Ahad, 18 April 2010

Al-Fatihah Buat Cikgu Che Ku Mohd Hakimi

Kepada semua guru di Malaysia,

Marilah kita sama-sama membaca Fatihah buat Allahyarham Cikgu Che Ku Mohd Hakimi. Allahyarham rentung dalam satu kemalangan di Jalan Baru Solok Duku-Tanjung Bidara, Masjid Tanah Melaka pada 17 April 2010, Sabtu. Berdasarkan laporan di dalam akhbar Kosmo Ahad, 18 April 2010, dalam kejadian kira-kira 7 pagi itu, Allahyarham rentung apabila kereta yang dipandunya seorang diri terbakar selepas bertembung dengan kereta lain. Walaupun penulis tidak mengenali guru tersebut, hati penulis turut merasakan kehilangan seorang yang bernama 'Cikgu'. Salah seorang ratusan ribu wira yang mendidik generasi Malaysia. Walaupun kita terpisah buat selamanya, anak didikmu cikgu, sentiasa sematkan segala pesanan cikgu, segala tunjuk ajar cikgu. Cikgu ibarat lilin yang menerangi anak didik dalam kegelapan. Menyinar setiap segenap ruang di dalam hidup anak didik cikgu. Walaupun segala pahit getir cikgu tempuhi. Cikgu tetap tabah meneruskan perjuangan. Terima kasih cikgu atas segala pengorbananmu.

Konvensyen Mengenai Kanak-Kanak(SUHAKAM)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Buat Semua Pembaca,

Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak atau CRC mempunyai 54 Perkara dan dapat dibahagikan kepada 3 Bahagian, iaitu Bahagian I (Perkara 1-41), Bahagian II (Perkara 42-45) dan Bahagian III (Perkara 46-54). Bahagian I Konvensyen ini mengandungi hak-hak yang perlu diberi kepada seseorang kanak-kanak, manakala Bahagian II dan III lebih kepada tanggungjawab Negara dalam mempromosi serta perancangan masa depan mengenai hak tersebut.
Semoga rakyat Malaysia yang budiman mendapat kesedaran tentang Hak Kanak-Kanak iaitu seseorang kanak-kanak diktirafkan sebagai seorang yang di bawah umur 18 tahun, melainkan jika undang-undang negaranya mengiktirafkan umur dewasanya sebelum itu. Penulis yang pernah menjadi Ahli Jawatankuasa Kumpulan Kerja Kecil Pendidikan Hak Asasi untuk Sekolah (KEPHAMUS) begitu kagum dengan komitmen Y.Bhg.Tan Sri Dr.Asiah Abu Samah, Pengerusi Kumpulan Kerja Pendidikan SUHAKAM dalam usaha membantu Kementerian Pelajaran Malaysia memberi pemahaman kepada pegawai pelajaran, pentadbir sekolah dan guru-guru mengenai hak asasi manusia serta memberi kesedaran tentang Konvensyen Mengenai Hak Kanak (CRC) dan pelaksanaanya di sekolah.
Di dalam Perkara 28:Pendidikan;
Kanak-kanak mempunyai hak terhadap pendidikan dan kewajipan negara untuk memastikan bahawa pendidikan utama percuma dan wajib, menggalakkan pendidikan menengah dalam berbagai bentuk yang mudah diperolehi oleh setiap kanak-kanak dan untuk menjadikan pendidikan tinggi diadakan kepada semua atas dasar keupayaan. Disiplin sekolah hendaklah selaras dengan hak dan kemuliaan kanak-kanak itu. Negara hendaklah melibatkan diri dalam kerjasama antarabangsa untuk melaksanakan hak ini.
Negara-negara Pihak mengiktiraf hak kanak-kanak kepada pendidikan, dan dengan tujuan untuk mencapai hak ini secara berperingkat-peringkat dan atas dasar peluan yang sama, mereka hendaklah secara khususnya;
a) Menjadikan pendidikan rendah diwajibkan dan diadakan secara percuma kepada semua
b)Menggalakkan perkembangan pendidikan menengah dalam pelbagai bentuk, termasuk pendidikan am dan vokasional, mengadakan pendidikan itu terbuka kepada tiap kanak-kanak dan mengambil langkah yang sewajarnya seperti memperkenalkan pendidikan percuma dan bantuan kewangan jika diperlukan
c) Menjadikan pendidikan tinggi kepada semua atas dasar keupayaan melalui tiap-tiap cara yang sewajarnya
d)Menjadikan maklumat pendidikan dan vokasional dan bimbingan diadakan dan terbuka kepada semua kanak-kanak
e)Mengambil langkah-langkah untuk menggalakkan kehadiran secara tetap di eskolah dan mengurangkan kadar keciciran
Negara-negara Pihak hendaklah mengambil segala langkah yang sewajarnya untuk memastikan bahawa disiplin sekolah ditadbirkan mengikut cara yang selaras dengan kemulian kanak-kanak dan dengan menepati Konvensyen ini.
Negara-negara Pihak hendaklah mempromosikan dan menggalakkan kerjasama antarabangsa dalam perkara yang berhubung dengan pendidikan, khususnya dengan tujuan untuk menyumbang kepada pembasmian dan buta huruf di seluruh dunia dan memudahkan akses kepada pengetahuan saintifik dan teknik dan kaedah pengajaran yang moden. Dalam hal ini, perhatian yang khusus hendaklah diberikan kepada keperluan negara-negara membangun.
Oleh:
MD RASUL BIN HARON
(Dipetik Konvensyen Mengenai Hak Kanak, Penerbitan SUHAKAM: Edisi Kempat 2010)

The Teacher

* The teacher is the personification of reality for the child
* The teacher should be a specialist in the knowledge of pupils
* The teacher shoul be an excellent technician
* The teacher should be the kind of person who commands the respect of the pupil by virtue of what he himself is
* The teacher should be a personal friend of the individual student
* The teacher should be aperson who awakens in the pupil the desire to learn
* The teacher should be a master of the art of living
* The teacher should be be co-worker with God in perfecting man
* The teacher should be one who capably communicates his subject
* The teacher must be one who appreciates the subject he teaches
* The teacher who really teaches is learning at the same time that he is teaching
* The teacher is an apostle of progress
* The teacher should be also be a maker of democracies
* The ideal techer is that he ought to be a study in self eliminaton

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...