Sabtu, 18 Jun 2011

Keberkesanan Guru Pra-Sekolah Ditingkatkan



Kerajaan mengambil langkah untuk meningkatkan keberkesanan guru pra-sekolah seperti mempertingkatkan kelayakan dan kelulusan mereka selain menyerapkannya kepada jawatan tetap. Ketua Pengarah Jabatan Perpeaduan Negara dan Intergrasi Nasional  (JPNIN) Datuk Azmi Amir Hassan mengatakan langkah itu dibuat supaya anak-anak pra-sekolah mempunyai kualiti yang dilatih oleh guru-guru yang mempunyai kelayakan.
Sehubungan dengan itu,guru-guru Pra-sekolah di Tabika Perpaduan dan agensi lain akan dihantar untuk mengambil diploma di universiti dan institusi pengajian tinggi tempatan. Ketika ini terdapat 1,693 guru Tabika perpaduan dan daripada sejumlah itu seramai 95 orang mempunyai diploma yang telah dinaikkan kepada GredS27 manakala 400 guru lagi sedang mengikuti kursus diploma perguruan. Kira-kira 1,000 orang lagi yang masih belum mengambil diploma termasuk yang tidak mempunyai lima kredit dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), dilonggarkan syarat supaya mereka boleh mengambil diploma di mana-mana universiti yang memberi peluang kepada kita pada pertengahan tahun ini.
Guru-guru pra-sekolah yang telah berkhidmat lama di bawah perkhidmatan kontrak dan jabatan telah mendapat kebenaran daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk mereka diserapkan ke jawatan tetap. Ada kira-kira 150 orang guru-guru perpaduan yang masih lagi di bawah kontrak dengan gred S17  yang sedang usahakan supaya mereka ini diserapkan agar mereka dapat diterima masuk sebagai penjawat awam tetap.


Sumber maklumat: mStar.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...