Ahad, 12 Jun 2011

Murid cicir ..... malas? bodoh? jahat? atau penyakit?

by Norlilah Ismail on Sunday, June 12, 2011 at 6:54pm

Masalah murid yang tercicir bukan baharu...ia dah lama berlaku. Banyak faktor yang dibincang dan dirumuskan sebagai penyebab pada isu ini.Jumlah yang terlibat bukan besar, tetapi ia memang berlaku. Ada faktor penarik di luar sana yang menyebabkan murid tidak minat ke sekolah dan ada juga faktor penolak dari dalaman sekolah yang menyumbang pada kumpulan murid ini  tidak mahu ke sekolah. Faktor kemiskinan, transport, kesihatan, keselamatan dan masalah keluarga adalah di antara faktor yang telah dikemukakan sebagai sebab pada masalah keciciran murid.

Saya cuba dekati beberapa orang murid yang terlibat dalam masalah tercicir ini, dan yang menariknya ialah hanya 20% dari faktor yang dikemukakan menjadi punca pada mereka. Y seorang murid perempuan yang agak pendiam tidak mahu hadir ke sekolah semenjak berlaku satu pertelingkahan dengan guru agama yang mengajarnya semasa di Tingkatan. Berbagai cara dan kaedah yang dilakukan oleh ibunya agar dia bersekolah semula, tetapi Y tetap tak mau. Tekanan pada ibunya melonjak naik kerana ibunya adalah guru di sekolah yang sama, dan anak cikgu sendiri tak terdaya dipujuk untuk ke sekolah. Y bukanlah murid yang lemah, tanpa bersekolah dia tetap pergi tuisyen dan buat latihan di rumah. Y akhirnya menduduki SRP ( sebelum PMR) secara persendirian dan berjaya dengan beberapa pencapaian A dalam beberapa mata pelajaran termasuklah pendidikan agama Islam. Semasa di Tingkatan 4, Y telah berjinak jinak melukis kartun dan menghantar lakaran kartunnya ke beberapa majalah, di mana akhirnya dia diterima sebagai seorang pelukis kartun sambilan dan bekerja di rumah. SPM? Y cuba bersekolah semula di Tingkatan 4, namun sebulan selepas tu dia berhenti semula dan belajar tuisyen dan mengambil SPM secara persendirian juga dan lulus agak cemerlang. Dia ditawarkan belajar di sebuah kolej yang ada program 'twinning ' dengan British Counsel" kerana dia mengikut program di situ setiap hujung minggu dan cemerlang dalam setiap ujian. Sekarang Y adalah seorang Pengarah kreatif di sebuah syarikat pengiklanan.

Guru pemupuk budaya membaca

Sumber:
1KLIK

Walau apa sahaja kecanggihan perkakasan dan perisian yang digunakan dalam sistem penyampaian maklumat, membaca merupakan satu proses yang amat diperlukan untuk mengakses, menterjemah dan akhirnya memahami maklumat tersebut.
Proses ini berlaku di sekolah dan guru merupakan sumber utama yang mampu memupuk budaya membaca ini dalam kalangan murid. Memang tidak dapat dinafikan membaca merupakan proses yang bosan serta tidak digemari oleh sebahagian besar murid-murid. Kita tidak boleh menyalahkan mereka kerana membaca memerlukan daya tumpuan yang tinggi. Sedangkan isi bacaan, gaya penulisan dan olahan serta susunan grafik yang terdapat pada halaman-halaman buku tersebut amat mempengaruhi daya tarikan membaca.
Tidak hairanlah kenapa buku-buku atau majalah-majalah yang mempunyai saiz huruf  yang besar serta susunan grafik yang menarik dan berwarna –warni menjadi pilihan murid-murid. Manakala buku yang terlalu tebal, saiz huruf yang kecil dan tidak mempunyai gambar, kurang digemari oleh mereka. Dalam hal ini guru harus memainkan peranan yan penting dalam usaha memupuk budaya membaca. Mereka tidak seharusnya memberi arahan sahaja  kepada pelajar untuk membaca tetapi perlu merangka aktiviti yang sesuai dan menarik agar rasa bosan dapat ditangani.
Sebagai contoh aktiviti yang dirancang oleh guru bolehlah mengandungi arahan seperti berikut:
• Mencari dan menerokaMencari maklumat dan meneroka kisah yang terdapat di dalamnya.
• Menyenarai :Menyenarai maklumat yang berkaitan dengan topic yang dibaca
• MelakarMelakar peta minda atau bentuk grafik yang lain
• MenilaiMembuat jangkaan, mengkaji kebaikan atau kelemahan dan membuat cadangan terhadap bahan bacaan tersebut.
• Mempersembah menyampaikan isi bacaan yang dilakar dalam pelbagai bentuk dan gaya persembahan seperti lakonan, bacaan berirama, berhujah dan sebagainya mengikut kesesuaian tahap masing-masing.
Aktiviti-aktiviti yang disebutkan di atas sebenarnya telah menggabungkan pelbagai deria dan gaya belajar serta mengambil kira aspek kepelbagaian kecerdasan yang ada pada seseorang  murid. Malah aspek pemikiran kritis dan kreatif serta budaya inovasi sudah digarapkan dalam aktiviti ini.
Guru seharusnya kreatif dalam proses merancang corak pembelajaran dan pemilihan media pengajaran kepada murid-murid. Kekangan masa serta hal-hal lain tidak harus dijadikan alasan kenapa pengajaran yang berasaskan sumber dan aktiviti tidak dapat dijalankan.
Perancangan yang rapi, pemilihan yang bijak  serta jiwa yang ikhlas mampu mewujud pembelajaran yang menarik dan berkesan ke arah pembentukan modal insan yang bermaklumat dan mulia.

Jati diri penting untuk berjaya

Oleh:
MD RASUL HARON
Sumber: Berita Harian


1. Mesti ada keazaman yang kukuh iaitu sikap cintakan kecemerlangan dan sentiasa mengidam-idamkan kecemerlanganAzam mestilah sentiasa dihidup dan disemarakkan hingga akhir hayat hingga kejayaan menjadi kenyataan.
2. Usaha  gigih tersusun dan sistematik Untuk mencapai kecemerlangan mesti dimulakan dengan usaha gigih iaitu dengan cara membuat perancangan teratur dan sistematik. Masa dan tenaga diperlukan dan anda harus bijak menggunakan masa.
3 Mengetahui dan mempraktikkan “study smart”
Ramai pelajar menyangkakan bahawa kejayaan hanya tercapai jika kita “study smart”. Sebenarnya di samping belajar bersungguh-sungguh kita mesti belajar secara berkesan iaitu mendapat hasil paling maksimum dan mencurahkan masa dan tenaga yang paling minimum.
Anda tidak boleh belajar secara membuta tuli dan tidak sistematik. Anda harus belajar secara berkesan.
4. Disiplin diri
Disiplin diri yang kukuh dan bertungkus-lumus dalam menghadapi cabaran dan rintangan iaitu bijak mengurus masa dan menahan diri daripada semua godaan.
5. Kemantapan jiwa, mental dan fizikal iaitu
• Cintakan kejayaan dan kecemerlangan
• Cinta ilmu dan peningkatan
• Cinta persaingan dan kemenangan
• Cinta masa dan bijak menguruskannya
• Cinta usaha dan kegigihan
• Cinta Tuhan, diri keluarga dan bangsa.

6. Tidak mudah putus asaPelajar yang cemerlang ibarat seorang jaguh sukan yang sentiasa menang dalam pertandingan yang disertainya dan tidak pernah merungut dengan kepenatan dan keletihan. Oleh itu, seseorang pemenang tidak akan mudah putus asa dan puas hati dengan pencapaian yang sederhana.
7. Penghalang ke arah kecemerlangan
Secara sedar atau tidak ramai pelajar kurang mempunyai sikap positif ke arah kecemerlangan. Penghalang kepada kecemerlangan ialah sikap  diri pelajar itu sendiri, iaitu budaya takut bertanya dan malu tidak bertempat serta mudah terjebak dengan perlakuan negatif. Antara ungkapan negatif ialah :

• Cemerlang bukan miliku
• Berasa cukup dengan apa yang ada
• Tewas sebelum berjuang dan malas berusaha
• Suka menangguhkan kerja
• Kecemerlangan bukan memerlukan otak yang geliga
• Tidak perlu jadi ulat buku dan antisosial untuk berjaya

Konsep-konsep pendidikan anak

Oleh:
MD RASUL HARON
Sumber:
1KLIK
Falsafah pendidikan awal kanak-kanak yang berteraskan kepada pendekatan integratif tersebut jika diteliti secara mendalam adalah di dasarkan kepada konsep-konsep berikut yang disepadukan antara dua pandangan:

1. Pembinaan akhlak dan pembentukan sahsiah
2.  Bermain adalah tugas utama kanak-kanak
3. Kanak-kanak adalah individu yang unik dan berbeza antara satu sama lain.
4. Rangsangan neurologi dan deria melalui penglibatan yang aktif dalam setiap aktiviti.
5. Memberi kebebasan dan ruang kepada kanak-kanak bagi mengenal pasti apa yang mereka mahu dan mampu lakukan.
6. Memenuhi keseimbangan keperluan rohani, fisiologi, psikologi dan pembesaran fizikal kanak-kanak.
7. Persekitaran yang kondusif, ceria dan selamat.
8. Keprihatinan terhadap persekitaran dan penyediaan pemakanan yang sihat dan bersih.
9. Menghormati kepelbagaian dan hak-hak yang sama rata.

Membentuk tabiat positif

Oleh:
MD RASUL HARON
Sumber: Utusan Malaysia

Sesungguhnya tabiat seseorang itu mempengaruhi tindakan serta prestasi diri sepanjang tahun. Sebagai seorang murid anda harus membentuk tabiat positif di awal tahun lagi agar segala tindakan anda mampu memberi kesan yang positif ke arah peningkatan prestasi dalam pembelajaran.
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Begitulah pepatah melayu yang memberi maksud bahawa sesuatu kesedaran harus berlaku di peringkal awal agar mencukupi masa untuk membetulkannya. Oleh itu bagi diri murid membentuk sikap positif itu haruslah dilakukan sekarang agar ia dapat memberi ruang meningkatkan prestasi diri tanpa berasa bosan atau menggunakan faktor masa sebagai alasan. Di antara tabiat positif yang perlu dibentuk ialah seperti berikut:
• Positif terhadap kesukaran yang dihadapi: Terdapat segelintir murid yang menggunakan alasan bahawa belajar itu amat sukar untuk difahami. Memang betul dalam proses pembelajaran pelbagai kesukaran dan kesusahan akan dihadapi. Menghafal sifir, menghafal formula, mengingati fakta, mencari bahan isi karangan, melakar peta minda, menyelesai masalah matematik dan sebagainya adalah sukar. Walau bagaimanapun murid-murid harus ingat apa sahaja yang dilakukan itu sukar jika tidak dilatih dengan kaedah-kaedah tertentu. Seorang anak kecil amat sukar untuk berjalan tanpa bimbingan dan kaedah yang tertentu yang dilakukan oleh ibu bapa mereka. Oleh itu ingatlah bahawa sebarang kesukaan itu hanyalah untuk sementara waktu sahaja dan memerlukan usaha untuk mencari kaedah jalan penyelesaiannya.
• Peka terhadap masa: Masa berjalan dengan begitu pantas tanda disedari. Oleh itu rugilah bagi mereka yang tidak peka terhadap perjalanan masa. Untuk mengelakkan kita menjadi rugi maka seseorang murid harus membuat perancangan masa untuk mengatur aktiviti harian agar ia dapat dipenuhi dengan lebih bermakna. Jadual waktu belajar di rumah, jadual aktiviti kokurikulum, jadual untuk aktiviti rekreasi harus dibina, dipatuhi dan dilaksanakan dengan sepenuhnya tanpa bertangguh-tangguh. Sifat bertangguh-tangguh seperti bertangguh untuk membuat kerja rumah, bertangguh untuk belajar, bertangguh untuk bertanya adalah diantara punca kepada pembaziran masa. Akhirnya semua kerja tidak beres dan istilah kesuntukan masa dijadikan alasan kegagalan dalam melaksanakan sesuatu tugasan.
• Yakin terhadap kebolehan diri: Allah mencipta manusia untuk mencapai kejayaan. Oleh itu sejak kecil kita dilahirkan sudah difitrahkan oleh Allah iaitu kebolehan atau potensi untuk digunakan sebagai penentu kejayaan. Kebolehan dan potensi ini harus diterokai, dicungkil dan diusaha dengan penuh keyakinan untuk mendapatkan hasilnya. Keyakinan merupakan tenaga dalaman yang mampu menjana minda dan menggerak segala anggota untuk berusaha mencapai apa yang diingini. Seseorang yang tidak yakin terhadap dirinya akan sentiasa mengalah, tidak mahu mengambil bahagian secara aktif dalam sebarang aktiviti serta mudah berputus asa, selalu meyindiri kerana beranggapan dirinya hina jika dibandingkan dengan orang lain
• Berani mencuba untuk kebaikan: Ramai murid berasa malu untuk bertanya atau berasa tersinggug apabila berlakunya sesuatu kesilapan ketika belajar di mana sifat ini harus dikikis dari peringkat awal lagi. Malu bertanya sesat jalan!. Itulah gambaran yang diberikan dalam pepatah melayu yang membawa maksud seseorang yang malu untuk mendapatkan maklumat akhirnya agal menemui kegagalan.
Pembentukan tabit positif ini haruslah diberi penekanan di awal tahun lagi agar segala masalah dapat dibendung dan dapat dijadikan sebagai ikhtibar dalam menghadapi cabaran yang pastinya menguji kita dalam usaha mengapai kejayaan.

Cara tingkatkan prestasi pelajaran




Jangan cepat berputus asa, orang yang berjaya tidak semestinya mempunyai otak geliga, jadi apa yang perlu untuk mencapai kecemerlangan ialah;
Mesti ada keazaman yang kukuh iaitu sikap dahagakan ilmu dan sentiasa mengidamkan kecemerlangan ialah:
• Mesti ada keazaman yang kukuh iaitu sikap dahagakan ilmu dan sentiasa mengidamkan kecemerlangan. Azam mestilah sentiasa membara dan disemarakkan hingga ke akhir hayat sehingga kejayaan benar-benar menjadi kenyataan.
• Perlu berusaha keras namun sistematik. Bagi mencapai kecemerlangan, mesti dimulakan dengan usaha berterusan iaitu dengan membuka perancangan teratur. Pembahagian masa yang baik dan tenaga mencukupi diperlukan untuk menjalani usaha itu. 
• Mengetahui dan mempraktikkan ‘study smart’. Ramai pelajar menyangkakan kejayaan hanya tercapai jika kita ‘study hard’ namun sebenarnya di samping belajar bersungguh-sungguh, kita mesti mempunyai perancangan secara berkesan. Maksudnya dengan mendapat hasil maksimun menggunakan masa serta tenaga minimun. Anda tidak boleh belajar secara membuta tuli. Buat perancangan supaya apa yang dipelajari mudah difahami.
• Disiplinkan diri juga penting dalam menghadapi cabaran dan rintangan iaitu dari segi pengurusan masa dan menahan diri daripada perkara melalaikan.
• Kemantapan jiwa, mental dan fizikal iaitu:
a) Cintakan kejayaan dan kecemerlangan
b) Cinta ilmu dan peningkatan
c) Cinta persaingan dan kemenangan
d) Cinta masa dan bijak menguruskannya
e) Cinta usaha dan kegigihan
f) Cinta Tuhan, diri, keluarga dan bangsa.
Otak yang cerdas datangnya dari badan yang cergas dan jiwa yang tenang
• Tidak mudah putus asa. Pelajar cemerlang ibarat seorang jaguh sukan yang sentiasa menang dalam pertandingan disertainya dan tidak pernah merungut kepenatan atau keletihan. Justeru, seseorang pemenang tidak mudah putus asa dan berpuas hati dengan pencapaian sederhana.

sumber maklumat :Berita Harian

Jika masa berundur















jika
masa berundur
apakah yang bersalah
akan perbetulkan langkah?
apakah yang susah
akan mencari kesenangan?

Jika
masa berundur
mampukah aku
bersedia..
mencari segala
mengikut rasa
memilih
yang berkenan di hati
dengan simpulan mati
yang tak mungkin terlepas lagi

Jika
masa berundur
berilah ruang untuk aku bersyukur
berilah teman yang berani menegur
berilah cahaya meluput kabur
berilah peluang
untuk ku
undur!!

nukilan
Norlilah Ismail

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...