Sabtu, 2 Julai 2011

Perutusan 1Murid 1Sukan daripada Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Selamat Sejahtera dan Salam 1Malaysia.
Terlebih dahulu Menteri Pelajaran ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua warga Kementerian Pelajaran dan warga Malaysia atas penyertaan dan sokongan dalam larian yang sungguh bersejarah ini. Beliau juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada Pentadbiran Kerajaan Negeri Perak dan Jabatan Pelajaran Negeri Perak di atas kesudian dan kerjasama menjadi tuan rumah kepada acara “Larian Serentak 1 Murid 1 Sukan 1Malaysia” peringkat kebangsaan ini.
Sukan merupakan satu platfom dimana kemenjadian holistik serta bakat murid dapat ligilap kearah pembangunan modal insan yang berpotensi memacu pembangunan negara dimasa hadapan. Tidak dapat dinafikan bahawa bersukan mempunyai faedah yang cukup samada dari segi kesihatan mental, pembangunan jati diri dan kepimpinan, semangat daya saing, semangat sepasukan, setia kawan dan pemupukan integrasi sosial.
Atas kepercayaan ini, Dasar 1 Murid 1 Sukan ini bertujuan untuk memastikan agar setiap murid termasuk yang kurang upaya mengambil bahagian dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan yang ditawarkan oleh sekolah masing-masing. Penting ditekankan selepas pelancaran dasar ini ialah pelaksanaan dan kesinambungan program di setiap sekolah agar ia berterusan sepanjang tahun. Pengetua dan Guru Besar merupakan penggerak utama program ini dan harap program ini dapat juga disokong oleh para guru, staf sekolah, ibu bapa dan komuniti bagi merealisasikan aspirasi dasar ini.
Akhir kata, Menteri Pelajaran mengucapkan syabas dan selamat berlari dengan tujuan untuk bersama-sama membudayakan aktiviti sukan di kalangan warga sekolah agar matlamat falsafah pendidikan kebangsaan dapat dicapai.
Sekian, terima kasih.  “MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA“
Utusan daripada,
Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin Bin Haji Mohd Yassin
YAP Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...