Khamis, 27 Oktober 2011

Tiga bot pukat tunda ditahan di kawasan larangan


The Borneo Post

by SHAMRY M SANI. Posted on October 26, 2011, Wednesday




TAWAU: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di sini menahan dua bot nelayan di perairan Tawau selepas didapati melakukan aktiviti pukat tunda di kawasan larangan.
Ketua Penguatkuasa Maritim Daerah APMM Tawau, Kapten Maritim Wan Mohd Affandi Wan Ahmad berkata bot pertama ditahan pada jam 6.46 pagi kelmarin semasa sedang menarik pukat tunda di muara Sg Imam.
“Seramai tiga awak-awak bot nelayan itu turut ditahan mengikut Akta Imigresen kerana menyalahgunakan pas lintas untuk bekerja,” katanya pada sidang media kelmarin.
Beliau berkata, bot nelayan kedua ditahan pada jam 7.35 pagi apabila didapati turut melakukan kesalahan yang sama dan kesemua awak-awak seramai tiga orang turut ditahan bagi membantu siasatan.
“Operasi yang dijalankan oleh anggota Bot Ronda APMM mengesyaki kedua dua bot berkenaan telah melakukan kesalahan mengikut Akta Perikanan 1985 kerana melakukan aktiviti menarik pukat tunda kurang dari tiga batu nautika,” katanya.
Sementara itu, dalam kes berasingan, APMM turut menahan sebuah bot nelayan pada jam 9.45 pagi di perairan Tawau selepas disyaki membawa muatan larangan.
“Hasil pemeriksaan mendapati bot itu membawa muatan disyaki minyak diesel sebanyak lima tong anggaran 4,000 liter tanpa sebarang dokumen pemilikan yang sah,” katanya.
Hasil pemeriksaan lanjut juga mendapati bot terbabit tidak mempamerkan nombor pendaftaran seperti yang terdapat di dalam lesen bot.
“Bot disyaki melakukan kesalahan mengikut Akta Ordinan Perkapalan Saudagar 1952 dan dua awak-awak ditahan mengikut Akta Imigresen kerana menyalahgunakan pas lintas dengan bekerja,” katanya.
Mohd Affandi berkata, kesemua tiga buah bot nelayan dan lapan orang awak-awak berumur lingkungan 19 hingga 49 tahun itu ditahan bagi membantu siasatan.
Sehubungan itu, katanya, pihak APMM Tawau akan mempergiatkan lagi usaha bagi membanteras sebarang bentuk jenyah maritim di perairan Tawau secara khasnya.
Pihak agensi mengalu-alukan sebarang maklumat berkaitan kesalahan maritim di talian Hotline 089-752115 yang beroperasi 24 jam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...