Ahad, 20 Mac 2011

cikgu..jangan cepat marah kami!!



\Norlilah Ismail
Penolong Kanan HEM SMK Selayang
Bharu/ Grup SeruPuisi
















Sudah menjadi lumrah..cikgu marah pada murid murid yang bermasalah dalam kelas...ada murid yang asyik tidur dalam kelas, ada murid yang  tak siapkan kerja yang diberi,.ada murid yang asyik bercakap semasa cikgu mengajar, dan ada yang semacam berada dalam dunia mereka sendiri!! Ada juga murid yang mudah berang bila ditegur, mencarut dan mudah sahaja mulut mengeluarkan kata kata kesat pada rakan sekelas...juga ugutan walaupun di depan cikgu.

Berbagai ragam dan karenah murid yang perlu ditangani cikgu dalam tempoh 40 minit P & P..mana nak mengajar, mana nak pungut kembali borang atau respons ibu bapa, mana nak pungut yuran atau bayaran...dan macam macam lagi. Bukan itu sahaja, cikgu juga kena buat laporan, TOV, ETR.pelan strategik ...demi murid murid nya..selain dari tanggungjawab demi mencari rezeki,.sebagai periuk nasi untuk ahli keluarga cikgu...lantas cikgu perlu dan  kena sabar, kena tahan hati, kena telan semuanya.....

Dan dalam hati setiap murid samada dari  kelas depan, kelas tengah maupun kelas belakang,..... jauh di sudut hati setiap murid,.. maukan kejayaan!! Meraka mau berjaya...... Oleh itu, cikgu..tolong jangan cepat marah pada murid !! Memang bukan  mudah, bertahan hati dan perasaan.. bila murid pula; suka dan  berani mencabar..tapi simpanlah marah tu dulu cikgu..

Murid ini ada berbagai perangai,yang terbentuk dari persekitaran, masalah keluarga, desakan ekonomi, kesihatan, psikologi yang tak stabil, hormon remaja yang tak seimbang dan macam macam faktor lagi. Mereka sebenarnya adalah manusia muda yang mahukan sangat sangat perhatian cikgu, tapi tak pandai nak luah, tak  reti nak cakap dan mempamerkan perangai yang peli plakk..nak kalau nak  mudah kita lihat pada tumbuhan tumbuhan,...( Allah suruh kita belajar dari alam)..
1. Ada pokok yang mudah tumbuh, tak perlu dijaga tak perlu disiram.. hidup jer...so ada murid yang macam ni..senang jer faham, ikut jer arahan guru...so bersyukurlah cikgu diberi murid macam ni. sujud syukur!!

2. Ada pokok yang tak mampu berdiri sendiri,...tapi gagah untuk memanjat batang pokok yang lain demi mencapai cita cita untuk sampai ke puncak.  Murid pun ada macam ni, mereka perlu dibimbing, selalu disokong baru lah mereka bermotivasi  untuk mencapai kejayaan..tanpa sokongan cikgu mereka lemah!!!

3. Ada pokok perlu penjagaan rapi, perlu dibaja, disiram dan dicantas selalu..barulah hidup segar dan berbunga harum..so kalau dibanding dengan murid, mereka ni adalah golongan yang perlu pengawasaan rapi guru, perlu ditegur, dipuji dan dimarahi selalu..barulah mereka dapat meneruskan kehidupan dan pembelajaran dengan baik..

4. Ada pokok tak tahan panas....kene diletak bawah teduh, mesti ada pokok tadahan (seperti pokok  koko)..so kalau murid jenis ini, mereka jenis manja,.... nak tegur pun perlu dengan baik, berhemah..

5. Dan ada pokok yang berduri, seperti kaktus..tapi mudah tak perlu siraman,..biar saja tau tau berbunga,..kalau disentuh sakit jari kita...kalau nak dibanding dengan murid, murid jenis ni, sering kali memberontak bila diberi nasihat,..apatah lagi kalau dileter,..pada murid macam ni cikgu doakan sahaja,.doakan dengan seikhlas hati,..murid ini mungkin tak pandai nak ambil hati cikgu, tapi sebenarnya mereka menghargai cikgu...dan insyaallah ada kejayaan untuk mereka !!

so cikgu janganlah cepat marahkan murid...berilah mereka peluang, berilah mereka perhatian ikhlas cikgu secara terang atau senyap, berilah mereka doa mustajab cikgu........ kerana Allah memilih cikgu sebagai guru!!

PELUKAN MALAM

Oleh:


Midah Junid
Grup SeruPuisi














Ibu dunia dipeluk malam.
Ibu dunia membisikkan kesedihan .
Malam menenangkan ibu dunia yang menangis pada bahunya.

Luahkan ibu dunia, kata malam.
Hati aku berdebar malam.
Anak-anak kita di bumi Asia dalam gulana.

Malam-malam begini tentu sejuk tubuh mereka.
Sudah makankah mereka?

Dakaplah aku malam.
Aku mahu menangis di dadamu.

Kamalia. 19 mac 2011
Sunway
10.27 malam

KAMU


Midah Junid
Grup SeruPuisi
Oleh:













Setelah kuberi hati,
kau masih lagi menduga.

Dugalah hingga aku buta,
Dugalah hingga aku tuli,
Dugalah hingga aku lena diselimuti air mata.

kau soal cinta pada rasa yang berdebar di dada.

Kamalia.
19 mac 2011
sunway.
11.35 mlm

LASTARI CINTAKU

Oleh:


Nor Wahida
Grup SeruPuisi














Gemersik gelora menghembus noda-noda hati
Berlari berkejar menongkah perit duka
Semahu-mahu meratah keperitan hati
Namun ia tidak bermaya lagi

Aku terbaring dalam landai semusim indah
Aku terduduk menjurai segala rasa
Bisa menghentap kepuasan masa berlalu
Mencuri hilang kisah lalu

Aku sentiasa bertandang dalam mimpi-mimpimu
Membisikkan gunungan cinta mu
Bersatu didalam satu langkah
Biarkan saja mereka tahu
Dunia ciptaan kita
Cinta kita bersahut

Sempurnakan larut-larut kedamaian
Mendengar sahutan panggilan sang mentari
Indah menyusup di kalbu ratu
Ratu sang pencinta

Engkaulah racun segalanya
Engkaulah penawar segala irama dan nadaku

Tajam cinta itu memulas bara yang sentiasa membahang
Semakin nyala semakin panas
Sehangat cinta itu berada dihatiku
Lengkapi daku cinta yang tak terucap
Kirimkan daku kelembutan
Bersama lastari cinta kita
Berdua

Guru...peranan pada masa kini

MD RASUL BIN HARON
mrasulharon@yahoo.com











Profesion perguruan adalah bidang yang memberi perkhidmatan yang unik., tetap dan diperlukan oleh masyarakat. Keunikannya hanya akan dirasai dan diketahui oleh mereka yang terlibat dalam profesion ini. Hanya warga profesion perguruan sahaja yang berkemampuan memberi perkhidmatan pendidikan terbaik kepada masyarakat yang mana memberi kesan yang besar terhadap perkembangan personaliti, mental dan fizikal setiap insan (Noran Fauziah dan Ahmad Mahdzan, 1993).









Profesion perguruan adalah salah satu profesion yang mencabar dan amat mendesak. Guru diharap mengetahui serba serbi tingkah laku manusia dan memainkan pelbagai peranan untuk menjadikan dirinya seorang pendidik yang berkesan. Kesedaran seperti ini telah lama disuarakan sejak tahun 50an di mana di samping mempunyai sifat-sifat diri yang sempurna, guru dikehendaki memainkan pelbagai peranan seperti yang berikut:

i)Sebagai penuntut kepada motivasi : mengetahui kajian-kajian tentang motivasi dari segi falsafah, psikologi, biologi dan sosiologi : mengetahui sifat-sifat semulajadi manusia dari segi psikologi, sosiometri, konsep kemahuan dan konsep diri.
ii) Sebagai pemerhati pertumbuhan pelajar : mengetahui pertumbuhan dan pembangunan manusia : memahami pelajar-pelajar dalam situasi bilik darjah.
iii)Sebagai tukang seni dan teknik : kebolehan sebagai tukang seni dalam pengajaran: kebolehan dalam melakukan ujian kecerdasan : kebolehan dalam menilai personaliti dan menyimpan rekod dan kebolehan dalam melakukan pemerhatian diri dan kumpulan.
 iv)Sebagai ahli eksperimen: mengetahui hasil-hasil penyelidikan dengan melakukan ujikaji dengan mencuba sesuatu inovasi dalam pengajaran.Sebagai pentadbir dan terapis : memikul tanggungjawab pentadbiran : menggunakan sumber komuniti dan melaksanakan tugas terapis : tanggungjawab pentadbiran, iaitu memilih teknik pengajaran yang sesuai dengan keadaan, berkomunikasi secara efektif, menegaskan kerja kumpulan, menghargai sumbangan isi kandungan kursus menginsafi nilai perasaan kekitaan dalam kumpulan (Mohd Salleh Lebar, 1998).
v)Sebagai penggalak kepada pembelajaran : mengetahui teori penyekutuan dan teori bidang : mengetahui penentu-penentu sosial dan perseorangan.









Guru pada masa kini seringkali diperbandingkan dengan guru sebelum perang maksudnya sebelum merdeka. Guru pada masa dahulu di katakan amat dedikasi dan komited terhadap tugasnya sebagai guru. Pada ketika itu, masyarakat amat menyanjungi serta menerima kepimpinan mereka.Guru diibaratkan sebagai golongan yang cerdik pandai serta berkelulusan tinggi disebabkan ketika itu pegawai lain yang ada pada masa itu, kecil bilangannya. Kaum guru merupakan sebilangan kelompok yang diiktiraf sebagai pemimpin di kampung-kampung.
Dalam situasi itu, guru dikatakan atau muncul sebagai pendidik kepada kanak-kanak,pembimbing dan sebagai penasihat kepada masyarakat. Guru pada zaman dahulu juga sanggup berhijrah dan merantau ke negeri lain untuk menyampaikan ilmu ke seluruh negara (Omar, 1991).Selaras dengan perkembangan dan kemajuan yang dicapai oleh negara dalam setiap bidang kerjaya, profesion perguruan juga tidak ketinggalan dalam mengalami perubahan yang pesat dalam mengikut arus perubahan. Kerjaya yang pada suatu ketika dahulu menjadi sanjungan, tetapi kini teIah terhakis kehormatannya lantaran tanggapan masyarakat dan pihak lain yang menilai kerjaya guru seperti kerjaya lain.
Dalarn menjalankan tugas sebagai pendidik, guru perlu menjalankan berpuluh peranan lain sarna ada yang berkaitan dengan pendidikan atau sebaliknya. Prestij profesion perguruan amat rendah dan kurang mendapat sambutan di mata masyarakat pada hari ini. Ini membayangkan betapa masyarakat kurang memberi penghormatan sewajarnya terhadap sumbangan guru dalam masyarakat pada hari ini. Hal ini berlaku kerana pada hari ini terlalu banyak profesion lain yang telah membayangi peranan seorang guru.Sejak kebelakangan ini, profesion perguruan ditimpa pelbagai masalah dan perkara yang negatif. Media massa sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang mengkritik profesion perguruan. Tidak kiralah mengenai sistem pengurusannya ataupun mengenai guru itu sendiri. Perkembangan yang berlaku ini telah mendedahkan golongan pendidik di negara ini dengan pelbagai tekanan. Situasi ini akan memberi kesan kepada tanggapan guru terhadap kerjayanya.






 






Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...