Sabtu, 4 September 2010

Islam Menerapkan Akhlak Yang Baik

Islam adalah agama yang universal dan komprehensif. Apabila bertemu dengan situasi sosial dan budaya, Islam banyak memberi mekanisme  penyelesaian dengan sifat-sifat baik seperti adil, persamaan dan kemanusiaan. Melalui prinsip tersebut, manusia mendapat pembelaan dalam Islam. Sifat agama Islam yang fleksibel, memberi kemudahan dan tidak memaksa menjadikan ia mudah diterima oleh masyarakat.
Menurut hasil kajian Cliiford Geertz, ahli antropologi Amerika yang membandingkan antara Islam di Morocco dan Nusantara, terdapat hubungan sejarah antara fungsi pasar dan masjid. Ia membuktikan perkembangan Islam di pasar dan masjid. Ia membuktikan perkembangan Islam di Nusantara berlaku kerana faktor perdaganagan. Ia bertepatan dengan fakta al-Quran yang menyebut orang Arab gemar berdagang. Pendekatan dialog kebudayaan yang digunakan oleh pendakwah Islam di Nusantara pada masa itu sesuai dengan situasi dan latar belakang masyarakat pada masa itu.
Islam mengajar kebebasan dan kasih sayang. Penjajah yang menindas dan zalim tidak boleh diterima. Ia bertentangan dengan sifat kemanusiaan. Islam juga mengajar pengikutnya 'nasionalisme' iaitu semangat cintakan tanah aiar yang menjadi sebahagian daripada iman. Islam juga tidak suka sifat bodoh, mundur dan miskin. Usaha bagi melenyapkan tiga perkara itu sama dengan perjuangan agama. Jadi laungan Allahu Akbar atau Allah maha besar sentiasa disebut oleh pejuang Islam.
Umat Islam di Malaysia harus berfikir semula bagi membebaskan diri daripada masalah yang membelenggu umat  supaya kita semua sebagai orang-orang Islam dapat menjalani kehidupan yang lebih sempurna daripada segi ibadat mahupun kemasyarakatan.

Oleh:
MD RASUL BIN HARON
Rujukan Mohamad Nurhakim.2008. Jatuhnya Sebuah Tamadun. Selangor:PTS Islamika Sdn.Bhd.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...