Ahad, 1 Januari 2012

Bendung Jenayah Pelajar Yang Kian Serius




Dewasa ini, kita sering dikejutkan dengan pelbagai kes jenayah yang melibatkan remaja. Hal ini telah menggambarkan betapa seriusnya kejadian jenayah dalam kalangan mereka. Segala jenayah ini dapat dibendung melalui pendekatan yang lebih berkesan, misalnya ibu bapa sebagai orang yang paling rapat dengan remaja hendaklah memberikan perhatian yang lebih kepada anak-anak ketika di rumah kerana segalanya bermula di rumah. Pendidikan agama dan nilai-nilai murni mestilah diterapkan supaya anak-anak dapat menilai antara perkara yang baik dan yang buruk.
Remaja juga haruslah pandai memilih rakan sebaya kerana remaja mudah terpengaruh dengan kawan-kawan mereka, tetapi kini kebanyakan ibu bapa tidak mengambil peduli dengan siapa anak mereka berkawan. Pengaruh hiburan melalui media massa juga hendaklah dibendung.
Pihak sekolah pula perlu memantapkan lagi kawalan disiplin sekolah bagi menjamin kegiatan salah laku pelajar berkurangan. Setiap kesalahan. pelajar seperti ponteng sekolah, merokok, mengambil dadah, atau membuli pelajar lain hendaklah didenda setimpal dengan kesalahan mereka. Masalah ini sukar dibendung kerana ibu bapa tidak mahu meluangkan masa datang ke sekolah untuk berbincang bagi mencari pendekatan awal sebelum masalah anak-anak mereka menjadi semakin serius. Malahan, ada juga antara ibu bapa yang sanggup mengambil tindakan undang-undang terhadap guru-guru jika pihak sekolah mengambil tindakan disiplin terhadap anak mereka.
Masalah ini dapat dibendung jika penguatkuasaan undang-undang hendaklah diperketat, tamsilannya remaja bawah umur yang melakukan kegiatan jenayah berat seperti bunuh hendaklah dikenakan hukuman mati mandatori sama seperti pesalah dewasa.
Golongan remaja adalah aset negara pada masa depan.  Kita tidak mahu mereka yang mewarisi negara ini terlibat dengan jenayah.  Oleh itu, mereka  haruslah didedahkan kepada isu-isu semasa melalui kempen-kempen dan perkhemah motivasi supaya mereka mengetahui bahawa segala kes jenayah akan merosakkan masa depan mereka. Usaha membanteras jenayah di kalangan pelajar tidak akan berjaya jika pihak sekolah dan ibu bapa menyembunyikannya dengan tidak membuat laporan polis.  Justeru,  pihak sekolah dan ibu bapa diingatkan agar tidak menyembunyikan kesalahan jenayah yang dilakukan oleh para pelajar kerana ia menyalahi undang-undang. Dicadangkan agar pihak sekolah dan guru-guru mengadakan lebih banyak aktiviti yang memberi pengetahuan kepada para pelajar mengenai pencegahan jenayah tanpa melibatkan wang atau perbelanjaan yang besar. Antara langkah yang boleh dilakukan adalah menggalakkan pelajar membuat tanda nama pada semua barangan milik mereka bagi mengelak daripada hilang atau dicuri selain mengadakan aktiviti rondaan cegah jenayah di sekolah. Mereka juga boleh bekerjasama dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) untuk mendapatkan golongan profesional seperti peguam, pakar psikologi dan sebagainya bagi mengadakan sesi soal jawab atau kaunseling bersama pelajar secara percuma.

Bilangan pelajar sekolah yang terbabit dengan kejadian jenayah di negara  ini disifatkan pada tahap serius berikutan jumlah tangkapan meningkat atas pelbagai kesalahan jenayah sepanjang tahun lalu.Kebanyakan pelajar itu berusia 15 hingga 17 tahun yang juga pelajar tingkatan tiga, empat dan lima, manakala jenayah ‘popular’ di kalangan mereka ialah jenayah kekerasan seperti pergaduhan, kecurian, lumba haram dan penyalahgunaan dadah.

Walaupun kes membabitkan mereka bukan kes besar, tetapi memandangkan mereka pelajar sekolah yang sepatutnya hanya belajar, kita memandang serius dan marilah semua pihak, termasuk ibu bapa dan masyarakat, mengambil berat kegiatan anak mereka.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...