Ahad, 3 Julai 2011

Surat Pelajar Kepada Cikgu Rasul Mengenai Perhimpunan Haram 9 Julai 2011

Emel diterima oleh Cikgu Rasul pada 3 Julai 2011. Pelajar tersebut memperkenalkan diri sebagai 'Puteri Gombak', seorang pelajar Tingkatan 5 aliran Sains.  Saya melakukan beberapa proses editing ke atas penggunaan kata-kata yang dianggap kasar dan tidak sesuai untuk terbitan.



Assalamualaikum Cikgu Rasul.

Saya 'Puteri Gombak' adalah pelajar Tingkatan Lima di sebuah sekolah di dalam Daerah Gombak. Sebagai pelajar, saya 'confuse' dengan cakap-cakap mengenai Perhimpunan Bersih yang akan dibuat pada 9 haribulan ini. Pelajar seperti saya dan kawan-kawan lain sentiasa diajar oleh guru-guru untuk menjadi manusia yang berguna pada agama, bangsa dan negara. Guru-guru mahu kami pelajar yang tinggi budi bahasa. Kenapa pemimpin-pemimpin yang selalu menjerit dan melaungkan keamanan untuk semua merosakkan minda kami sebagai pelajar. Apabila pelajar-pelajar remaja seperti kami bertindak agresif, pemimpin-pemimpin politik pandai pula menyalahkan guru-guru kami. Dikatakan guru-guru mengajar kami bersikap agresif.

Cikgu Rasul,

Saya harap golongan muda seperti saya menggunakan akal yang waras bagi menilai sesuatu perbuatan sama ada ia boleh membawa kebaikan  atau sebaliknya. Pemimpin-pemimpin politik sentiasa menasihati kami sebagai pelajar kategori remaja untuk tidak terpengaruh dengan filem-filem yang mempunyai unsur keganasan, tetapi memberi pendedahan kepada kami unsur-unsur keganasan secara langsung. Kami masih mencari identiti. Tidak mustahil golongan seperti saya beranggapan perhimpunan haram adalah sesuatu yang menarik serta mempunyai kebaikan. Guru-guru sentiasa berpesan kepada kami, tidak salah untuk mempunyai keberanian dalam kalangan remaja tetapi ia perlu digunakan sebaik-baiknya. Saya sedih apabila memikirkan kawan-kawan saya yang datang daripada keluarga susah yang memang ke sekolah dengan perut kosong kerana tiada apa yang hendak dimakan sebagai sarapan, jauh sekali dibekalkan wang untuk membeli makanan di kantin. Kami beruntung mempunyai guru-guru yang perihatin. Mengeluarkan duit dari sakunya untuk menggembirakan mereka yang susah ini. Kenapa pemimpin-pemimpin yang perutnya besar-besar ini tidak berhimpun dan memperjuangkan isu-isu pendidikan ini?

Cikgu Rasul,
Pada 2 Julai 2011, kami dan guru-guru penuh bersemangat menyokong hasrat kerajaan untuk melaksanakan Larian 1Murid, 1Sukan 1Malaysia. Kami berlari serentak dan berjaya mencipta rekod Malaysia Book of Records bagi kategori larian pelajar sekolah serentak terbesar. Kami tidak mahu menerima konsep 1Perhimpunan Haram. Guru Sejarah kami sentiasa bertegas, kekacauan yang dijangka timbul daripada perhimpunan tersebut mungkin akan dijadikan alasan oleh kuasa besar asing untuk campur tangan dalam soal dalam negara.  Kasihanilah kami sebagai pelajar yang sentiasa diajar untuk menjadi manusia yang bertatasusila. Berikan kami pengajaran yang baik. Jangan rosakkan fikiran kami yang masih mentah dan mendambakan ilmu pengetahuan. Kalau remaja bertindak agresif menyatakan isi hati terpendam, memberontak secara fizikal dan emosi, orang dewasa anggap kami kurang ajar dan tidak berotak. Adil atau tidak sekiranya Perhimpunan Haram yanga akan diadakan itu mengganggu kami sebagai pelajar yang terpaksa menghadapi masalah untuk menghadiri Tuisyen atau aktiviti-aktiviti lain? Jalanraya sudah pasti sesak. Ibu dan bapa kami sudah tentu terpaksa berfikir beberapa kali untuk menghantar atau membenarkan kami menjalankan aktiviti rutin kami sebagai pelajar.
Akhir kata, maaf mengganggu Cikgu Rasul dengan luahan isi hati saya sebagai pelajar. Apa yang saya harapkan, orang-orang dewasa tolonglah memikirkan kesan-kesan yang menimpa kami sekiranya Perhimpunan 9 Julai 2011 dilaksanakan. Terima kasih kepada Guru-Guru di seluruh Malaysia yang tidak serik untuk membimbing dan mendidik kami. Pemimpin hanya pandai melaung, guru-guru yang bertarung demi agama, bangsa dan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...