Khamis, 29 Jun 2017

Sabar

Assalamualaikum WBT dan Salam Negaraku Malaysia kepada semua,

Kesabaran amat perlu di dalam jiwa setiap manusia. Berdasarkan video yang dirakam dan terakam di dalam media baharu banyak insiden menunjukkan bahawa manusia tidak mampu mengawal rasa marah kepada manusia yang lain. Kasih sayang sesama manusia seakan-akan hilang. Insiden kecil diperbesar, suara nyaring memaki hamun seperti dia sahaja yang mengawal dunia dan menjerit sesuka hati sebagai bukti dia begitu marah dengan apa yang berlaku.

Kalau berlaku kemalangan di jalan raya umpamanya, masing-masing menegakkan kebenaran, sepatutnya laporan polis dibuat dan biar undang-undang membuat penentuan. Bukan dengan membuka mulut seluas lautan menghambur kata-kata makian. Apa faedah yang kita dapat hasil daripada pemikiran kelas ketiga ini? Lebih kritikal lagi, mereka yang terlibat dalam kemalangan ini berusaha menunjukkan kekuatan fizikal. Apa faedah yang kita dapat hasil daripada tumbukan padu pada muka manusia lain?

Marilah sama-sama kita berusaha menjadi manusia yang lebih sabar. Gunakan kekuatan kita untuk menghadapi ancaman lain yang cuba menghancurkan negara kita yang tercinta. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...