Ahad, 12 Jun 2011

Cara tingkatkan prestasi pelajaran




Jangan cepat berputus asa, orang yang berjaya tidak semestinya mempunyai otak geliga, jadi apa yang perlu untuk mencapai kecemerlangan ialah;
Mesti ada keazaman yang kukuh iaitu sikap dahagakan ilmu dan sentiasa mengidamkan kecemerlangan ialah:
• Mesti ada keazaman yang kukuh iaitu sikap dahagakan ilmu dan sentiasa mengidamkan kecemerlangan. Azam mestilah sentiasa membara dan disemarakkan hingga ke akhir hayat sehingga kejayaan benar-benar menjadi kenyataan.
• Perlu berusaha keras namun sistematik. Bagi mencapai kecemerlangan, mesti dimulakan dengan usaha berterusan iaitu dengan membuka perancangan teratur. Pembahagian masa yang baik dan tenaga mencukupi diperlukan untuk menjalani usaha itu. 
• Mengetahui dan mempraktikkan ‘study smart’. Ramai pelajar menyangkakan kejayaan hanya tercapai jika kita ‘study hard’ namun sebenarnya di samping belajar bersungguh-sungguh, kita mesti mempunyai perancangan secara berkesan. Maksudnya dengan mendapat hasil maksimun menggunakan masa serta tenaga minimun. Anda tidak boleh belajar secara membuta tuli. Buat perancangan supaya apa yang dipelajari mudah difahami.
• Disiplinkan diri juga penting dalam menghadapi cabaran dan rintangan iaitu dari segi pengurusan masa dan menahan diri daripada perkara melalaikan.
• Kemantapan jiwa, mental dan fizikal iaitu:
a) Cintakan kejayaan dan kecemerlangan
b) Cinta ilmu dan peningkatan
c) Cinta persaingan dan kemenangan
d) Cinta masa dan bijak menguruskannya
e) Cinta usaha dan kegigihan
f) Cinta Tuhan, diri, keluarga dan bangsa.
Otak yang cerdas datangnya dari badan yang cergas dan jiwa yang tenang
• Tidak mudah putus asa. Pelajar cemerlang ibarat seorang jaguh sukan yang sentiasa menang dalam pertandingan disertainya dan tidak pernah merungut kepenatan atau keletihan. Justeru, seseorang pemenang tidak mudah putus asa dan berpuas hati dengan pencapaian sederhana.

sumber maklumat :Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...