Jumaat, 28 Oktober 2011

‘Flat setinggan’



Oleh Syanty Octavia Amry
soctavia@hmetro.com.my

TERSUMBAT...Lia menunjukkan tempat pembuangan sampah rumahnya yang tersumbat.



KUALA LUMPUR: Rasa terancam dan tidak selamat. Itu situasi yang sering membelenggu beberapa penduduk di Flat PKNS AU2 Keramat, di sini, apabila suasana flat berubah perkampungan setinggan.
Flat satu bilik yang didiami penduduk sejak 1991 itu, mula menjadi seperti kawasan perkampungan rumah papan dipercayai perbuatan warga asing yang membuat penyambungan di rumah masing-masing tanpa kebenaran pihak berkuasa.


Tinjauan mendapati, kawasan tempat bermain dan gelanggang sukan juga semakin sempit dan terlindung akibat sikap tidak bertanggungjawab mereka.

Malah, daripada tingkat atas suasana semakin tercemar dengan bumbung berkarat ditambah susunan zink yang berselerak seolah-olah seperti di kawasan setinggan.


Penduduk, Lia, 41, berkata sejak menetap di situ pada 1991 suasana flat yang teratur mula berubah apabila ramai penyewa asing memenuhi flat di situ. Katanya, sikap penduduk warga asing yang tinggal di bawah flat terbabit menyakitkan hati penghuni di bahagian atas apabila membuat penyambungan rumah secara haram.



“Mereka menyusahkan kami, saya yang tinggal di tingkat dua flat ini sering tertekan apabila tempat pembuangan sampah rumah saya tersangkut akibat laluan terowong sampah disekat disebabkan penyambungan rumah yang mereka dilakukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...