Isnin, 17 Oktober 2011

Kumpulan 'Penuhi Dataran' disuraikan polis


(Malaysia Kini)
Koh Jun Lin




Polis menyuraikan kira-kira 100 orang yang berkumpul di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur - bagi menunjukkan sokongan terhadap pergerakan sedunia bagi mempromosi kebebasan bersuara dan penyertaan langsung dalam demokrasi - malam tadi.

"Kami menerokai penyertaan demokrasi melampaui pilihan raya.


"Tujuannya bagi meningkatkan penyertaan awam dalam politik dan pembuatan keputusan," kata pengarah filem bebas Fahmi Reza yang mengambil bahagian dalam acara itu.

Bagaimanapun, keputusan mereka hampir tidak bermula apabila polis memberikan arahan bersurai setelah berunding dengan kumpulan itu.Mereka bersurai dengan aman tetapi memilih berkumpul dalam kumpulan kecil dan terus berlegar-legar di sekitar kawasan itu.Asisten supretendan Karthik W yang mengetui pasukan kira-kira 15 anggota polis berkata, mereka bertindak bagi pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur yang mentadbir kawasan itu."Terdapat undang-undang dan peraturan di Dataran Merdeka. Tidak semua acara boleh dilakukan di sini," kata Karthik.Dalam masa yang sama, orang ramai terus sedang menononton perlawanan bola sepak di layar besar yang disediakan di kawasan tumpuan pelancong itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...