Sabtu, 4 Jun 2011

Ramai pelajar gagal peperiksaan prasyarat ke Al-Azhar

Arkib Utusan: 3 Jun 2011

KUALA LUMPUR 2 Jun - Kerajaan bimbang kerana separuh pelajar Malaysia gagal selepas mengambil peperiksaan prasyarat untuk mengikuti kursus pengajian Islam di Universiti Al-Azhar Mesir.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, 361 daripada 786 calon yang menduduki ujian Lulus Peperiksaan Bahasa Arab (Imtihan Qabul) dan Sijil Non Objection (NOC) bagi sesi 2020/2011 gagal dalam peperiksaan itu.
"Keadaan itu dikhuatiri akan merugikan masa dan menjejaskan pembiayaan kewangan penaja ekoran lanjutan tempoh masa pengajian pelajar.
"Justeru, ingin saya mengingatkan kepada pelajar termasuk guru untuk memandang serius soal kemasukan mereka ke Universiti Al-Azhar kerana kedua perkara itu telah dipersetujui dan diperakui secara bersama oleh Malaysia dan Mesir," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Anugerah Kecemerlangan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) 2010 yang diadakan sempena Karnival Inovasi Islam Peringkat Kebangsaan di Masjid Negara di sini hari ini.
Pada 2009, hanya terdapat lima calon daripada 630 calon yang menduduki kedua peperiksaan itu gagal.
Jamil Khir dalam pada itu berkata, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bercadang melakukan program pendedahan kepada pelajar Malaysia yang akan melanjutkan pengajian ke Mesir.
Katanya, ia berikutan pelajar Malaysia belum lagi terdedah dengan persekitaran dan budaya Mesir termasuk bahasa Arab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...