Khamis, 18 Julai 2013

Drama Ayam

 
 
Adakah wujud drama kenaikan harga ayam, dengan alasan professional, kemungkinan kenaikan harga makanan ayam menjadi punca harga ayam naik mendadak sehingga RM9 sekilogram sekarang. Walaupun permintaan terhadap ayam meningkat pada bulan Ramadhan, adakah ia hanya baru sekali berlaku.
 
Rakyat marhain seperti saya dan orang-orang kampung tidak memahami dengan istilah bombastik ekonomi, harga ayam meningkat adalah disebabkan harga makanan ayam meningkat. Kalau macam tu halnya, sudah tiba masa dan ketikanya, Negara perlu menghasilkan bekalan makan ternakan sendiri bagi membantu menyelesaikan kemelut bermusim ini. Musim hari raya dan musim kakitangan gomen naik gaji. 

Sebelum ini kita mampu  mengeksport ayam ke Singapura, tetapi sekarang, kita pula nak import.  Usaha Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS) melaksanakan projek rintis dengan syarikat pengeluar makanan di India untuk menghasilkan makanan berasaskan soya dan jagung adalah satu inisiatif yang boleh dipuji. 

Sementara itu, Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mengajak 1.4 juta penjawat awam memboikot ayam supaya pembekal dapat menurunkan semula harga pasaran ayam kepada kadar berpatutan. Kenaikan harga ayam sehingga RM9.50 sekilogram setakat ini, melebihi harga siling yang ditetapkan iaitu RM6.80 sekilogram adalah melampau  dan alasan menaikkan harga kerana bulan Ramadan dan hari raya sangat tidak masuk akal.  Hentikan drama kenaikan harga ayam. Rakyat sentiasa ingat kalau disakat-sakat.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...