Sabtu, 10 Disember 2011

Gerhana bulan dijangka pada malam ini






Fenomena gerhana bulan penuh dijangka dapat dilihat secara jelas di seluruh negera jika cuaca mengizinkan pada 10 Disember (Sabtu), dari jam 7.33 malam hingga 12.00 tengah malam.Ia berlaku adalah semata-mata sebagai satu tanda kebesaran dan keagungan Allah sebagai pencipta seluruh alam.






Berlakunya kejadian gerhana matahari atau bulan bukan merupakan suatu tanda akan timbul kejadian aneh dan membimbangkan, tetapi ia berlaku atas sifat wajib bagi Allah iaitu berkehendak serta berkuasa atas segala sesuatu yang tidak dapat dihalang oleh apa jua kekuatan pun di dunia ini.

Apabila berlaku gerhana, kita sebagai umat Islam adalah dianjurkan oleh Rasulullah supaya segera untuk melakukan perkara-perkara yang berkebajikan seperti berdoa, berzikir, bersembahyang, bertakbir, bersedekah dan beristighfar.

Hadis Rasulullah SAW menyatakan yang bermaksud: “Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua bukti daripada tanda-tanda kebesaran Allah Ta’ala di mana kedua-duanya tidak akan gerhana kerana kematian atau hidupnya sesorang. Maka apabila kamu melihat gerhana itu maka berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, dirikanlah sembahyang dan bersedekahlah…” (Hadith Riwayat Imam Bukhari)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...