Sabtu, 27 Oktober 2018

Berteleku Di Tiang Mimbar


Oleh

AMATARA
Sinar Harian- Sastera (27.10.2018)

Idrus berteleku di tiang mimbar sambil mengesat peluh di dahi. Sesekali, matanya merayap di segenap pelosok Masjid Pajak Song. Masjid yang telah lama dibina dengan menggunakan kayu meranti itu berdiri dengan megahnya di dada kampung itu.  Idrus merenung jauh sambil melunjurkan kakinya. Fikirannya berterbangan di segenap pelusuk masjid itu. Dia tidak menghiraukan kerenah orang yang lalu-lalang di sekitarnya. Kepenatan mengumpulkan sejadah dan menutup tingkap membuatkan Idrus berasa amat penat. Jika dia masih muda, tentu tidak sepenat sekarang. Umurnya yang mencecah lebih separuh abad seakan mendesak dirinya untuk berehat selama mungkin. Idrus tidak pernah menggangap kerja-kerja di masjid sebagai bebanan, malah Idrus melakukannya dengan kehendak diri sendiri. Siapa tidak kenal Idrus siak Masjid Pajak Song ? Menyebut namanya sahaja, semua orang kenal.  Hati Idrus seumpama besi waja. Terlalu keras seperti kerasnya tiang mimbar Masjid Pajak Song. Hanya Idrus sahaja yang masih setia mengutip tahi-tahi cicak di atas tikar mengkuang yang dianyam dengan pelbagai warna di masjid itu.

              Bukan tidak ada orang lain di masjid itu, tetapi hanya Idrus sahaja yang masih sanggup mengayuh basikal tua ke masjid. Jika tiada apa yang hendak dibuat di kebunnya, dia lebih senang bersendirian di masjid itu. Itulah rutin hidupnya. Kadang-kadang, dia terlupa bantal di rumahnya. Segala kudratnya dicurahkan sepenuhnya kepada masjid itu. Umpama seorang suami yang setia menanti isterinya begitulah hati Idrus tidak mahu berenggang jauh dari masjid yang kini menjadi keutamaan hidupnya.

Dari hujung matanya dia menghitung satu-persatu penghuni masjid itu yang kebanyakannya telah direnggut dengan usia yang lanjut. Idrus berasa sebak memikirkan generasi muda yang semakin meminggirkan rumah ibadat itu. Semakin hari semakin berkurangan jemaah yang bersolat di masjid itu. Kepala Idrus ligat memikirkan cara untuk menarik perhatian generasi muda datang ke Masjid Pajak Song.

“Sudahlah siak, buat apa lagi ditunggu masjid yang semakin tua ini?” suatu hari Idrus disergah oleh Hamid yang tiba-tiba sahaja datang tanpa dijemput ke masjid itu. Idrus hanya mendiamkan diri sahaja tanpa menunjukkan apa-apa protes. Hamid yang melihat keadaan Idrus semakin berani melemparkan kata-kata terhadap Idrus. Masjid baharu yang menelan perbelanjaan 400 ribu ringgit itu seolah-olah sedang melambaikan tangannya kepada Idrus. Idrus masih lagi berdiam diri. Baginya lebih baik berdiam diri walaupun dia tahu diam tidak bermakna bersetuju dengan pendapat Hamid. “Siak, kalau masjid yang ada ini pun kurang jemaahnya, apa tah lagi pada masa akan datang tidak akan ada sesiapa yang akan datang ke masjid ini lagi. Lebih baik dirobohkan sahaja masjid ini. Masa tu Siak akan faham kata-kata saya ini.” Kata Hamid sambil melangkah pergi. Idrus tercengang dengan kata-kata Hamid. Baginya ada kebenaran daripada luahan perasaan Hamid. Idrus melihat di sekeliling masjid. Merobohkan masjid itu seumpama membunuh dirinya. Sebab itulah Idrus membantah keras untuk merobohkan masjid tersebut.

    Bunyi deruman enjin kereta Iswara hitam Cikgu Deraman membuatkan Idrus tersentak daripada keletihannya. Idrus tercengang-cengang. Cikgu Deraman keluar daripada perut Iswara merahnya dengan seribu pertanyaan. Dia melangkahkan kaki menuju ke arah Idrus yang berteleku di tiang mimbar masjid tersebut. “Siak, mengapa tidak balik lagi? Tadi saya ke rumah mencari Siak, tetapi tidak ada.  Mengapa siak nampak suram?” Cikgu Deraman menghujani Idrus dengan pertanyaan yang bertubi-tubi. Idrus memandang muka Cikgu Deraman sambil tersenyum. “Aku tengah memikirkan tentang masjid ini. Masjid ini mahu dirobohkan dan …”. Tiba-tiba matanya terjojol melihat lori berkepala merah memuntahkan batu-bata di halaman masjid itu. Percakapan Idrus terbantut. Dia dan Cikgu Deraman berlari ke anjung masjid untuk meninjau bunyi yang kuat itu.  “Nanti dulu.”jerit Idrus dengan sekuat hati. Bunyi ketulan batu-bata itu lebih kuat daripada jeritan Idrus. Bunyinya seperti sebuah bukit yang sedang runtuh. Idrus hanya melihat dan tidak berdaya untuk menahan.

    Masjid yang berusia 80 tahun itu mesti dikekalkan. Strukturnya masih teguh. Kayu-kayu alangnya tidak pernah dijamah anai-anai. Tiang-tiang sebesar pemeluk di masjid tua itu masih mampu menampung alang dan bumbung. Ruang masjid mampu menampung jemaah sehingga 300 jemaah. Inilah yang menghairankan Idrus, mengapa harus dilenyapkan dari muka bumi ini . Bukan Idrus tidak suka dengan pembangunan. Kalau mereka hendak bina masjid lima tingkat pun, dia tidak marah. Dia tidak akan halang. Baginya perigi lama di tepi masjid  mesti dikekalkan. Air dalam perigi tersebut tidak pernah kering walaupun musim kemarau. Airnya sejuk. Di situ juga, para jemaah mengambil wuduk. Bukan tidak ada air paip, malah pihak jawatankuasa masjid sudah membina kolah untuk kemudahan semua. Bukan itu sahaja, kalau boleh mimbar kayu jati dikekalkan seperti adanya.

Cikgu Deraman dengan pantas memegang bahu Idrus menghalangnya daripada turun dan mensesah pemandu lori yang tidak berdosa itu. Langkah  Idrus terhenti dan dia kembali memegang tiang mimbar masjid itu. Dari arah kanannya, dia terdengar suara sumbang sedang menyatakan sesuatu tentang dirinya.

    “Dahlah siak, kalau siak tidak suka dengan masjid baharu tu, Siak duduk diam saja di rumah. Satu sen pun pihak jawatankuasa masjid tak minta.” Kata Seman, Ketua Biro Tabung Pembangunan Masjid Pajak Song. Idrus hanya mendiamkan diri sahaja mendengar kata-kata Seman. Itu bukan kali pertama Seman mengeluarkan kata-kata sedemikian rupa.

    Idrus sedar, esok merupakan hari yang paling bersejarah dalam hidupnya. Masjid lama akan hanya tinggal tapak.  Idrus akan terus merindui suara-suara azan dari menara masjid. Idrus tidak akan melupakan lontaran suara khatib yang berkhutbah di mimbar. Idrus tidak akan lagi dapat merasa dinginnya air perigi di tepi masjid. Mengenangkan semua itu, air mata  Idrus mengalir umpama mutiara terlerai daripada talinya.

    Cikgu Deraman yakin mesti ada sebab-sebab lain yang menyebabkan Idrus begitu mempertahankan masjid lama tersebut. Begitu juga dengan Penghulu Din, selaku ketua kampung dia bukan sahaja  mengenali Idrus, malah mengetahui siapa itu Idrus. Bukan dia tidak pernah bertanya itu dan ini kepada Idrus. Soalan-soalan mengenai Idrus hanya dijawab dengan senyuman. Idrus tidak sombong. Idrus tidak suka ditanya soal-soal peribadi. Baginya soal peribadi hanya dimiliki oleh diri sendiri tanpa dapat dikongsi oleh orang lain. Dia bukannya pemimpin besar negara yang dicatat kisah hidupnya.

   

    Menjelang dinihari, Cikgu Deraman  masih lagi duduk berbual-bual dengan  Idrus.Tanpa disedari,kisah mengenai masjid tua itu muncul semula. “Mengapa  siak tidak mahukan masjid baharu?” Cikgu Deraman ditebak kehairanan. Tiada jawapan yang keluar daripada mulut Idrus hanya yang kedengaran tatkala  itu turun naik nafas Idrus seperti menahan sebak di dada. “Sebenarnya, ketika Malayan Union hendak ditubuhkan di masjid inilah tempat orang-orang kampung berkumpul dan menyatakan bantahan. Masjid ini merakamkan detik-detik sejarah kerana pada masa itu, penduduk kampung mulai disimbah dengan semangat perjuangan menuntut kemerdekaan. Jika masjid ini tiada, maka semangat perjuangan untuk menuntut kemerdekaan akan luntur. Semangat aku seolah-olah berada di dalam perut masjid ini”. Idrus meluahkan segala yang terbuku di hatinya. Biar Cikgu Deraman tahu. Biarkan. Idrus terasa seperti batu yang menghempap kepalanya telah dibuang jauh-jauh. Terasa dirinya ringan seperti gumpalan kekabu yang berterbangan di udara.

Tercengang Cikgu Deraman mendengar kata-kata daripada mulut Idrus. “Beginilah, yang penting sekarang siak, semangat nasionalisme kita tetap utuh, janji semangat kita tak pernah luntur. Semangat itu ada di sini”.

Idrus membiarkan batu-bata diluahkan daripada perut lori bermata merah seiring warna matanya. Idrus turut menganggukkan kepala tanda setuju masjid baharu ditegakkan di Pajak Song.

                               

Sabtu, 20 Oktober 2018

Pada dan Kepada

Menurut Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga, perkataan “kepada” dan “pada” tergolong dalam kata sendi nama.

Perkataan “kepada” terletak di hadapan kata nama atau frasa nama untuk menyatakan sasaran yang merujuk (i)  manusia, (ii) haiwan, (iii) unsur mujarad, (iv) menyatakan pecahan dan (v) menyatakan perubahan keadaan.

Contoh ayat:

i. Sila kembalikan borang itu kepada pejabat ini.

ii.Sisa makanan itu diberikan kepada kucing.

iii.Pastikan  anak-anak anda tidak terdedah kepada bahaya dadah.

iv. Peserta bengkel dibahagikan kepada dua kumpulan.

v. Suhu badannya meningkat kepada 39oC.

Perkataan “pada” pula digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama untuk menunjukkan keterangan waktu dan tempat. Contohnya:

i.  Bas kami bertolak pada pukul tujuh pagi.

ii. Layang-layang itu tersangkut pada tiang telefon.

Perkataan “berdasarkan” dan “berasaskan” tidak perlu diikuti dengan “kepada” atau “pada”. Perkataan “berasaskan” dan “berdasarkan” merupakan kata kerja tak transitif yang memerlukan pelengkap (kata nama). Sebagai contoh; berdasarkan soalan, berasaskan pemikiran.

Merujuk ialah kata kerja transitif yang perlu diikuti objek daripada frasa nama, iaitu perkara.  Contohnya merujuk perkara. Walau bagaimanapun frasa "merujuk kepada perkara"  telah mantap penggunaannya dalam kalangan masyarakat dan diterima.

Ahad, 14 Oktober 2018

Bawang dan Membawang

Sumber: Klik Web DBP
Oleh WAN NORASIKIN WAN ISMAIL dan NURUL NAJIHAH JAMAL

SEJAK akhir-akhir ini perkataan membawang menjadi begitu popular dalam kalangan masyarakat di Malaysia. Perkataan ini bukan sahaja diperkatakan oleh golongan remaja, malah turut menjadi bahasa basahan dalam kalangan orang dewasa dan kanak-kanak. Perkataan membawang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan dalam media sosial, seperti Twitter, Whatsapp, Facebook dan Instragram. Media cetak, seperti akhbar juga memaparkan tajuk berita yang menggemparkan yang turut menggunakan perkataan membawang sebagai tajuk utama bagi menarik perhatian pembaca untuk membaca berita dan artikel yang disiarkan. Media massa seperti TV dan Youtube juga tidak ketinggalan memaparkan iklan yang menggambarkan situasi membawang.

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, bawang ialah sejenis tumbuhan (bebawang) yang umbinya dimakan. Bawang terdiri daripada beberapa jenis, seperti bawang benggala, bawang bombai, bawang cina, bawang merah sejenis bawang yang berwarna merah keungu-unguan, bawang kecil, bawang putih bawang kecil yang berwarna putih dan kuat

Memetik artikel yang ditulis oleh Masril Mat Rosdi yang bertajuk Lima Jenis Makanan Yang Dikaitkan Dengan Sifat Manusia beliau mendefinisikan perkataan membawang sebagai bercakap dengan mengisahkan khabar-khabar atau hal-hal yang buruk mendefinisikan perkataan membawang sebagai bercakap dengan mengisahkan khabar atau hal yang buruk atau umpatan tentang orang lain di belakang; bergosip; berbicara atau berdesas-desus tentang seseorang; mengumpat. Menurutnya, walaupun kelihatan seperti ‘berita terkini’, semua perbuatan itu sebenarnya umpatan. Namun begitu, bagi sesetengah orang, sebarang aktiviti tidak akan bermakna tanpa membawang, istilah yang dipopularkan oleh netizen bagi perbuatan mengumpat. Membawang bukan bererti memfitnah perkara yang tidak benar, sebaliknya sama dengan definisi ghibah atau mengumpat yang dilarang dalam Islam, iaitu terhadap perkara yang tidak disenangi walaupun benar, seperti ketinggian atau berat badan seseorang.

Menurut Iqa Norhizan dalam artikelnya yang bertajuk “Fenomena ‘Mak Cik Bawang’”, kegiatan membawang ini semakin menjadi-jadi pada akhir tahun 2017. Katanya, sejarah mak cik bawang merujuk golongan wanita yang datang untuk bergotong-royong membantu sesuatu majlis kenduri. Sambil duduk memotong bawang, mereka gemar bercerita serta mengumpat antara satu sama lain. Pelbagai cerita akan keluar ketika mengopek bawang, bermula daripada cerita peribadi, jiran tetangga sehinggalah cerita artis dalam dan luar negara. Mereka mengupas dan mengulas isu ke isu. Jika suatu masa dahulu kegiatan membawang terhad kepada aktiviti tertentu, kini aktiviti membawang ini mula tular dalam media sosial dan masyarakat lebih suka membawang di internet kerana mempunyai pengikut yang banyak.

Fenomena peluasan makna kata ‘membawang’ terhasil daripada kekreatifan pengguna dalam penggunaan sesuatu kata. Melalui ayat contoh di bawah, kita boleh melihat makna membawang berdasarkan penggunaan semasa berdasarkan contoh ayat yang diambil daripada akhbar tempatan dan internet. Melalui beberapa contoh ayat yang diteliti, makna membawang dapat difahami dengan lebih jelas konteks penggunaannya dalam masyarakat.

Antara contoh ayat yang berkaitan perkataan membawang termasuklah yang berikut:

1. Netizen membawang isu rantai emas RM6.4 juta serta jam Rolex 3.5 juta.

2. Cepat sangat membawang “Tarif Elektrik Naik”.

3. Saya dan seluruh keluarga amat rapat dan kalau bertemu, pasti ada saja membawang sesama sendiri.

4. Hari ni kita masak sambil membawang.

5. Netizen zaman sekarang memilih untuk membawang di internet.

6. Ibu rakan terbaik untuk membawang.

7. Kalau lelaki start membawang, kalah perempuan.

Berdasarkan contoh ayat 1 hingga ayat 7, perkataan membawang merujuk aktiviti perbualan, berborak, bersembang dan lain-lain tentang sesuatu isu. Isu yang dibualkan merupakan isu hangat yang didebatkan dalam kalangan masyarakat.

Ayat contoh berikut pula menunjukkan aktiviti membawang sebagai sesuatu yang negatif, seperti menjurus kepada perbuatan menceritakan perihal orang lain.

1. Jenab dengan Joyah tak ada kerja lain ke? Asyik membawang fasal orang sesaje demetuhh.

2. Guru-guru suka membawang fasal anak murid di bilik guru.

3. Mencari bahan untuk membawang bersama rakan sekerja tentang artis popular?

4. Jomlah kita membawang sekejap. Ada cerita panas ni.

5. Apabila berjumpa, tak sah kalau tak membawang fasal orang lain.

Ayat contoh berikut pula merupakan larangan kepada aktiviti membawang.

1. Janganlah jadikan majlis Aidilfitri tersebut sebagai acara membawang sehingga matlamat penganjurannya terpesong.

2. Allah tak suka kita banyak gosip membawang fasal orang lain.

3. Budaya kecam-mengecam dan membawang ini haruslah dihentikan.

Sebagai hasil penelitian, perkataan membawang membawa maksud yang hampir sama dengan perkataan bersembang, berborak, berbual, bergebang, mengata, mengumpat, gosip, mencela, berbual, mencela, mengkritik, mengecam dan membidas. Makna bagi kesemua kata yang hampir sama dengan membawang ini, menurut Kamus Dewan Edisi Keempat diturunkan seperti di bawah:

Perkataan dan Makna perkataan
mengata bercakap buruk tentang seseorang mengumpat menceritakan hal yang buruk-buruk atau mencela orang lain (di belakang); mengata-ngata; gosip cakap-cakap yang mengisahkan khabar-khabar atau hal-hal yang buruk atau umpatan tentang orang lain; bergosip berbicara atau berdesas-desus tentang keburukan (kejelikan) seseorang, mengumpat: menggosipkan memperkatakan atau memperbualkan (sesuatu) sebagai gosip.berbual bercakap-cakap dengan tidak tentu perkaranya; berborak bersembang berbual, berborak, bercakap-cakap:berborak berbual-bual kosong, bergebang: bergebang bercakap-cakap mengenai sesuatu perkara; berbual, bersembang mencela menyatakan kekurangan atau cela sesuatu; mengecam; mengkritik: mengkritik memperkatakan (mengulas dan sebagainya) keburukan atau kelemahan sesuatu atau seseorang; mengkritik hebat (keras, pedas) mengecam, membidas, mencela:mengecam menegur keburukan orang dan lain-lain; mencela; membidas; membidas mengecam.

Hasil penelitian terhadap perkataan yang berkolokasi dengan perkataan membawang, jelas menunjukkan bahawa perkataan yang hadir di sekeliling perkataan membawang membawa makna yang hampir sama. Perkataan membawang bukan hanya membawa makna seperti di atas, malah bersinonim dengan bahasa kiasan seperti membawa mulut, suka menjaga tepi kain orang, dan mesyuarat tingkap. Ternyata bahawa perkataan membawang dikaitkan dengan sesuatu budaya yang negatif.

Dalam hal ini, Mohd. Haikal Isa, seorang wartawan hiburan akhbar Kosmo dalam artikelnya Nora Danish Hadam Kritikan menyatakan aktiviti membawang yang membawa unsur negatif ini seharusnya dibendung. Menurutnya lagi, sesungguhnya trend ‘penyakit’ sebegini harus ditinggalkan jauh di belakang kerana bukan sahaja memberikan cerminan yang tidak baik kepada masyarakat setempat, malah mampu memporak-perandakan keharmonian sejagat. Sesungguhnya masyarakat Melayu bijak memilih kata melalui kepintaran dan kefahaman dalam masyarakat berdasarkan pengamatan yang tajam terhadap alam sekitarnya.

Sabtu, 13 Oktober 2018

Berikan Aku Sekeping Lempeng

AMATARA
S2/ Sastera
Utusan Malaysia
13 Oktober 2018

Kalau ikutkan hati mahu sahaja aku memaki hamun anak Haji Aqil. Masakan tidak, setiap hari disuruhnya aku membuat kerja yang aku tidak suka. Meluat, sakit hati dan kadang-kadang timbul pula perasaan menyampah yang amat mendalam apabila melihat wajah anak Haji Aqil, orang kaya. Mentang-mentanglah dia anak orang kaya, aku yang miskin ini disuruhnya yang bukan-bukan. Setiap kali waktu rehat, akulah yang ditudingnya dengan jari menyuruh aku memungut sampah di hujung padang sekolah. Seolah-olah dia berlagak seperti Hitler yang bermisai kontot. Bagiku, lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.

Kadang-kadang terdetik di hati aku mengapa ada perbezaan antara dia dengan kawan-kawan lain yang disanjung oleh Adidah, anak Haji Aqil. Pernah beberapa kali aku mengajukan pertanyaan namun jawapan yang pasti aku temui, Adidah hanya mencebikkan muka. Pernah juga aku bertanya kepada kawan-kawannya yang lain, tetapi tidak ada jawapan yang terkeluar daripada mulut mereka, malah hanya ketawa yang aku dengar. Pelik sungguh, aku juga belajar dalam kelas yang sama dengan Aida. Kelas 6 A yang menjadi idaman setiap murid di Sekolah Rendah Kebangsaan Sungai Acheh.

Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu. Prinsip ini yang aku pegang dan terkurung lama dalam sanubari.

Aku sedar siapa diri aku. Murid perempuan tidak pernah memandang diri aku. Mereka geli melihat mukanya yang bertompok kurap. Hanya kerana kurap, mereka anggap aku seperti kucing kurap. Sampai hati. Aku juga punya perasaan. Walau apa pun aku bersyukur kerana dikurniakan kepandaian seperti Adidah. Itu tidak aku nafikan. “Nantilah bila tiba masanya, semua orang akan terpegun melihat ketampanan aku. Mungkin pada masa itu, semua gadis menelan air liur melihat aku.”Hati aku seakan menyabarkan diriku. Aku tidak pernah menyesal dilahirkan dalam keluarga miskin. Ibuku sentiasa berpesan agar bersyukur dengan segala nikmat yang diberi oleh Tuhan. Aku tidak pernah membebel apabila terpaksa berjalan kaki ke sekolah. Kalau terserempak dengan Ah Ping, pastinya dia akan tumpangkan aku ke sekolah dan aku juga tidak pernah jemu makan lempeng sebagai pengganti ongkos.

Inilah yang membezakan aku dengan kawan-kawan lain. Mereka beranggapan kalau aku mendekati mereka seperti aku mahu merasa makanan yang mereka makan. Aku lempeng, mereka pizza. Itu aku tahu betul. “Hoi, apa terhegeh-hegeh tu. Kutip cepat,”sergah Adidah seperti harimau betina yang kehilangan anak. Aku yang sedang termanggu-manggu, terus tersedar dari lamunan. Rupa-rupanya aku sudah jauh mengelamun gara-gara bertanyakan mengapa dan kenapa.

Minggu depan, peperiksaan akhir tahun akan diadakan. Oleh itu, semua murid mesti mengulang kaji pelajaran agar mendapat keputusan cemerlang. Saya mahu lihat ada di antara kamu yang berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan itu nanti.”Kata Cikgu Ramli seperti memberi semangat. Aku hanya mengangguk-anggukkan kepala dan dalam diriku tersimpan satu tekad untuk mencapai kejayaan cemerlang dalam peperiksaan nanti. Hanya dengan cara itu sajalah, aku dapat melebarkan senyum kedua-dua ibu-bapaku. Aku menggenggam buku latihan Matematik seperti menggenggam satu azam yang membara.

Malam itu, aku tidak dapat melelapkan mata. Kata-kata Cikgu Ramli seakan-akan terngiang-ngiang di telingaku. Di bawah cahaya lampu ayan, Aku meniarap menelaah buku-buku pelajaran. Kali ini, biar mereka tahu ‘lempeng lebih baik daripada ‘pizza’. Biar mata mereka terjojol melihat nama aku terpampang di papan kenyataan sekolah. Biar mereka tahu, ini lempeng bukan sebarang lempeng. “Aku mesti berusaha. Aku mesti boleh.”Suara hatiku seakan memberi semangat. Minggu berikutnya, Aku tempuhi hari-hari peperiksaan setenang wajah bapaku. Aku menjawab soalan peperiksaan dengan berhati-hati dan bersungguh-sungguh. Aku kira inilah saat perjuangannya yang menentukan sama ada aku mampu menempatkan diri di sekolah berasrama penuh Menang atau kalah terserah pada Tuhan. Suara-suara ‘pizza’ seakan tidak lagi aku dengar. Aku nekad untuk berjaya.

Hari-hari yang aku lalui seakan-akan mencengkam jiwanya. Dua bulan kemudian, aku dikejutkan dengan keputusan peperiksaan akhir tahun yang cemerlang. “Tahniah atas kejayaan kamu mendapat keputusan cemerlang. Kata Cikgu Mazlan yang menjadi Guru Besar di sekolah itu. Aku hanya mampu tersenyum, jauh di sudut hatiku menjerit kegembiraan. Seisi keluarganya turut tersenyum, lebih-lebih lagi bapaku.

Aku kira segala penat-lelah aku seperti berbalas. “Hanya awak sahaja yang berjaya mendapat keputusan cemerlang, tahniah dan awak juga mendapat tempat di Sekolah Berasrama Penuh. Tentang bayaran yuran, usahlah dirisaukan, pihak sekolah akan membantu awak.” Kata Cikgu Mazlan yang akan pencen dua bulan lagi. Cikgu Mazlan menepuk-nepuk bahu aku. Kawan-kawan aku hanya menundukkan kepala tanda malu, malah buat pertama kalinya, Adidah melihat aku dengan senyuman yang amat manis. Aku merasakan seperti gugurnya segala kurap di mukanya. Kali ini, lempeng dihargai.

Itu cerita dulu. Cerita dua dasawarsa yang lalu. Semua itu mengingatkan aku kepada Adidah dan kawan-kawannya. Semasa aku menuruni anak tangga Sekolah Rendah Kebangsaan Sungai Acheh untuk membuat pengesahan sijil, aku terlihat namaku terpahat di sudut papan kenyataan sekolah. Nama aku disenaraikan bersama nama-nama lain sebagai pelajar cemerlang dan contoh murid-murid yang berjaya.

Itulah kali pertama aku datang ke sekolah yang pernah menjadi saksi dalam hidup aku selepas melanjutkan pelajaran ke Sekolah Berasrama Penuh. Aku bukan lupa dengan tempat ini. Aku tidak akan lupa dengan kepetahan Adidah dan rakan-rakan yang lain. Malah, ketawa dan senyuman mereka masih terpahat dalam ingatanku. Bukan aku dendam. Ia merupakan pendorong aku. Menyuntik semangatku. Menyedarkan siapa diriku. Kepulangan aku hari ini bukan sahaja untuk membuka lipatan kenangan di alam persekolahan tetapi dijemput oleh pihak sekolah sebagai bekas murid sekolah ini yang berjaya dalam kerjaya. Aku galak berkongsi cerita dengan murid-murid yang tidak pernah memakan lempeng. Semasa aku menikmati minum pagi di kantin sekolah, lempeng kegemaranku turut dihidangkan oleh pihak sekolah. “Berikan aku lempeng,” getus hati kecilku. Terima kasih Adidah dan rakan-rakan lain yang telah meletakkan aku di tempat sekarang sebagai pengemudi sebuah syarikat hartanah.

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...