetapkan LPM.
Mohamad Sabri berkata, sijil khas itu bukan saja sesuatu perakuan yang bermakna kepada murid dan ibu-bapa, malah boleh digunakan oleh guru subjek bahasa di sekolah menengah sebagai panduan untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan pelajar berkenaan dalam penguasaan lisan Bahasa Melayu serta Inggeris,
Bagaimanapun, sekolah yang tidak mampu menampung kos pengeluaran sijil khas itu, boleh mencatat keputusan pentaksiran lisan dua subjek berkenaan dalam buku rekod pelajar. PLBS diperkenalkan pada 2003 sebagai sistem penilaian bagi menentukan tahap penguasaan lisan dwibahasa murid di seluruh negara bertujuan membina kemahiran dan keyakinan berkomunikasi secara berkesan.  Pihak sekolah juga sudah menerima arahan Kementerian Pelajaran untuk mencalonkan guru Tahun Satu bagi mengikuti kursus Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPKK). Latihan itu sebagai persiapan pelaksanaan program pentaksiran terhadap murid Tahun Satu mulai tahun depan.

sumber maklumat : Berita Harian

Larian serentak 1Murid, 1 Sukan, 1Malaysia cipta rekod Malaysia Book of Records (MBR)


Sumber: Kosmo 3 Julai 2011


SERAMAI 4.1 juta pelajar dari 9,980 buah sekolah menengah dan rendah menyertai larian serentak 1Murid, 1 Sukan, 1Malaysia di seluruh negara semalam. Ia sekali gus mencipta rekod Malaysia Book of Records (MBR) bagi kategori larian pelajar sekolah serentak terbesar. Larian sempena majlis pelancaran Dasar Satu Murid Satu Sukan itu pada peringkat kebangsaan dirasmikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran di Padang Dataran Perbandaran Taiping, di Perak pagi semalam.

Surat Pelajar Kepada Cikgu Rasul Mengenai Perhimpunan Haram 9 Julai 2011

Emel diterima oleh Cikgu Rasul pada 3 Julai 2011. Pelajar tersebut memperkenalkan diri sebagai 'Puteri Gombak', seorang pelajar Tingkatan 5 aliran Sains.  Saya melakukan beberapa proses editing ke atas penggunaan kata-kata yang dianggap kasar dan tidak sesuai untuk terbitan.



Assalamualaikum Cikgu Rasul.

Saya 'Puteri Gombak' adalah pelajar Tingkatan Lima di sebuah sekolah di dalam Daerah Gombak. Sebagai pelajar, saya 'confuse' dengan cakap-cakap mengenai Perhimpunan Bersih yang akan dibuat pada 9 haribulan ini. Pelajar seperti saya dan kawan-kawan lain sentiasa diajar oleh guru-guru untuk menjadi manusia yang berguna pada agama, bangsa dan negara. Guru-guru mahu kami pelajar yang tinggi budi bahasa. Kenapa pemimpin-pemimpin yang selalu menjerit dan melaungkan keamanan untuk semua merosakkan minda kami sebagai pelajar. Apabila pelajar-pelajar remaja seperti kami bertindak agresif, pemimpin-pemimpin politik pandai pula menyalahkan guru-guru kami. Dikatakan guru-guru mengajar kami bersikap agresif.

Cikgu Rasul,

Saya harap golongan muda seperti saya menggunakan akal yang waras bagi menilai sesuatu perbuatan sama ada ia boleh membawa kebaikan  atau sebaliknya. Pemimpin-pemimpin politik sentiasa menasihati kami sebagai pelajar kategori remaja untuk tidak terpengaruh dengan filem-filem yang mempunyai unsur keganasan, tetapi memberi pendedahan kepada kami unsur-unsur keganasan secara langsung. Kami masih mencari identiti. Tidak mustahil golongan seperti saya beranggapan perhimpunan haram adalah sesuatu yang menarik serta mempunyai kebaikan. Guru-guru sentiasa berpesan kepada kami, tidak salah untuk mempunyai keberanian dalam kalangan remaja tetapi ia perlu digunakan sebaik-baiknya. Saya sedih apabila memikirkan kawan-kawan saya yang datang daripada keluarga susah yang memang ke sekolah dengan perut kosong kerana tiada apa yang hendak dimakan sebagai sarapan, jauh sekali dibekalkan wang untuk membeli makanan di kantin. Kami beruntung mempunyai guru-guru yang perihatin. Mengeluarkan duit dari sakunya untuk menggembirakan mereka yang susah ini. Kenapa pemimpin-pemimpin yang perutnya besar-besar ini tidak berhimpun dan memperjuangkan isu-isu pendidikan ini?

Cikgu Rasul,
Pada 2 Julai 2011, kami dan guru-guru penuh bersemangat menyokong hasrat kerajaan untuk melaksanakan Larian 1Murid, 1Sukan 1Malaysia. Kami berlari serentak dan berjaya mencipta rekod Malaysia Book of Records bagi kategori larian pelajar sekolah serentak terbesar. Kami tidak mahu menerima konsep 1Perhimpunan Haram. Guru Sejarah kami sentiasa bertegas, kekacauan yang dijangka timbul daripada perhimpunan tersebut mungkin akan dijadikan alasan oleh kuasa besar asing untuk campur tangan dalam soal dalam negara.  Kasihanilah kami sebagai pelajar yang sentiasa diajar untuk menjadi manusia yang bertatasusila. Berikan kami pengajaran yang baik. Jangan rosakkan fikiran kami yang masih mentah dan mendambakan ilmu pengetahuan. Kalau remaja bertindak agresif menyatakan isi hati terpendam, memberontak secara fizikal dan emosi, orang dewasa anggap kami kurang ajar dan tidak berotak. Adil atau tidak sekiranya Perhimpunan Haram yanga akan diadakan itu mengganggu kami sebagai pelajar yang terpaksa menghadapi masalah untuk menghadiri Tuisyen atau aktiviti-aktiviti lain? Jalanraya sudah pasti sesak. Ibu dan bapa kami sudah tentu terpaksa berfikir beberapa kali untuk menghantar atau membenarkan kami menjalankan aktiviti rutin kami sebagai pelajar.
Akhir kata, maaf mengganggu Cikgu Rasul dengan luahan isi hati saya sebagai pelajar. Apa yang saya harapkan, orang-orang dewasa tolonglah memikirkan kesan-kesan yang menimpa kami sekiranya Perhimpunan 9 Julai 2011 dilaksanakan. Terima kasih kepada Guru-Guru di seluruh Malaysia yang tidak serik untuk membimbing dan mendidik kami. Pemimpin hanya pandai melaung, guru-guru yang bertarung demi agama, bangsa dan negara.

JPA BELUM SETUJU LIMA TUNTUTAN

 

Berita Harian
Oleh Shamsul Kamal Amarudin dan Sazarina Shahrim
bhnews@bharian.com.my
2011/07/01

Isu PROSPEK perlu dirunding

PUTRAJAYA: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) belum membuat sebarang keputusan berhubung lima tuntutan baru dikemukakan CUEPACS sebagai prasyarat mempersetujui pelaksanaan Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi (PROSPEK) yang menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang bermula hari ini. Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah, berkata JPA perlu mengadakan perbincangan dengan CUEPACS terlebih dulu sebelum sebarang keputusan mengenainya dibuat. “Sebarang keputusan perlu dirunding dulu. Saya memang sudah terima tuntutan berkenaan, tetapi belum menyatakan persetujuan kerana saya perlu mengadakan rundingan dengan CUEPACS terlebih dulu untuk mendapatkan penjelasan mereka mengenai tuntutan yang dibuat,” katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Katanya, JPA juga dalam proses memberikan taklimat dan penerangan kepada semua kementerian serta agensi kerajaan berhubung PROSPEK sebelum surat pekeliling berhubung pelaksanaannya dikeluarkan.

Bagaimanapun, hingga tamat waktu pejabat petang semalam, laman web JPA masih belum menyiarkan surat pekeliling berhubung tarikh penguatkuasaan PROSPEK.

Beliau mengulas dakwaan Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman di Ipoh, semalam bahawa JPA bersetuju untuk memenuhi lima tuntutan baru yang dikemukakan persatuan itu sebagai prasyarat sebelum mempersetujui pelaksanaan PROSPEK bagi menggantikan PTK yang bermula hari ini.
Tuntutan utama kata beliau pastinya menggembirakan kira-kira 1.2 juta penjawat awam apabila JPA bersetuju mana-mana kakitangan yang mengikuti kursus kompetensi.

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...