Selasa, 18 Oktober 2011

Sentuhan wanita diperlukan


Utusan Borneo
by Sandy Mark Luna
TAHNIAH: Taib menyampaikan Anugerah Datuk Patinggi Laila Taib kepada Empiang sambil
disaksikan oleh Fatimah (tengah).


Penglibatan wanita jayakan transformasi masyarakat kepada struktur baharu
KUCHING: Penglibatan wanita melengkapkan sekali gus mampu menjayakan usaha kerajaan mentransformasikan masyarakat kepada sebuah struktur yang baharu.
Menurut Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud, golongan wanita kini mempunyai pengalaman yang cukup untuk menerima bentuk-bentuk perubahan yang baharu dalam menuju usaha tersebut.
“Saya percaya mereka dapat menunjuk jalan menuju ke arah transfromasi ini ke-rana ada antara mereka yang begitu jelas sekali memiliki bakat lebih baik dan pengalaman lebih luas untuk memimpin wanita mengambil peranan lebih sempurna pada masa akan datang.
“Jika kita dapat mempu-nyai sentuhan wanita dalam semua usaha mentransformasikan masyarakat kita ke struktur yang baru, saya yakin kita dapat berjaya,” katanya ketika berucap merasmikan sambutan Hari Wanita Peringkat Negeri di sini, semalam.
Hadir sama, isterinya Puan Sri Ragad Kurdi Taib, Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu serta isteri Dato Sri Empiang Jabu dan Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Datuk Fatimah Abdullah.
Taib memberitahu, wanita juga mampu memainkan peranan lebih besar untuk menjalinkan perpaduan dalam masyarakat.
Beliau turut menjadikan Fatimah sebagai contoh wanita di negeri ini yang berbakat dalam menyiapkan masyarakat untuk menuju ke arah transformasi.
Ini dibuktikan dengan keupayaan Fatimah mentafsirkan tujuan kerajaan merombak semula tugas bagi menyambut perubahan akan datang ketika beralih daripada status ekonomi berpendapatan se-derhana kepada ekonomi berpendapatan tinggi, katanya.
Beliau menjelaskan, wanita-wanita yang mahu menyumbang kepada pembangunan masyarakat di negeri ini tidak semestinya mempunyai label tertentu dari segi profesion mereka.
“Itu apa yang Fatimah lihat dalam peranannya sebagai Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga.
“Saya harap beliau dapat membawa wanita-wanita lain bersamanya,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...