Jumaat, 14 Oktober 2011

Beri peruntukan PLKN kepada sekolah


Muhammad Faizal
Harakah daily.net 



KUALA LUMPUR, 13 Okt: Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar mendesak agar kerajaan menghentikan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dilihat gagal membuahkan hasil positif kepada negara selain dapat mengurangkan defisit negara. 
Beliau semasa membahas Belanjawan 2012 di Parlimen hari ini berkata, sepatutnya kerajaan mengemaskan intitusi pendidikan dengan menerap balik subjek yang diajar di PLKN bukannya melaksanakan program tersebut.


"Peruntukan sebanyak RM5 bilion yang digunakan untuk PLKN sepatutnya diserap kepada sekolah-sekolah atau membina lebih banyak sekolah-sekolah teknikal dan serapkan juga pelajaran yang diajar ke sekolah dan dengan cara ini penjimatan dapat dilakukan.

"Bagi saya peruntukan yang besar dibelanjakan itu amat merugikan kerana kita tidak nampak hasil yang diperolehi, ia bukan satu angka yang kecil malah saya mendesak agar kerajaan menutup PLKN dengan secara tidak langsung defisit negara dapat dikurangkan," jelasnya.

Tambahnya lagi melalui perancangan yang terancang dilakukan pada awal persekolahan akan lebih baik dari apa yang dilakukan pada program PLKN itu.

"Jika program selama tiga bulan itu berjaya dilakukan dalam membaiki jati diri remaja sepatutnya ia diserap ke dalam alam persekolahan lebih awal lagi bukannya melalui PLKN dengan ini peruntukan yang besar itu boleh digunakan untuk manfaat bagi sektor lain juga selain menaikkan martabat persekolahan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...