Ahad, 13 November 2011

Jangan Pukul Ibu





Para pembaca yang dirahmati Allah SWT.

Sedih pun ada. Geram puan ada apabila tersiar di dada akhbar, seorang anak memukul ibu sendiri. Apa nak jadi dengan manusia pada masa kini? Sejak ibu melahirkan anak-anaknya dia menjadi seorang vegetarian, kerana ibu tidak mahu membeli daging, itu terlalu mahal baginya, wang untuk daging yang sepatutnya dibeli, ibu asingkan untuk ank-anaknya. Untuk dirinya sendiri ibu tidak pernah mahu membeli pakaian baru, ibu selalu menerima dan memakai pakaian bekas pemberian orang, tetapi untuk anak-anak yang tercinta, hanya yang terbaik ibu berikan, mulai dari pakaian,makanan dan keperluan lain.

Pada suatu saat ibu jatuh sakit, demam panas. Cuaca di luaran sangat dingin sekali, kerana pada waktu itu lagi musim tengkujuh menjelang.Ibu telah menjanjikan untuk memberikan hadiah untuk anak-anaknya, tetapi ternyata wang yang telah dikumpulkannya belum mencukupinya. Ibu tidak ingin mengecewakan anak-anakya, maka dari itu walaupun cuaca di luar dingin kehujanan sekali, bahkan dalam keadaan sakit dan lemah, ibu tetap memaksakan diri untuk keluar rumah dan bekerja. 

Apabila anak-anak membesar dan kuat fizikal, ibu tidak pernah mendapatkan layanan khusus, bahkan binatang peliharaan mereka jauh lebih dikasihi oleh anak-anak daripada dirinya sendiri. Di samping itu sering sekali di bentak dan dimaki oleh  anak darah dagingnya sendiri, kalau hal ini terjadi ibu hanya mampu berdoa sambil menangis di dalam bilik kecil di belakang dapur. Ibu berdoa agar Allah SWT  mengampuni kesalahan anak-anaknya, ibu berdoa agar hukuman tidak dilimpahkan kepada anak-anaknya, ibu berdoa agar hukuman itu dilimpahkan saja kepadanya, kerana ibu sangat menyayangi anak-anaknya. Seorang ibu melahirkan dan membesarkan anaknya dengan penuh kasih sayang tanpa mengharapkan apapun juga. Seorang ibu  mampu memberikan waktunya 24 jam sehari bagi anak-anaknya, tidak ada perkataan siang mahupun malam, tidak ada perkataan lelah ataupun tidak mungkin dan ini 365 hari dalam setahun. Seorang ibu mendoakan dan mengingat anak-anaknya setiap hari bahkan setiap minit dan ini sepanjang masa. Bukan hanya setahun sekali sahaja atau pada hari-hari tertentu. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...