Rabu, 23 Julai 2014

Ketahui Bahayanya Penggunaan Lemak Trans Tiruan



Penggunaan lemak trans tiruan atau minyak separa hidrogenasi iaitu minyak yang dihasilkan dengan menambah gas hidrogen kepada minyak sayuran cecair. Penggunaannya adalah meluas di seluruh rantaian pengeluaran makanan di dunia dan industri perkhidmatan. Industri makanan lebih suka menggunakan trans-lemak  kerana ia adalah murah, ia meningkatkan jangka hayat produk makanan, menggalakkan kestabilan rasa dan memperbaiki tekstur makanan. Lemak trans tiruan biasanya ditemui di lelemak, marjerin, makanan goreng segera, makanan yang dipanggang dan makanan ringan (Eckel et al. 2007). Tetapi berapa banyak yang kita benar-benar tahu tentang lemak trans tiruan?

Baik, kita tahu bahawa ia mempunyai nilai kalori yang sama seperti lemak yang lain, namun mereka yang makan makanan yang mengandungi lemak trans tiruan meningkatkan risiko mendapat penyakit kardiovaskular (CVDs) seperti penyakit jantung dan strok kerana ia menimbulkan kolesterol tidak baik dan mengurangkan kolesterol baik (Mozaffarian et al. 2006). Oleh itu lemak trans tiruan adalah lebih buruk daripada lemak tepu, yang meningkatkan kedua-dua kolesterol baik dan buruk. Persatuan Perubatan Amerika baru-baru ini telah menyokong cadangan Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan untuk menghapuskan lemak trans tiruan dari Amerika Syarikat bekalan makanan (AMA 2013).

Sesetengah negara (seperti Denmark dan Switzerland) baru-baru ini juga berusaha untuk menghapuskan lemak trans tiruan daripada bekalan makanan mereka. Apa yang kita tidak tahu ialah kesan mengharamkan lemak trans tiruan kepada kesihatan awam. Di dalam pembentangan kertas pelaporan baru-baru ini (Restrepo dan Rieger 2014), menjelaskan  hakikat bahawa antara 2007 dan 2011, New York City dan enam jabatan kesihatan daerah lain melaksanakan pengharaman trans-lemak dalam semua perkhidmatan makanan yang memerlukan permit untuk  perkhidmatan makanan.

"Ini membolehkan kami untuk menilai sama ada penggunaan tiruan trans-lemak mempunyai kesan sebab dan akibat ke atas kesihatan dan kadar kematian CVD kardiovaskular. "Hasil daripada mandat dasar ini, penggunaan variasi dalam kandungan lemak trans tiruan dalam bekalan makanan tempatan di 11 daerah-daerah New York, , didapati bahawa pengharaman lemak trans menyebabkan pengurangan 4% kematian berpunca daripada penyakit kardiovaskular. Kami juga mencari bukti bahawa pengurangan kadar kematian yang disebabkan oleh larangan trans-lemak yang kebanyakannya dipacu oleh individu yang mempunyai risiko yang paling besar mati akibat penyakit jantung".

SUMBER: Web WORLD ECONOMIC FORUM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...