Jumaat, 29 Oktober 2010

Kebiasaan Belajar Yang Baik

 

 gambar-artikelphp.jpg

Guru-guru secara umumnya memberi tips untuk murid bagaimana cara belajar yang baik. Namun untuk menanamkan dan mengembangkan belajar sebagai kebiasaan yang baik adalah sukar. Guru tidak boleh selalu memaksa murid untuk menjadikan belajar  sebagai kebiasaan yang harus mereka lakukan sehari-hari. Apalagi apabila murid sudah berada di rumah mereka.

Untuk menanamkan kebiasaan belajar yang baik selalu perlu adanya perbincangan antara guru dengan murid. Tentu sahaja, perbincangan ini untuk menyelesaikan setiap langkah yang harus dilakukan untuk menyelesaikan sesuatu tugasan sekolah agar murid terpanggil untuk selalu kritis dan mengemukakan pendapatnya. Dengan sendirinya semangat belajar akan terbentuk.

Guru juga dapat melakukan penelitian dan observasi dengan murid di lapangan. Pembelajaran tidak seharusnya hanya berlaku di dalam kelas. Setelah dilakukan penelitian, murid mencatat apa saja yang telah mereka pelajari dari penelitian mereka. Ini dapat menjadikan proses belajar lebih menarik dan tidak membosankan.

Marah...Kena Lelong

11 Tips Menghindari Marah

21 Zulkaedah 1431 H
Oleh : nina mazrina
Disiarkan dalam Blog Cina Islam

MARAH

“Saya seorang yang pemarah”… Bila saya terbaca artikal ini… saya rasa diri saya terlalu kerdil…saya sedar terlalu banyak kekurangan dalam diri saya… kadangkala terfikir juga… entah bagaimana rupa saya ketika marah…huhuhu…tentu hodoh kan!!!…

IMAM Syafie ada menegaskan: “Marah adalah satu di antara panah syaitan yang mengandungi racun. Oleh itu hindarilah ia agar kamu dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya.”.

Apabila marah dituruti, ia akan membakar kebaikan seperti api membakar kayu dan tiada yang tertinggal kecuali debu. Bagi menghilangkan perasaan marah ada beberapa panduan yang boleh diikuti, iaitu:

1. Perlu berasa malu dengan Allah atas segala tindakan kita. Allah memerhatikan segala tindakan dan sikap biadab kita.

2. Apabila datang perasaan hendak marah, ingatlah kita ini hanya manusia yang hina.

3. Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah supaya Allah selamatkan kita daripada sifat marah.

4. Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah. Ia mungkin membawa kepada permusuhan dan balas dendam daripada orang yang kita marahi.

5. Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika marah. Ia lebih buruk daripada perlakuan seekor haiwan apabila kita dalam keadaan marah.

6. Apabila datang perasaan marah, banyakkan membaca istighfar kerana marah itu datang daripada syaitan.

7. Apabila marah sedang memuncak, ambillah wuduk kerana ia dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.

8. Jika marah tidak dapat hilang dengan melakukan perkara seperti di atas, hendaklah tidur. Ini kerana ia dapat meredakan perasaan marah apabila bangkit dari tidur nanti.

9. Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datang daripada Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah?

10. Apabila kita bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Begitu juga dengan orang lain yang melakukan kesilapan, tidak suka dimarahi, sebalik ditegur secara baik.

11. Satu cara lagi, apabila marah datang, sedangkan kita berdiri, duduklah. Apabila duduk, bersandarlah. Insya-Allah marah akan mula reda

Budaya Kerja Berpasukan

Oleh:
Datuk Dr. Syed Othman Alhabshi

Budaya kerja adalah cara kerja yang berdasarkan suatu sistem nilai yang dipegang oleh setiap pegawai dan kakitangan dalam organisasi. Cara kerja itu diamalkan seperti itu kerana sudah menjadi kebiasaan atau tradisi organisasi tersebut.
Nilai ialah sesuatu yang dipegang oleh organisasi itu, Ia diterima oleh seluruh masyarakat dalam organisasi itu. Jika apa yang dipegang oleh organisasi itu adalah baik, naka nilai itu adalah baik atau positif. Jika tidak, ia adalah dianggap tidak baik atau negatif dan akan ditolak.
Jumlah kesemua nilai yang diamalkan/dihayati dalam kerja kita itu dikatakan sebagai budaya kerja. Jikalau nilai yang diamalkan adalah baik, maka sudah tentulah budaya kerja itu akan menghasilkan kerja yang sangat baik.
Antara Contoh nilai yang baik
Tidak suka buang masa
Selalu berbincang/syura
Suka menghasilkan kerja yang paling baik
Tidak mengira masa dan Suka menolong/membantu
Buat kerja sepenuh hati dan Taat pada ketua/arahan
Menjadi contoh yang baik
Sentiasa senyum dan memberikan keutamaan pada pelanggan
Bangga dengan hasil kerja dan organisasi
Amalkan prinsip adil, ihsan, jujur, benar, ikhlas dan amanah
Tidak menyakiti dan menutup aib orang lain
Sabar, jarang marah, lembut dan rendah diri
Mencari kebaikan orang lain dan memuji pada tempatnya
Antara Contoh nilai yang tidak baik
Suka membuang masa dan melepak
Membuat kerja tanpa meminta pandangan orang lain
Tidak peduli dengan hasil kerja
Tunggu masa untuk balik
Tidak suka menolong dan sambil lewa
Mencontohi yang tidak baik dan tidak boleh dicontohi
Selalu bermasam muka dan benci pelanggan
Tidak bangga dengan hasil kerja dan organisasi
Tidak berlaku adil
Hasad dengki dan tidak boleh dipercayai
Menyakiti dan membuka aib orang lain
Tidak sabar, marah-marah, kasar, sombong dan bongkak
Suka mengampu
Budaya kerja juga ditentukan oleh sistem, prosuder dan struktur organisasi itu sendiri. Semua perkara ini harus selari dengan nilai yang dipegang. Lihat contoh berikut :
a.      Kita hendak pekerja itu rajin, tidak kira masa, berdidikasi dan sebagainya. Tetapi, kita tidak memberikan balasan yang setimpal kepada mereka yang benar-benar rajin, tidak kira masa, berdedikasi dan lain-lain. Orang yang rajin, tetapi tidak suka mengampu tidak dinaikkan pangkat atau mendapat kenaikan gaji. Sudah tentulah orang yang rajin itu lama-lama akan menjadi malas.
b.      Kita hendak mengamalkan konsep keadilan, ihsan dan syura. Tetapi, kita tidak adil dalam mengagihkan tugas dan tanggungjawab. Kepada mereka yang suka mengampu, kita beri tugas yang mudah. Kepada yang rajin, tak kira masa bekerja, kita beri dia tugas yang berat, sehingga akhirnya ia sedar yang ia sedang dibelengggu dengan tugas yang terlalu banyak.
c.       Orang yang tidak amanah, tidak jujur, tidak diambil sebarang tindakan. Kita lemah dan tidak tegas kerana takutkan sesuatu. Prinsip yang kita laungkan kita sendiri tidak amalkan. Kita suruh orang berjimat, tetapi kita berbelanja besar.
d.      Kita hendak melatih orang bekerja dengan cemerlang, tetapi kita sendiri tidak mampu untuk menghasilkan kerja yang berkualiti. Kehormatan yang pernah diberikan kepada kita pun akan hilang. Orang tidak lagi percaya kepada kita.
Budaya kerja perlukan pemimpin yang berkualiti. Antara cirri pemimpin yang berkualiti adalah
i.    Mempunyai wawasan
ii.   Mampu menjadi teladan yang baik
iii.  Mengamalkan nilai yang dipegang oleh organisasi
iv.  Memberikan bimbingan, panduan dan tunjuk ajar
v.   Disengani kerana peribadinya yang mulia dan mampu membuat kerja dengan cemerlang
vi.  Tidak mudah marah, penyabar, tidak berat sebelah, adil, ihsan, jujur, amanah, bersih dan ikhlas
vii. Menjaga hati orang bawahan
Budaya kerja perlukan visi, misi, wawasan dan matlamat yang jelas dan ringkas. Matlamat organisasi mesti diketahui oleh semua anggota organisasi. Masing-masing faham dan ketahui tanggungjawab mereka. Semua anggota perlu tahu apa yang hendak dicapainya.
Mengapa perlu ada budaya kerja yang baik
Ia menjadi panduan kepada setiap angggota tentang cara kerja yang paling baik. Lihat contoh berikut:
a.      Jikalau organisasi itu sentiasa memberikan perhatian kepada keperluan dan perasaan pelanggan, tiba-tiba ada seorang pegawai yang marah seorang pelanggan, setiap orang lain akan hairan mengapa pelanggan itu dimarahi. Kelakuan ini tidak dapat diterima oleh organisasi itu. Sudah tentu yang marah pelanggan tadi akan dimarah jika kemarahan itu tidak disebabkan oleh sesuatu perkara yang tidak munasabah.
b.      Setiap orang biasanya tidak akan melambatkan kerjanya. Jika ada seseorang yang tidak menghabiskan kerjanya walaupun masa yang secukupnya sudah diberi, tentulah ia tidak akan senang duduk, kerana semua orang lain pasti akan melihatnya dengan pandangan yang sinis.
c.       Jika organisasi itu terkenal kerana kebanyakan surat yang dihantar kepada organisasi itu sentiasa hilang. Maka pelanggan akan terpaksa berulangkali menelefon untuk bertanya jika surat yang dihantar itu sudah diterima atau tidak.
d.      Seorang pemimpin itu sentiasa perlu berlegar di dalam pejabatnya untuk mencari sesuatu yang baik yang telah dilaksanakan oleh pegawainya. Maka setiap orang akan menunggu kedatangan pemimpinya. Sebaliknya jika pemimpin itu berlegar hanya untuk mencari kesalahan orang dan akan memarahi orang itu dihadapan khalayak ramai, maka semua akan lari daripanya, bila ia datang.
e.       Jikalau sifat bertolong-tolong sudah menjadi tradisi organisasi itu, maka setiap pegawai dan pekerja tidak akan segan untuk bertanya sesuatu kepada sesiapapun apabila mempunyai masalah. Sebaliknya, jika amalan itu tidak pernah dilaksanakan, sudah tentu masing-masing akan bekerja bersendirian.
Bagaimana membentuk pasukan
a.      Setiap keputusan dibuat berdasarkan syura
b.      Setiap orang dianggap sama penting dengan setiap orang lain
c.       Sifat percaya mempercayai, hormat menghormati sentiasa wujud di kalangan setiap anggota organisasi
d.      Setiap orang diberikan kebebasan untuk menggunakan kreativitinya, kemampuanya, kepakaranya, kehandalannya, kelebihanya untuk menghasilkan kerja dengan cara tersendiri
e.       Sentiasa wujudkan suasana intim antara setiap anggota organisasi
f.        Masing-masing bangga dengan hasil kerja pasukan, bangga dengan pencapaian organisasi
g.      Memberi perhatian kepada peningkatan kerjaya setiap pekerja untuk mencapai ketaatan yang luhur. Latihan perlu dijadikan amalan biasa
Bagaimana bekerja sebagai pasukan
a.      Meningkat rangasan
b.      Mengeratkan tali persaudaraan dan setiakawan antara pekerja
c.       Sentiasa suka menghasilkan kerja yang paling baik
d.      Mengurangkan sebarang pergeseran atau berpuak-puak yang selalunya merupakan angkara yang tidak sihat
e.       Mampu mewujudkan suasana yang intim
f.        Mewujudkan perasaan seronok bekerja
g.      Meningkatkan perasaan bangga kepada pasukan dan organisasi

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...