Ahad, 11 September 2011

PDRM boleh pikul semua tugas


Oleh:
MD RASUL BIN HARON


PENGUMUMAN lebih 30,000 anggota polis berpangkat lans koperal bakal dinaikkan pangkat kepada koperal secara berperingkat mulai hari ini. Berita gembira itu diumumkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar semalam selepas mendapat kelulusan daripada perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Pemberian ini tentunya disambut dengan perasaan gembira oleh semua anggota PDRM. Beberapa jam sebelum pengumuman tersebut, kerajaan menjelaskan bahawa tidak akan ada pelarasan gaji baru untuk kakitangan awam seperti yang tersiar di dalam blog Cuepacs. Reaksi serta merta dihamburkan di dalam ruangan komen artikel. Artikel yang mencetuskan kemarahan kakitangan awam yang lain telah di'delete' oleh admin blog Cupeacs.

1.27 juta penjawat awam Persekutuan dan 590,000 pesara kerajaan berasa kecil hati dengan perkembangan terbaru ini. Adakah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menghargai sumbangan dan dedikasi penjawat awam dalam memudah dan menjayakan pelaksanaan program pembangunan negara?  Diharapkan kerajaan  tidak lupa dengan kakitangan awam lain. 

Berita baik untuk anggota PDRM itu adalah yang kedua pada tahun ini selepas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein mengumumkan pelarasan kenaikan gaji dan elaun pada bulan Februari lalu. Dalam pengumuman tersebut, seramai 98, 747 anggota dan pegawai telah menikmati pelarasan gaji dan elaun Imbuhan Tetap Khidmat polis(ITKP) antara RM 1500 hingga RM 5000 berkuatkuasa 1 Januari 2009. 

Jelas sekali begitu tinggi pengiktirafan buat anggota PDRM oleh Perdana Menteri. Tidak mustahil, Perdana Menteri akan mengeluarkan Sasaran Kerja Tahunan(SKT) baharu untuk PDRM selain mengurangkan kadar jenayah di Malaysia, anggota PDRM mampu menjalankan tugas Doktor, Jurutera, Peguam, Arkitek, Pensyarah, Akauntan dan Guru. Anggota PDRM juga mampu untuk menjalankan tugas PTD dan operasi perkeranian di dalam Perkhidmtan dan Kewangan. Tugas PT, PAR dan PAP dan R boleh diambil alih oleh anggota PDRM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...