Selasa, 18 Oktober 2011

Pasukan Bertindak Hak Pengguna (CONSUMER RIGHTS TASK FORCE (CTRF)



Laman Web
Persatuan Pengguna Islam Malaysia

Pasukan Bertindak Hak Pengguna



RASIONAL

1. Terlalu banyak masalah yang dihadapi oleh para pengguna di Negara ini yang menemui jalan buntu. Kebanyakan masalah yang dihadapi ini berlarutan terlalu lama tanpa sebarang penyelesaian pengguna sehingga mengambil masa bertahun-tahun masih tidak dapat diselesaikan serta tidak nampak jalan penyelesaiannya.
2. Pengguna terus merana dan sengsara dengan masalah yang dihadapi dari masalah rumah terbengkalai, kerenah syarikat telekomunikasi (telco), penindasan bank, permasalahan logo halal dan kegagalan fungsi Baitulmal, kegagalan GLC serta banyak lagi bebanan yang akhirnya telah diertikan oleh masyarakat sebagai kegagalan kerajaan yang memerintah. Bagi kami kelemahan dan sinario ini adalah sebagai mensabotaj rancangan dan aspirasi kerajaan oleh badan-badan dokongan kerajaan sendiri. Ia lebih mudah diertikan sebagai gunting dalam lipatan atau duri dalam daging.
3. Pengguna tidak lagi harus berdiam diri dan mengharap semata-mata tetapi mengambil tindakan proaktif bagi bersatu bergerak bersama untuk menyelesaikan masalah mereka.


4. Bagi tujuan ini, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengambil inisiatif untuk mewujudkan Sekretariat Pasukan Tindakan Hak Pengguna (Consumer Rights Task Force Secretariat-CRTF) bagi menangani semua masalah ini dengan terlebih dahulu membuat kajian dari aspek undang-undang, pemantauan, penyelidikan, koordinasi, simulasi dan terus mengambil tindakan kepenggunaan yang berkesan sehingga mengatur gerakan mengadakan demonstrasi, boikot dan saman.
5. Sehubungan dengan itu, kami ingin memohon kerjasama semua pihak untuk sama-sama menyokong sekretariat ini bagi menjaga hak pengguna dan hak rakyat secara bersistematik, pantas dan berkesan.
"BERSAMA KEMBALIKAN HAK DAN MARUAH DENGAN BIJAKSANA"
PASUKAN BERTINDAK HAK PENGGUNA
HOTLINE : 019-6655544 / 019-9130000 FAX: 0342566617
PROACTIVECONSUMER.BLOGSPOT.COM
.......................................................................................
Berikut adalah hak-hak pengguna seperti yang terkandung di dalam perundangan negara yang mesti dipertahankan. Pengguna yang bertanggungjawab mesti bertindak memelihara hak-hak tersebut.

Hak-hak Pengguna

Pengguna yang bertanggungjawab adalah pengguna yang menyedari hak-haknya sebagai pengguna dan bertindak dengan penuh bijaksana dan bertanggungjawab. Lapan hak pengguna yang perlu diketahui dan difahami ialah:

Hak untuk mendapatkan keperluan asas

Pengguna berhak mendapatkan barang dan perkhidmatan asas bagi menjamin kehidupan yang memuaskan di dunia moden ini. Keperluan asas ini termasuk makanan yang mencukupi dan selamat, pakaian, perumahan, kemudahan kesihatan dan pendidikan, dan sebagainya

Hak untuk mendapatkan keselamatan

Pengguna dilindungi daripada pemerosesan dan pemasaran barang serta perkhidmatan yang boleh membahayakan pengguna.

Hak untuk mendapatkan maklumat

Pengguna mesti diberi maklumat yang mencukupi dan tepat untuk memudahkannya membuat keputusan yang bijak. Pengguna hendaklah dilindungi juga daripada dakyah pengiklanan, pelabelan dan amalan lain yang palsu, penipuan dan penyelewengan.

Hak untuk membuat pilihan

Pengguna dipastikan mendapat maklumat langsung mengenai pelbagai keluaran dan perkhidmatan. Pengguna perlu diberikan penerangan yang dapat memberi pilihan dalam membuat keputusan. Perlu ada jaminan bagi menentukan mutu dan perkhidmatan memuaskan dengan harga yang berpatutan.

Hak untuk bersuara

Ini bagi memastikan kepentingan pengguna mendapat pertimbangan yang sewajarnya dalam penggubalan dasar kerajaan dan tindakan yang cepat serta saksama daripada pentadbiran pengadilan.

Hak untuk mendapatkan ganti rugi

Pengguna berhak mendapat penyelesaian untuk pembelian keluaran yang cacat atau berbahaya ataupun perihal dagangannya yang `mengelirukan' serta pampasan bagi perkhidmatan yang menyeleweng atau tidak menepati perjanjian.
Ganti rugi harus diberi bagi keluaran atau perkhidmatan yang mengakibatkan kecederaan kepada penggunanya yang menggunakan keluaran atau perkhidmatan itu mengikut arahan pengeluar. Ganti rugi juga wajib diberikan kepada pengguna yang menjadi mangsa akibat kecuaian majikan.

Hak untuk mendapatkan pendidikan pengguna

Pengguna berhak mendapat pendidikan pengguna yang mencukupi dan berterusan. Ini kerana sistem pendidikan lazimnya tidak memberi perhatian yang sewajarnya kepada pendidikan pengguna. Falsafah pendidikan pengguna masa ini lebih cenderung melatih pelajar menjadi pekerja atau majikan yang berkesan dan kurang melatih bagaimana hendak menjadi pengguna yang bijak.

Hak untuk mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat

Pengguna berhak hidup dan bekerja dalam alam sekitar yang bersih dan sihat serta bebas daripada sebarang keadaan yang berbahaya. Hak ini diperjuangkan oleh pengguna kerana kadar pencemaran kian meningkat dan adanya unsur alam semula jadi yang semakin pupus atau dimusnahkan.
............................................................................

Ikrar

Pasukan Tindakan Hak Pengguna sedaya upaya akan memastikan hak-hak tersebut terpelihara dan para pengguna terlindung dari kerakusan para kapitalis yang menggunakan pelbagai cara untuk menindas dan menidakkan hak-hak tersebut.

Sekiranya mereka boleh berhelah dan mampu menggunakan pelbagai helah dan propaganda untuk menekan kita, maka kita juga boleh menggunakan taktik yang lebih bijak untuk memelihara hak-hak kita.

Pelbagai pendekatan dan strategi akan dilaksanakan, antaranya : Menyiasat, Mengenalpasti, Menuntut Hak, Menghebohkan, Memboikot, Memprotes, Mencegah dan Mengambil Tindakan Undang-undang.

Para pengguna sudah bosan dengan mainan kapitalis ini. Pengguna sudah jelak dengan janji-janji manis mereka, Pengguna sudah terlalu lama berdiam diri dan menunggu. Akhirnya kerugian terpaksa ditanggung dan menyebabkan keluarga pula jadi porak peranda serta masyarakat menjadi kacau bilau tanpa pembelaan tepat, pantas dan sewajarnya.

Kita tidak boleh hanya mengharapkan kerajaan melakukan semua kerja. Kita tidak lagi menjadi masyarakat yang menunggu disuapkan makanan kemulut. Perkataan "biarkanlah" "ada aku kisah?" "tak apa lah" "itu bukan masalah aku" "itu bukan anak keluarga aku" dan pelbagai lagi perkataan yang hanya menggambarkan sikap mementingkan diri perlu segera dilemparkan dan dibenamkan sejauh-jauhnya kerana masanya sudah tiba. Pengguna Perlu Bergerak, Pengguna Perlu Bertindak, Pengguna Perlu Bersatu. Kita perang habis-habisan mereka yang cuba menipu, mencengkam dan menindas kita.

Sudah tiba masanya rakyat dan para pengguna Bertindak! Bertindak! Bertindak!

"BERSAMA KEMBALIKAN HAK DAN MARUAH DENGAN BIJAKSANA."
PASUKAN BERTINDAK HAK PENGGUNA
HOTLINE : 019-6655544 / 019-9130000 FAX: 0342566617
PROACTIVECONSUMER.BLOGSPOT.COM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...