Jumaat, 10 Jun 2011

Pelajar cedera dibelasah buruh binaan Indonesia

UTUSAN SARAWAK
6 JUN 2011

MIRI: Seorang pelajar Tingkatan empat di sebuah sekolah menengah di sini dibelasah teruk oleh sekumpulan buruh binaan Indonesia selepas mangsa enggan menyerahkan dompet dan telefon bimbitnya.
Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam kelmarin, berhampiran Taman Jelita dan Taman Tunku, mangsa, Hillary Janang dari Taman Tunku mahu berjumpa dengan tiga rakan di kawasan berdekatan.
Hillary ketika ditemui berkata, ketika itu dia bersama seorang kawannya baru balik dari berkunjung ke rumah seorang kawannya sempena Hari Gawai di kawasan berdekatan.
“Sebaik tiba di tempat kejadian, saya sangat terkejut dan tidak menyangka rupa-rupanya tiga sahabat saya sedang dibelasah dan diperas ugut oleh sekumpulan lelaki Indonesia terdiri daripada kira-kira enam hingga tujuh orang menggunakan kayu dan parang.
“Melihat kehadiran saya ketika itu, kumpulan lelaki terbabit terus bertindak mengejar saya yang ketika itu sedang menunggang motosikal.
“Saya tidak sempat memecut laju menyebabkan motosikal yang ditunggang terjatuh sebelum mereka membelasah dan memeras ugut supaya menyerahkan dompet dan telefon bimbit saya,” katanya ketika ditemui.
Menurut Hillary, oleh kerana berdegil tidak mahu menyerahkan dompet dan telefon bimbit serta berusaha melawan, dia terus dibelasah teruk oleh kumpulan lelaki terbabit.
Hillary berkata, meskipun cuba merayu supaya tidak dipukul namun kumpulan lelaki terbabit tanpa belas kasihan terus memukulnya sehingga menyebabkan dia hampir pengsan sebelum diselamatkan oleh penduduk kampung.
“Ketika saya sedang dibelasah teruk, semua sahabat saya sempat melarikan diri untuk menyelamatkan diri dan meminta bantuan daripada penduduk kampung berdekatan,” katanya.
Tambahnya, beliau yakin kesemua suspek kumpulan lelaki terbabit adalah buruh binaan dari Indonesia di kawasan perumahan berdekatan.
Selepas kejadian itu, mangsa membuat laporan polis untuk siasatan lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...