Rabu, 25 Julai 2018

Bahasa Rojak

Senario papan iklan yang tidak mempamerkan bahasa Melayu dengan betul dan menggunakan bahasa rojak mencacatkan pemandangan sekali gus merosakkan keindahan bahasa kebangsaan.

Pengiklan perlu cakna dan mengutamakan bahasa Melayu dengan mempamerkan papan tanda mengikut peraturan yang ditetapkan kerajaan.

Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) perlu sentiasa memantau keadaan papan iklan yang mencampuradukkan bahasa kebangsaan dengan bahasa asing. Walaupun penggunaan bahasa asing dibenarkan, tetapi ia perlu lebih kecil berbanding perkataan dalam bahasa Melayu.

Kebanyakan yang tidak mematuhi peraturan itu adalah papan tanda perniagaan premis dibuat secara haram kerana setiap iklan perlu mendapat kelulusan PBT dan bahasa digunakan juga perlu dirujuk terlebih dahulu kepada Dewan Bahasa dan Pustaka.

PBT perlu mempertingkatkan usaha membanteras iklan dan papan tanda yang tidak mematuhi peraturan dengan mengenakan tindakan undang-undang serta menurunkan papan tanda tersebut.

Ia adalah sebahagian usaha untuk menjulang usaha memperkasakan bahasa kebangsaan. Iklan untuk paparan rakyat negara ini sewajarnya menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya dan betul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...