Selasa, 9 November 2010

Mempelajari Sejarah...Terimalah Realiti

widgets
Oleh:
MD RASUL BIN HARON

Bagaimana memahami sejarah dan peradabannya supaya memperoleh dapatan maksima dan tepat? Pelajar-pelajar mempelajari sejarah, sepatutnya melahirkan visi yang luas serta sikap-sikap yang positif. Namun, oleh kerana caranya tidak tepat, ia menjana sikap negatif terhadap sejarah itu sendiri. Sebahagian orientalis-missionaris mempelajari Islam tetapi bermatlamat menghina Islam.
Dalam mempelajari sejarah, pelajar-pelajar perlu berusaha bersikap kritis pada setiap elemen meskipun tidak perlu menghafal setiap peristiwa beserta tahun-tahunnya secara deskriptif. Sejarah adalah fakta dan bersifat empirik-objektif. Maknanya, ia adalah apa yang terjadi, bukan sesuatu yang semestinya terjadi. Belajar sejarah bererti melatih pelajar berfikir empirik bukan berfikir normatif.  Kita mungkin tidak bersetuju dengan suatu fakta dan realiti sejarah yang tidak sesuai dengan norma yang ada tetapi kita perlu mengakuinya apabila keadaannya memang sedemikian rupa.
Setiap yang mempelajari sejarah bukan sahaja perlu bersikap objektif dalam memahami sejarah tetapi perlu bijaksana dalam menilai sehingga ada keupayaan untuk membezakan antara realiti dan perkauman. Belajar sejarah masa lampau perlu tunduk kepada pola dan logika zaman di mana peristiwa sejarah itu terjadi bukan memaksa diri supaya sejarah mengikut pola dan logika kini.

Makanan Ringan Mudaratkan Pelajar

widgets

Laporan World Health Organization(WHO) pada tahun 2006 bertajuk Marketing of Food and Non-Alcoholic Beverages to Children menjelaskan terdapat bukti untuk menunjukkan bahawa pemasaran makanan yang tinggi lemak, gula dan garam ada kesan secara langsung dengan kehendak pelajar untuk memakan makanan sebegini yang membawa kepada obesiti. Kajian juga menunjukkan bahawa pelajar yang terkelompok sebagai kanak-kanak lebih cenderung untuk memilih makanan yang berjenama daripada makanan tidak berjenama.
Peningkatan dalam pengambilan makanan yang tinggi kandungan, lemak dan garam ditambah dengan kekurangan aktiviti fizikal telah membawa kepada penyakit kronik seperti penyakit jantung, diabetis dan kanser.
Antara taktik-taktik pemasaran yang sering disasarkan kepada pelajar oleh industri makanan termasuk:
1.  Iklan televisyen
2.  Penajaan program
3.  Tarikan terhadap barang mainan
4.  Promosi atas pembungkusan
5.  Penajaan watak kartun dan selebriti
6.  Kerjasama dengan filem
7.  Laman web interaktif
8.  Peraduan
9.  Barangan percuma
10.Penajaan aktiviti sekolah
11.Risalah promosi

Alat Permainan Kanak-Kanak


MD RASUL BIN HARON

widgets
Alat permainan kanak-kanak bertujuan untuk mendidik dan memupuk kreativiti kanak-kanak. Ia juga membantu kanak-kanak atau bayi dalam pergerakan otot tangan dan kaki. Teknologi telah menyumbang kepada peningkatan pelbagai jenis alat permainan kanak-kanak dengan berbagai fungsi dan kebolehan untuk mendidik sambil menghibur kanak-kanak.
Pengguna Malaysia seperti juga berbillion pengguna lain di dunia telah menyaksikan lebih daripada satu billion alat permainan kanak-kanak yang ditarik balik daripada pasaran tiga tahun yang lalu.
Sebab utama penarikan alat permainan kanak-kanak tersebut adalah kerana kandungan plumbum atau timah hitam yang tinggi dalam cat yang digunakan pada alat permainan itu. Selain itu, ada juga alat permainan yang ditarik balik kerana bahaya tercekik dan mudah terbakar.
Sama-samalah kita sensitif terhadap isu ini. Buat penelitian sebelum kita membeli alat permainan.

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...