Selasa, 11 Januari 2011

Anak-Anak Berpotensi Cemerlang

Faridah Bt Mohamad Saad
Pensyarah
Jabatan Pengajian Melayu
IPG Teknik
Kampus Pendidikan Teknik
Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur
Assalamualaikum WBT. dan Salam Sejahtera...
Setiap insan dilahirkan dengan berbekalkan sumber-sumber personal dan bakat semulajadi. Ia boleh digerak dan dijana untuk menyerlahkan potensi sebenar seseorang pelajar. Pelajar yang cemerlang sentiasa menunjukkan hasil manakala pelajar yang tidak cemerlang selalu memberi alasan. Walaupun hampir kesemua anak-anak mempunyai potensi untuk cemerlang, kebanyakan mereka hanya membesar untuk untuk menjadi manusia yang sederhana. Kenapa?
1.  Pada usia anak 1 hingga 17 tahun, setiap anak akan menerima sekitar 148 000 lebih teguran yang
     negatif. Ia memberi implikasi yang negatif terhadap sahsiah, kelakuan dan kebolehupayaan anak-anak.
2.  Sejak anak itu dilahirkan, mereka memiliki koleksi idea-idea. Melalui ulangan, identiti negatif akan
     melekat kuat pada jiwa anak-anak.
3.  Tanggapan dan pengharapan ibu bapa dan guru-guru akan menghasilkan apa yang ditanggap dan diharap.
     Oleh itu, ibu bapa dan guru-guru perlu membentuk tanggapan dan pengharapan yang positif dan
     cemerlang.
4.  Anak-anak memerlukan bimbingan bukan kritikan.
5.  Pendekatan dalam mendidik anak-anak agar menjadi cemerlang adalah 80 % kaedah belaian positif dan
     20 % kaedah belaian negatif. Malangnya kebanyakan kita kerap menggunakan kaedah belaian negatif
     yang mengekang dan membenamkan kehebatan anak-anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...