Ahad, 24 Oktober 2010

Jangan Hangat-Hangat Tahi Ayam

Seluruh Guru-Guru di Malaysia begitu riang apabila suatu masa dahulu, kerajaan mengumumkan untuk menubuhkan Bank Guru yang dikendalikan oleh Yayasan Guru Malaysia Berhad. Sebagai guru, kami tidak pernah merasai apa-apa dengan tertubuhnya Yayasan Guru Malaysia Berhad. Kini, kerajaan mengumumkan pula penubuhan Yayasan Guru Tun Hussein Onn. Harap kami akan terus terpesona dengan pengumuman tersebut. Negara Malaysia mempunyai hampir 400 ribu orang guru dan semuanya pernah mendapat pendidikan formal di Institut Pendidikan Guru dan Universiti Awam. Jangan andaikan bahawa golongan guru ini mudah digula-gulakan dengan janji untuk menjaga kebajikan dan menambahbaik struktur perkhidmatan. Ramai guru yang memegang Gred 41, 44 dan 48 di sekolah tetap setia dan gembira menjalankan tugas yang diamanahkan. Kebajikan yang dinikmati oleh guru-guru di sekolah tidak sama dengan rakan-rakan lain yang bertugas di Kementerian, Jabatan dan Pejabat Pelajaran Daerah. Adakah guru-guru yang tergolong dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional tidak layak menikmati kemudahan alatulis dan ruang bilik yang selesa. Adakah guru-guru hanya layak membuat tuntutan perjalanan yang penuh soal-siasat dan dipotong sana-sini suka hati, kerusi yang tidak berkualiti, meja kerja yang tidak sesuai dengan kelayakan, ruang rehat yang sesak dan adakah terdapat Pekeliling berkaitan kewangan yang menyatakan kelayakan-kelayakan untuk guru-guru di sekolah yang bergred DG 41, Dg 44 dan DG 48 mesti berbeza dengan Pegawai-Pegawai yang berkhidmat di Kementerian, Jabatan dan Pejabat Pelajaran.
Yang berbeza hanya gelaran panggilan. Bukan Gred.
Pengumuman yang dibuat Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tentang penubuhan Yayasan Guru Tun Hussein Onn bagi menjaga kebajikan guru amat dialu-alukan. Penubuhan yayasan berkenaan telah diluluskan oleh Kabinet dan RM200 juta akan digunakan sebagai dana. Harta dan wang milik kerajaan dalam Kumpulan Wang Simpanan Guru(KWSG) berjumlah kira-kira RM200 juta akan dipindahkan ke yayasan ini akan dipindahkan ke yayasan ini sebagai permulaan.  Beliau berkata, kerajaan sejak sekian lama telah melakukan usaha bagi memperbaiki sistem dan perkara berkaitan kebajikan guru dengan latihan-latihan yang disediakan. Kami mengharapkan pada kali ini kebajikan guru terus diperjuangkan dan pengendalian Yayasan Guru Tun Hussein Onn dilakukan oleh mereka yang mementingkan soal kebajikan guru. Bukan hangat-hangat tahi ayam. Kebajikan Guru harus menjadi fokus Kementerian Pelajaran Malaysia. Berikan kami keselesaan dan hak kami sebagai penjawat awam Kumpulan A. 

Subjek Sejarah Wajib Lulus SPM...Tepat Pada Masanya

Kerajaan memutuskan untuk menjadikan subjek Sejarah sebagai subjek wajib lulus di peringkat SPM pada tahun 2013. Menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin, keputusan tersebut adalah sama dengan langkah yang diambil menjadikan Bahasa Malaysia sebagai syarat untuk mendapatkan sijil SPM. Pada masa ini di peringkat sekolah menengah, subjek Sejarah adalah mata pelajaran teras yang wajib diambil oleh semua pelajar. Penambahbaikan kandungan subjek Sejarah dengan memberi penekanan terhadap aspek-aspek berkaitan Perlembagaan Negara. Menurut Timbalan Perdana Menteri, 2013 dipilih bagi melaksanakan langkah itu berikutan kementerian memerlukan masa untuk melatih guru dan menyediakan pelajar bagi menghadapi sistem baru berkenaan supaya mereka tidak terkejut.
Sebagai Guru Sejarah, penulis menyokong pelaksanaan tersebut. Kita mengharapkan mereka yang tidak berminat mengetahui Sejarah Malaysia pada masa hadapan tidak akan lagi membangkitkan hak istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan, sebaliknya melihat ke depan untuk menegakkan keadilan sosial. Pengenalan kandungan Perlembagaan Negara di dalam subjek Sejarah sekaligus bertujuan untuk membentuk kefahaman yang mendalam terhadap pembentukan negara bangsa yang dicintai oleh kita semua.

Pendapatan Mudah

http://www.dapatwang.com/?id=rasul

Pendapatan mudah dan beroperasi 24 jam Tanpa Henti dan 100% automatik.
Terbuka kepada untuk rakyat Malaysia sahaja.
Pendapatan TANPA HAD.
Tidak menyalahi undang-undang.
Bukan Skim Cepat Kaya atau Pelaburan Cepat Kaya.
Bukan MLM atau program sepertinya.
Setiap Klik boleh menjana sehingga RM0.30.
Bonus sehingga RM40 untuk setiap penajaan baru.
TANPA perlu menjual produk.
TIDAK PERLU mencari downline.
Komisyen diberi kerana mempromosikan laman web sini.
Pendapatan dibayar secara TUNAI terus ke akaun anda.

Kawalan Kelas

Oleh
MD RASUL BIN HARON
Bengkel Jurulatih Kebangsaan
Program Intervensi Buli Di Sekaloh
Hotel Plaza
Kuala Lumpur
(18 Oktober 2009-20 Oktober 2009)


Kawalan kelas yang lemah akan menyebabkan guru gagal. Apabila guru gagal, secara umumnya ia menunjukkan bahawa guru kurang daya kawalan atau kawalannya ke atas kelas adalah lemah. Ini bermaksud guru tidak boleh mengawal kelas sepenuhnya. Apabila guru gagal mengawal kelas, ia akan menyebabkan pelajar lebih menunjukkan tingkah laku tidak baik, tidak akan memberi fokus ketika belajar serta tidak akan bekerjasama dengan guru di dalam kelas. Dengan itu guru tidak boleh mengajar dan pelajar akan mengambil peluang untuk tidak belajar. Oleh itu objektif pengajaran tidak akan tercapai.
Ada guru menganggap dan percaya bahawa kawalan yang tegas adalah tidak bertimbang rasa. Anggapan dan kepercayaan ini adalah salah kerana kawalan secara tegas akan dapat mengekalkan sifat berperikemanusiaan secara terbuka. Pelajar juga tidak menggemari jika guru terlalu tegas, sebaliknya mereka suka jika guru bersifat tegas dan juga menyeronokkan. 

Marilah Kita Bersatu Guru-Guru

Marilah kita sama-sama mengamalkan sikap tolong-menolong sesama guru untuk melaksanakan tugas yang diberikan. Kita perlu sentiasa sukarela menyertai aktiviti pendidikan di sekolah sebagai sebahagian daripada usaha mempertingkatkan semangat permuafakatan antara kita. Kita perlu mengelakkan konflik atau pertembungan kepentingan berdasarkan peribadi. Marilah kita mengorbankan kepentingan diri yang bercanggah dengan kepentingan pendidikan di sekolah, agama, bangsa dan negara.

Kebolehan Berbeza

Perkara penting yang perlu difahami oleh guru ialah cuba memahami bahawa setiap pelajar mempunyai tahap kebolehan yang berbeza dan bakat yang penuh dengan kepelbagaian. Guru perlulah berusaha untuk mengenal pasti keupayaan, bakat dan kebolehan pelajar dan berusaha pula mengembangkannya pada tahap tertinggi.
Tahap kecerdasan pelajar adalah berbeza antara seorang dengan seorang yang lain. Sebenarnya istilah kecerdasan telah dibincangkan dengan meluas sejak Era Plato lagi. Ketika itu istilah kecerdasan melibatkan 3 aspek iaitu:


Bakat dan Kebolehan Pelajar Berbeza

A.  Keupayaan seseorang untuk belajar
B.  Jumlah ilmu pengetahuan yang diperlukan oleh seseorang
C.  Kebolehan seseorang untuk menyesuaikan diri terhadap situasi dan persekitaran baru.

Justeru sebagai guru, marilah kita sentiasa meningkatkan pengetahuan kita mengenai pendekatan dan teknik pengajaran terkini sesuai dengan perkembangan pesat dalam dunia pendidikan sekarang.

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...