Isnin, 13 Disember 2010

Masyarakat Majmuk Tanah Melayu...Catatan Sejarah

widgets


MD RASUL BIN HARON
mrasulharon@yahoo.com
Guru Sejarah
Penulis
Jurublog Wadah Pajak Song(Cikgu Rasul)
Penterjemah Teks Pensejarahan

Kedatangan orang asing ke Tanah Melayu berlaku sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Mereka terdiri daripada orang Cina, India, Arab dan Eropah. Kebanyakannya datang ke Tanah Melayu sebagai pedagang. Mereka akan kembali ke negeri masing-masing apabila urusan mereka di Tanah Melayu selesai. Pendudukan British di Tanah Melayu telah mewujudkan masyarakat majmuk iaitu masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum dan mengamalkan budaya berbeza.
Kewujudan masyarakat majmuk begitu ketara dengan kemasukan orang Cina dan India pada awal abad ke-19. Mereka datang ke sini bekerja sebgai buruh dalam sektor perlombongan dan perladangan. Menjelang 1930-an, orang Cina dan India mula menetap di Tanah Melayu.  Mereka mula beralih minat daripada negara asal mereka kepada Tanah Melayu. Bagaimanapun masih tidak wujud perpaduan dalam kalangan masyarakat pada masa itu. Setiap kaum mengutamakan kepentingan kaum masing-masing. Peristiwa 13 Mei 1969 menyedarkan kerajaan betapa pentingnya perpaduan antara kaum. Oleh itu, pelbagai usaha telah dilakukan untuk mewujudkan perpaduan. Seterusnya membentuk masyarakat Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...