Oleh:
MD RASUL BIN HARON
mrasulharon@yahoo.com
Murid suka kepada guru yang menetapi masa iaitu masuk kelas tepat pada waktunya dan keluar (menghabiskan sesi pengajaran) kelas juga tepat pada waktunya. Ini menunjukkan bahawa warga guru perlu memberikan penekanan kepada aspek pengurusan masa yang cekap dan berkesan.
Guru yang menunjukkan komitmen yang tinggi terhadap tugas mereka adalah merupakan guru yang disanjungi oleh murid. Warga guru perlu menunjukkan komitmen yang tinggi terhadap tugas masing-masing. Guru perlu melakukan sesuatu tugas dengan bersungguh-sungguh supaya mereka dicontohi oleh murid. Dalam satu kajian lain, dapatan kajian menunjukkan ramai kalangan guru mengamalkan kaedah pengajaran dengan meniru apa yang telah dilakukan oleh guru mereka terdahulu. Ini bermakna sekiranya kita mengamalkan kaedah pengajaran yang berkesan, maka anak didik kita sentiasa memerhati dan memberikan keutamaan sehinggakan sekiranya mereka menjadi guru kelak, apa yang kita lakukan terhadap mereka hari ini akan menjadi ikutan mereka kelak. Konsep 'Bapak Borek, Anak Rintik' berlaku disini. Kalau cikgu borek, maka anak muridnya akan menjadi rintik?
Aspek yang tidak kurang penting ialah guru yang pandai berjenaka. Amalan jenaka atau kecindan akan membantu mengurangkan jurang pemisah komunikasi antara guru dan murid. Gelak tawa semasa berinteraksi antara guru dengan murid akan menjadikan hubungan guru-murid lebih mesra dan erat. Ingatlah wahai para guru, anak murid kita sentiasa memerlukan 'kawan' dalam kehidupan sosial mereka dalam persekitaran sekolah. Selain daripada rakan sekelas, atau sekolah, guru adalah merupakan kawan yang boleh mereka kongsi cerita dan jenaka yang bukan semata-mata berunsurkan akademik. Berikut adalah 60 ciri guru berprestasi tinggi:
MD RASUL BIN HARON
mrasulharon@yahoo.com
Murid suka kepada guru yang menetapi masa iaitu masuk kelas tepat pada waktunya dan keluar (menghabiskan sesi pengajaran) kelas juga tepat pada waktunya. Ini menunjukkan bahawa warga guru perlu memberikan penekanan kepada aspek pengurusan masa yang cekap dan berkesan.
Guru yang menunjukkan komitmen yang tinggi terhadap tugas mereka adalah merupakan guru yang disanjungi oleh murid. Warga guru perlu menunjukkan komitmen yang tinggi terhadap tugas masing-masing. Guru perlu melakukan sesuatu tugas dengan bersungguh-sungguh supaya mereka dicontohi oleh murid. Dalam satu kajian lain, dapatan kajian menunjukkan ramai kalangan guru mengamalkan kaedah pengajaran dengan meniru apa yang telah dilakukan oleh guru mereka terdahulu. Ini bermakna sekiranya kita mengamalkan kaedah pengajaran yang berkesan, maka anak didik kita sentiasa memerhati dan memberikan keutamaan sehinggakan sekiranya mereka menjadi guru kelak, apa yang kita lakukan terhadap mereka hari ini akan menjadi ikutan mereka kelak. Konsep 'Bapak Borek, Anak Rintik' berlaku disini. Kalau cikgu borek, maka anak muridnya akan menjadi rintik?
Aspek yang tidak kurang penting ialah guru yang pandai berjenaka. Amalan jenaka atau kecindan akan membantu mengurangkan jurang pemisah komunikasi antara guru dan murid. Gelak tawa semasa berinteraksi antara guru dengan murid akan menjadikan hubungan guru-murid lebih mesra dan erat. Ingatlah wahai para guru, anak murid kita sentiasa memerlukan 'kawan' dalam kehidupan sosial mereka dalam persekitaran sekolah. Selain daripada rakan sekelas, atau sekolah, guru adalah merupakan kawan yang boleh mereka kongsi cerita dan jenaka yang bukan semata-mata berunsurkan akademik. Berikut adalah 60 ciri guru berprestasi tinggi:
1. Menepati masa
2. Menyegerakan tugas
3. Mempunyai perancangan waktu
4. Bijak menguruskan tempoh masa yang diberikan
5. Menumpukan masa pada kerja yang produktif/kreatif
6. Menetapkan tarikh sasaran untuk menyiapkan kerja
7. Menyelesaikan tugas dalam masa yang ditetapkan
8. Gigih dalam melaksanakan tugas yang mencabar
9. Rajin dan sentiasa berusaha
10.Tekun dalam menjalankan tugas
11.Sabar dalam menghadapi cabaran kerjaya
12.Berdisplin dalam setiap kerja
13.Berpandangan jauh
14.Bersemangat dalam melaksanakan tugas yang diarahkan
15.Dedikasi dalam mencapai matlamat sekolah
16.Sanggup berkorban
17.Cekal menghadapi kesulitan semasa bertugas
18.Tidak patah semangat
19.Bercita-cita tinggi
20.Menganggap kerja sebagai ibadat
21.Mempunyai inisiatif sendiri
22.Menghasilkan sesuatu yang berfaedah
23.Mempunyai komitmen terhadap kerja
24.Sedia menerima kerjasama
25.Jelas dan jitu dalam pemikiran, penulisan dan percakapan
26.Tidak tamakkan pangkat dan kedudukan
27.Tidak membazir dalam perbelanjaan pejabat
28.Bersifat pemaaf dalam pergaulan
29.Boleh menerima teguran
30.Berlaku adil dalam semua tindakan
31.Menepati janji
32.Sedia menerima cadangan dan nasihat
33.Jujur dan ikhlas
34.Merendah diri
35.Bijaksana dalam membuat pertimbangan
36.Bermaruah dan berhemah tinggi
37.Berjimat cermat
38.Cermat dalam kata-kata
39.Tidak memperagakan kemewahan
40.Mesra dalam pergaulan
41.Senang didampingi oleh semua pihak
42.Teguh beriman da dan bertakwa dalam setiap tindakan
43.Menyempurnakan tugas dengan amanah
44.Berillmu dan berpengetahuan luas
45.Kemas dalam pakaian, pemikiran dan tindakan
46.Bersifat penyayang
47.Bertimbang rasa tetapi tegas
48.Taat setia dan patuh pada arahan
49.Berani dan berpendirian teguh
50.Tertib dan baik budi bicara
51.Simpati pada kesusahan dan masalah orang lain
52.Mementingkan kualiti
53.Bersikap profesional dan cekap
54.Mementingkan kualiti
55.Memberi galakan kepada pemikiran baru
56.Memberi dorongan terhadap kreativiti
57.Berani mencuba idea-idea baru
58.Menggalakkan percambahan fikiran
59.Sentiasa berada dalam cabaran intelektual
60.Over-zealous dengan pekerjaan