Memartabatkan Bahasa Melayu Bil.3/2022
BMKPM
Secara umumnya, kita
masih kurang cekap menggunakan imbuhan me…kan dan me…i dalam ayat. Perhatikan
penggunaannya.
Rumus:
me-…-kan ( mesti diikuti oleh Objek Bergerak)
me-….-i ( mesti diikuti oleh Objek Tidak
Bergerak)
1. Huraian:
Apitan men-…-kan dan men-…-i yang berpasangan dalam ayat yang mempunyai dua
objek kebanyakannya diikuti oleh objek bergerak dan objek tidak bergerak. Dalam
situasi ini, apitan men-…kan diikuti oleh objek bergerak, manakala apitan
men-…-i diikuti oleh objek yang tidak bergerak.
2. Contoh:
1. Dia menghadiahkan sehelai kain
batik kepada ibu.(Kain batik ialah objek
bergerak)
2. Dia menghadiahi ibu sehelai kain
batik. (Ibu ialah objek tidak bergerak)
Latihan :
Nyatakan ayat-ayat di bawah ini sama ada betul [ / ] atau salah [ x ]
(1) Nenek membekalkan Najwa pisang goreng. [ ]
(2) Nenek membekali pisang goreng kepada Najwa.[ ]
(3) Hakim menjatuhi pesalah itu hukuman mati. [ ]
(4) Hakim menjatuhkan hukuman mati kepada pesalah itu. [ ]
(5) Guru menghadiahkan Salima sebuah buku rujukan. [ ]
(6) Guru menghadiahi sebuah buku rujukan kepada Salima. [ ]
(7) Cikgu Zamilah mengajarkan kami mata pelajaran Matematik. [ ]
(8) Cikgu Zamilah mengajar mata pelajaran Matematik kepada kami. [ ]
(9) Saya memberi anak-anak yatim wang sebanyak RM5.00. [ ]
(10) Saya memberikan wang kepada anak-anak yatim sebanyak RM 5.00. [ ]
(Dipetik daripada Md Rasul bin Haron
dan Faridah Mohamad Saad, 2010, Buku Teks & Rujukan Lengkap Bahasa Malayu,
Arah Pendidikan Sdn.Bhd.: Petaling Jaya)
Pasangan apitan
me---kan dan awalan me- ….
Rumus:
Me---kan --> (mesti
diikuti oleh Objek Bernyawa)
Me-…
--> (mesti diikuti oleh Objek Tidak Bernyawa)
Huraian:
Apitan me----kan dan awalan me- yang berpasangan dalam ayat yang mempunyai dua
objek sahaja kebanyakannya diikuti oleh objek bernyawa dan objek tidak
bernyawa.
Dalam situasi ini,
apitan men-…-kan diikuti oleh objek bernyawa dan awalan me- .. diikuti oleh
objek tidak bernyawa.
Contoh:
Ibu menjahitkan adik sehelai baju kurung. (Adik ialah objek yang bernyawa).
Ibu menjahit sehelai baju kurung untuk adik. (Baju kurung ialah objek yang
tidak
bernyawa)
Latihan:
Nyatakan ayat-ayat di bawah ini sama ada betul [ / ] atau salah [ x ]
(1) Kakak membuatkan secawan kopi untuk ayah. [ ]
(2) Kakak membuat ayah secawan kopi. [ ]
(3) Ibu memasakkan ayah sup kambing. [ ]
(4) Ibu memasak sup kambing untuk ayat. [ ]
(5) Pelayan itu mengambilkan saya makanan. [ ]
(6) Pelayan itu mengambil makanan untuk saya. [ ]
(7) Reza menuliskan sepucuk surat untuk neneknya. [ ]
(8) Reza menulis neneknya sepucuk surat. [ ]
(9) Mereka akan membelikan kami cenderamata. [ ]
(10) Mereka akan membeli cenderamata untuk kami. [ ]
(Dipetik daripada Md Rasul bin Haron, 2007, Buku Pentaksiran
Kendiri Topikal Bahasa Malayu Menengah, Pearson-
Longman Sdn.Bhd.: Petaling Jaya)