Khamis, 15 November 2012

Latihan Khas


Oleh Mohd Sabran Md Sani

sab@hmetro.com.my



KEMENTERIAN Pelajaran menyediakan latihan melalui modul latihan bersesuaian mengikut tahap kompentensi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang dikenal pasti tidak mencapai tahap kompentensi ditetapkan.Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, langkah berkenaan dilakukan hasil daripada penilaian mengenai pembangunan instrumen bersepadu (1Unified Instrument) yang dilaksanakan bagi menilai tahap kompentensi semua pegawai perkhidmatan pendidikan.


“Dalam konteks ini, tenaga kepakaran Institut Pendidikan Guru (IPG), Institut Aminuddin Baki (IAB), English Langguage Teaching Centre (ELTC) dan bahagian tertentu dalam KPM digembleng dan digerakkan sebagai jurulatih utama melaksanakan latihan peningkatan profesionalisme.

“Seiring dengan langkah berkenaan yang dinyatakan dalam anjakan ke-8 bagi semua organisasi di kementerian termasuklah Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD),” katanya.


Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian ketika menjawab soalan dibangkitkan Mohd Nor Othman (BN-Hulu Terengganu) yang meminta kementerian berkenaan menyatakan sejauh manakah Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam menyediakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM).



Ini sekali gus menjadikan Penyata Razak dan Laporan Rahman Talib sebagai asas dan menjurus kepada pembentukan perpaduan negara dalam kalangan murid serta usaha menyatupadukan murid daripada pelbagai kaum.

Muhyiddin berkata, transformasi dirancang meliputi kemahiran dalam bidang sains dan teknologi (S&T) dan KPM memperkenalkan dasar penyertaan murid dalam bidang sains iaitu Dasar Sains dan Teknikal dengan 60 nisbah 40 (60:40).


“Oleh itu, beberapa strategi dirangka untuk menarik minat murid mengikut bidang berkenaan seperti meningkatkan kemahiran dan kualiti guru, menyediakan bidang sains dan teknologi dalam kalangan murid dan menyediakan infrastuktur lengkap,” katanya.

Beliau berkata, seperti yang dibentangkan ketika pelancaran laporan awal PPPM 2013-2025 berpaksikan tiga objektif khusus melalui tiga gelombang berlandaskan lima aspirasi sistem pendidikan untuk menghasilkan enam ciri keberhasilan murid.


“Ia dirangka berasaskan sembilan bidang utama yang diterjemahkan melalui 11 anjakan untuk dilaksanakan dalam tempoh 13 tahun. Segala idea, pandangan, penelitian dan penilaian yang mendalam mengenai penambahbaikan sistem pendidikan.



“Bagi memastikan PPPM ini benar-benar memenuhi aspirasi dan kehendak rakyat, pelan pembangunan ini dibentangkan semula kepada masyarakat umum melalui Program Hari Terbuka di enam zon di seluruh negara bermula 6 hingga 20 Oktober 2012,” katanya.



Menurutnya, kementerian juga menubuhkan Unit Penyampaian Pendidikan (EDU) untuk memacu penyampaian PPPM, memantau kemajuan pelaksanaannya, menyelesaikan isu berbangkit, menyediakan maklum balas secara berterusan dan menguruskan komuniksi untuk pihak berkepentingan.



“Untuk memastikan keberkesanan unit ini, pegawai yang ditempatkan di EDU dipastikan daripada mereka yang mempunyai bakat terbaik,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...