Sabtu, 22 Oktober 2011

DUA PENGEDAR DADAH DITAHAN POLIS


Utusan Borneo
The Borneo Post

by YUSOP TEPPO. Posted on October 20, 2011, Thursday





KINABATANGAN: Dua lelaki yang dipercayai pengedar dadah diberkas bersama enam paket dipercayai dadah jenis syabu yang dianggarkan bernilai RM10 ribu di Kilometer 77 Jalan Kinabatangan-Sandakan, petang Selasa.
Ketua Polis Daerah, Deputi Superitendan Jaini Abdul Kadir berkata berkata salah seorang suspek berumur 40 tahun tidak memiliki dokumen pengenalan diri manakala seorang lagi adalah rakyat tempatan berusia 28 tahun yang bekerja di sebuah agensi kerajaan negeri.
“Dalam kejadian kira-kira jam 2.15 petang itu, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik yang diketuai oleh Inspektor Nicodemus Branking telah menahan sebuah kereta jenis Proton Wira Aeroback warna kelabu disyaki menjalankan kegiatan pengedaran dadah,“ katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Kinabatangan, pagi kelmarin.
Beliau berkata, hasil pemeriksaan ke atas penumpang kereta berkenaan yang berumur 40 tahun, polis telah menjumpai satu sampul surat berisi ketulan hablur jernih dipercayai dadah jenis syabu dalam poket sebelah kanan hadapan seluar yang dipakainya.
“Terdapat enam paket dalam sampul surat berkenaan yang dianggarkan mempunyai berat ketulan hablur sejumlah 32 gram. Turut dijumpai satu alat timbang jenis elektronik, wang tunai RM48 dan tiga buah telefon bimbit dari kedua suspek berkenaan.
“Ketulan hablur dipercayai dadah jenis Syabu ini dianggarkan bernilai RM10 ribu yang bakal dipasarkan ke daerah Beluran dan Telupid,” katanya.
Jaini berkata, kedua-dua suspek yang berasal dari daerah Lahad Datu yang menjadikan Kinabatangan sebagai laluan untuk mengedar dadah itu kemudiannya dibawa ke balai polis di sini untuk siasatan lanjut.
Ketulan hablur yang dijumpai dari suspek itu akan dihantar ke Jabatan Kimia untuk dianalisa, katanya sambil menambah kejayaan itu merupakan kes dadah terbesar yang berjaya diselesaikan dalam tahun ini.
Beliau berkata, pihaknya berjaya mengesan kegiatan suspek berdasarkan kereta yang mereka gunakan di mana tidak kurang enam kali mereka menggunakannya untuk mengedar dadah.
Pihaknya akan menjalankan siasatan kes ini mengikut Seksyen 39 A (1) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh dihukum penjara seumur hidup dan sebat tidak kurang 10 kali.
Sementara itu dalam kes berasingan, Jaini berkata seorang lelaki ditahan oleh pihaknya bersama dua paket ketulan hablur juga dipercayai dadah jenis syabu dalam satu pemeriksaan di hadapan simpang Ladang Global Kampung Perpaduan Datu Moh di Kilometer 110 Jalan Sandakan-Kinabatangan pada 8 Oktober lepas.
“Suspek berumur 33 tahun berasal dari Sandakan yang tidak bekerja dan disyaki pengedar dadah itu telah ditahan semasa menaiki kereta jenis Proton Iswara,“ katanya.
Beliau berkata, pihak polis menjumpai ketulan hablur seberat 9.0 gram dalam genggaman tangan kanan suspek. Suspek bersama barang kes kemudiannya dibawa ke balai polis untuk siasatan lanjut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...