Isnin, 21 Julai 2014

Skandal Penderaan; Rosa Verduzco Bebas Tuduhan



Seorang pemuda melihat melalui tingkap di dalam rumah terkunci yang dikenali sebagai '' La Gran Familia '(The Big Family), di bandar barat Zamora 17 Julai, 2014. KREDIT: REUTERS / HENRY Romero


(Reuters) - Seorang wanita yang mencetuskan kontroversi di tengah-tengah skandal penderaan di rumah kanak-kanak di barat Mexico telah dibebaskan selepas siasatan awal mendapati beliau bebas daripada tuduhan salah laku penderaan tersebut.


Menurut jurucakap pejabat peguam negara berkata pada hari Ahad, Polis Mexico menyerbu rumah perlindungan yang dikenali sebagai "La Gran Familia" (The Big Family) di negeri Michoacan pada hari Selasa, mendapati kira-kira 450 kanak-kanak di dalam bilik kotor penuh dengan sampah dan lipas. Rosa Verduzco, 79, yang menguruskan rumah tersebut telah ditahan dan disoal kerana disyaki sengaja mengekang hak kebebasan kanak-kanak. Menurut mangsa, rumah perlindungan tersebut dipenuhi mangsa rogol, mereka yang kelaparan dan sebahagian daripada kehidupan setiap hari mereka dipukul.

Verduzco yang telah dimasukkan ke hospital, dibebaskan. Menurut jurucakap pejabat peguam negara yang berkata, kenyataan daripada mangsa memaklumkan dia tidak terlibat dalam salah laku tersebut. Sebaliknya, enam pekerja di rumah perlindungan tersebut menghadapi tuduhan jenayah, kata jurucakap itu. Kesemua mereka telah dipindahkan ke penjara di negeri Nayarit. Rosa Verduzco dilihat sebagai berhati mulia oleh banyak pihak. Beliau mendedikasikan hidupnya untuk meningkatkan dan membantu beribu-ribu kanak-kanak ditinggalkan oleh ibu bapa mereka sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...