Ahad, 24 Oktober 2010

Subjek Sejarah Wajib Lulus SPM...Tepat Pada Masanya

Kerajaan memutuskan untuk menjadikan subjek Sejarah sebagai subjek wajib lulus di peringkat SPM pada tahun 2013. Menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin, keputusan tersebut adalah sama dengan langkah yang diambil menjadikan Bahasa Malaysia sebagai syarat untuk mendapatkan sijil SPM. Pada masa ini di peringkat sekolah menengah, subjek Sejarah adalah mata pelajaran teras yang wajib diambil oleh semua pelajar. Penambahbaikan kandungan subjek Sejarah dengan memberi penekanan terhadap aspek-aspek berkaitan Perlembagaan Negara. Menurut Timbalan Perdana Menteri, 2013 dipilih bagi melaksanakan langkah itu berikutan kementerian memerlukan masa untuk melatih guru dan menyediakan pelajar bagi menghadapi sistem baru berkenaan supaya mereka tidak terkejut.
Sebagai Guru Sejarah, penulis menyokong pelaksanaan tersebut. Kita mengharapkan mereka yang tidak berminat mengetahui Sejarah Malaysia pada masa hadapan tidak akan lagi membangkitkan hak istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan, sebaliknya melihat ke depan untuk menegakkan keadilan sosial. Pengenalan kandungan Perlembagaan Negara di dalam subjek Sejarah sekaligus bertujuan untuk membentuk kefahaman yang mendalam terhadap pembentukan negara bangsa yang dicintai oleh kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...