Rabu, 22 Disember 2010

Hak Kanak-Kanak Untuk Berehat dan Beriadah

Kanak-kanak perlu rehat dan tidur
yang cukup untuk mereka membesar
dan mempunyai tubuh dan minda yang sihat


oleh:
MD RASUL BIN HARON

Siapakah yang lebih sihat? Adakah kanak-kanak yang suka menonton televisyen dan tidak mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti fizikal yang aktif lebih kuat daripada kanak-kanak yang bermain di luar rumah.
Rehat dan rekreasi adalah perlu untuk kesihatan fizikal dan mental kanak-kanak. Mereka akan stress jika sentiasa dipaksa belajar untuk mendapatkan keputusan yang baik dalam exams tetapi mereka tidak diberi peluang untuk berehat. Stress akan memberi kesan terhadap kesihatan mental kanak-kanak. Kanak-kanak remaja seharusnya melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti fizikal seperli berlari, melompat, memanjat pokok, berenang, berbasikal dan menunggang kuda untuk membina otot-otot dan stamina mereka.
Berdasarkan Perkara 31(1) dalam Konvensyen mengenai Hak Kanak-Kanak; Negara-negara Pihak mengiktiraf hak setiap kanak-kanak untuk rekreasi yang sesuai dengan umur kanak-kanak itu dan menyertai secara bebas dalam kehidupan, kebudayaan dan kesenian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...