Ahad, 9 Oktober 2011

PHISHING




Phishing adalah cubaan untuk mendapatkan maklumat sensitif pengguna yang dimasukkan ke dalam komputer peribadi tanpa disedari. Kebanyakan penjenayah siber menggunakan laman sosial sebagai tempat menghantar link ringkas ke laman web yang berniat jahat. Link ringkas ini membawa pelayar internet ke laman web yang berbeza seperti yang dipaparkan manakala destinasi sebenar link tersebut disembunyikan daripada pengetahuan pelayar Internet. Link tersebut kebanyakannya menggunakan paparan dan imej yang seksi tujuannya untuk menarik pelayar untuk klik pada link tersebut.
Terdapat dua jenis link yang sering dipapar dalam laman sosial atau sesawang seseorang itu. Kedua-dua bersifat mengelirukan pelayar internet dengan paparan wanita seksi atau berbentuk soalan kuiz tetapi berbeza tahap bahayanya. Antaranya ada tujuan pengiklanan sahaja. Ia dapat dikesan apabila arahan terakhir adalah untuk memasukkan nombor telefon sebagai pengesahan.
Link ini merupakan dalang syarikat-syarikat tertentu untuk memanipulasi orang ramai supaya melawat laman web mereka. Link tersebut tidak akan merbahaya kepada pengguna jika ditekan berbanding dengan jenis link yang satu lagi. Link kedua sangat berbahaya kerana ia menyebabkan gangguan Adware walaupun masih menggunakan teknik yang sama sebagai tarikan. Untuk kenal pasti link tersebut, apabila setiap kali pelayar internet menekan link tersebut untuk menonton video akan menjadikan lebih cepat.
Serangan Adware tidak memberi kesan kepada komputer atau telefon bimbit tetapi berkemampuan mengumpul semua data yang pengguna masukkan. Data-data seperti kata laluan untuk Log In laman sosial, kata kunci, nombor akaun bank yang lebih dikenali sebagai Cookies boleh dikumpul dan dihantar kepada individu yang mencipta link tersebut.
Pelayar perlu berhati-hati dengan arahan memuat turun fail yang mempunyai nama domain .exe dan buat .bat kerana pabila sesuatu perisian secara tidak sengaja dipasang, pengambilan data menjadi lebih mudah. Serangan Adware boleh dikesan apabila setiap kali laman web dibuka, amaran pop up akan muncul.
Pelayar juga dinasihatkan agar tidak melakukan aktiviti membeli-belah dan perbankan menggunakan komputer awam seperti kafe internet atau sambungan WI-FI awam. Selain itu, dinasihatkan sentiasa berjaga-jaga dengan terma free. Cracked dan Pirated kerana ia mungkin mengandungi malware.
Untuk langkah yang lebih selamat jangan sesekali mendedahkan maklumat peribadi atau informasi kewangan selagi tidak pasti permintaan tersebut sah.

Disunting Daripada Kosmo

SIKAP PEMANDU LELAKI DAN PEMANDU WANITA





Sikap wanita:
•    Wanita lebih cenderung menukar lorong secara tiba-tiba dan membahayakan orang lain.
•    Membuat pusingan U secara tiba-tiba, tanpa memikirkan akibatnya kepada orang lain.
•    Memberhentikan kereta secara tiba-tiba dan meletak kereta sesuka hati hingga menghalang laluan.
•    Bersifat pelindung kerana mereka ialah ibu. Oleh itu mungkin mereka pentingkan diri bila berada di jalan raya, misalnya tidak beri laluan kepada kereta lain. 
•    Lebih bersikap berhati-hati dan mereka bergerak lambat pada jalan lapang dan tidak banyak kereta menyebabkan gangguan kepada pemandu lain.

Sikap Lelaki:
•    Pemandu lelaki tiga kali ganda lebih cenderung menekan hon bila kenderaan di depannya dipandu terlalu lambat berbanding perempuan.
•    Pemandu lelaki dua kali ganda melanggar peraturan jalan raya berbanding pemandu perempuan. Malah, sebanyak 83 peratus pemandu lelaki cenderung menunjukkan perangai memandu laju manakala perempuan hanya sebanyak 17 peratus.
•    Lelaki lebih cenderung memandu tujuan mencari sensasi iaitu menunjukkan kepada rakan sebaya dan orang ramai mengenai kemahirannya memandu di jalan raya.


Sumber:

Prof Dr Abd Rahim Md Nor
Pakar Pengangkutan Awam Dan 
Pengerusi Puasta Pengajian Sosial, Pembangunan, Persekitaran
Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan 
Universiti Kebangsaan Malaysia

Penjawat awam perlu menekankan ketepatan waktu dan mutu hasil kerja




SARIKEI: Penjawat awam perlu memberi penekanan terhadap ketepatan waktu dan mutu hasil kerja dalam meningkatkan tahap standard agar negara ini menjadi negara maju dari segi kualiti output yang dihasilkan.
Penjawat awam juga perlu lebih menjurus kepada ‘business like’ iaitu perlu mesra dan mengutamakan kepuasan pelanggan dalam semua perkara.
Residen Bahagian Sarikei Michael Dawi Ali berkata, jika sesebuah organisasi itu ingin maju, pekerjanya harus mesra pelanggan dan jika perkara sebaliknya berlaku, ini akan meninggalkan kesan yang buruk berpanjangan terhadap organisasi tersebut.
“Kaunter Aduan Bergerak Bersepadu (KABB) adalah satu program turun padang oleh badan-badan kerajaan untuk bertemu dengan masyarakat dan melalui kesempatan ini saya berharap orang awam mampu memanfaatkannya dengan sebaik mungkin.
“Peluang ini boleh digunakan untuk mengemukakan cadangan, pendapat, usul dan masalah secara bersemuka di kaunter-kaunter aduan yang telah disediakan.
“Penanjuran majlis ini tidak bermaksud untuk mencari mana-mana kelemahan agensi awam tetapi ia adalah sebagai satu jalinan penghubung antara agensi dengan pengadu dalam mengendalikan pengurusan aduan,” kata Michael.
Beliau berkata demikian ketika merasmikan KABB Bahagian Sarikei di Central Market Sarikei, semalam.
Tambahnya, program ini amat penting bagi membantu jabatan dan agensi memperbaiki kualiti serta menambah baik penyampaian perkhidmatan sedia ada.
Di majlis yang sama, Pengarah Biro Pengaduan Awam Jabatan Perdana Menteri Pejabat Negeri Sarawak Biti Anggot berharap peluang ini akan memberi pengetahuan kepada masyarakat tentang peranan dan fungsi sesebuah organisasi.
“Aduan yang dikemukakan oleh orang ramai terhadap agensi-agensi kerajaan ini dapat kita jadikan sebagai alat pengukur untuk menilai perkhidmatan yang telah diberikan oleh agensi dan jabatan kerajaan terlibat, sama ada ia memuaskan atau tidak.
“Melalui aduan yang diterima, kita akan jadikan ia satu asas bahawa masih terdapat kelemahan dalam sistem penyampaian perkhidmatan yang diberikan, maka dengan itu ia harus ditangani dengan segera, dan jika tidak ia pasti akan menimbulkan masalah yang lain dan turut menjejaskan imej perkhidmatan awam di negara ini,” kata Biti.
Sumber: The Borneo Post

Pendidikan awal modal baik untuk kecemerlangan masa depan anak




TAHNIAH: Johanthan (dua kanan) menyampaikan hadiah kepada salah  sebuah pasukan yang menang sambil diperhatikan oleh Ismawi (kanan), Abang Rabaiee (tiga kiri) dan Hairani (kiri) serta yang lain semasa berlangsungnya majlis berkenaan kelmarin.



SRI AMAN: Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar Datuk Francis Harden Hollis berkata memberi pendidikan terbaik kepada anak-anak pada usia seawal lima tahun merupakan satu modal yang baik untuk kecemerlangan mereka pada masa hadapan.
Oleh itu, menurut beliau, masa depan anak-anak adalah bergantung kepada sejauh mana pembentukan akhlak mereka pada masa ini daripada ibu bapa mereka.
Beliau yang juga Menteri Muda Perumahan berkata demikian menerusi teks ucapannya yang dibacakan oleh Residen Bahagian Sri Aman Jonathan Lugoh semasa merasmikan Majlis Penutupan Program Hari Potensi Kanak-kanak Tabika Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Negeri Sarawak bagi Zon 3 Sri Aman di Stadium Kompleks Sukan Bahagian Sri Aman di sini kelmarin.
Katanya, ibu bapa tidak seharusnya menyerahkan sebulat-bulatnya tanggugjawab mendidik anak-anak kepada guru sebaliknya tanggungjawab tersebut perlu dipikul oleh semua pihak.
Sementara itu, beliau mengucapkan syabas kepada KEMAS kerana usaha gigih yang tidak putus melaksanakan tanggungjawab membangunkan minda masyarakat.
Jelasnya, sejak akhir-akhir ini, KEMAS katanya begitu aktif dan melaksanakan tanggungjawab mereka sebagai satu agensi kerajaan yang begitu bersungguh-sungguh dalam usaha tersebut.
Dalam pada itu, Harden berkata, komitmen yang ditunjukkan oleh KEMAS itu perlu diambil iktibar oleh pihak lain kerana komitmen yang tinggi untuk melahirkan modal insan yang cemerlang dalam pelbagai aktiviti tidak formal seperti melalui tabika, taska dan lain-lain.
Katanya, jika usaha itu diteruskan dari semasa-semasa, sudah pasti akan lahir modal insan yang berkualiti hasil daripada kecemerlangan pendidikan pada hari ini.
Beliau yakin semua pihak akan terus memberi perhatian serius kepada anak-anak.
Terdahulu, turut menyampaikan ucapan pada majlis tersebut ialah Pengarah KEMAS Negeri Sarawak Abang Rabaiee Abang Muhi.
Beliau mengucapkan penghargaan kepada KEMAS Bahagian Sri Aman dan Betong kerana berjaya mengelolakan program sebesar itu yang melibatkan  260  kanak-kanak daripada daerah Sri Aman, Lubok Antu, Betong dan Saratok.
Beliau berharap usaha itu akan dapat diteruskan dari semasa ke semasa untuk merapatkan ikatan silatulrahim antara agensi dan jabatan kerajaan.
Turut hadir Pegawai Daerah Sri Aman Ismawi Salleh, Pegawai KEMAS Daerah Lubok Antu Dampi Manggie, Pegawai KEMAS Daerah Betong Frida Suntik, Pegawai KEMAS Daerah Sri Aman merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Hairani Solo, wakil pengurus Bank Rakyat dan Pegawai Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Bahagian Sri Aman Rickado Dolen.

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...