Sabtu, 29 Oktober 2011

Kejutan budaya antara faktor gejala sosial remaja



Utusan Borneo

by Kepu Sidi. Posted on October 29, 2011, Saturday


PRESTASI CEMERLANG: Mawan menyampaikan hadiah kepada Nazira Hassan yang menerima Anugerah Emas Program Nilam pada majlis tersebut.

SARIKEI: Masalah dan gejala sosial dalam kalangan remaja atau lepasan sekolah hari ini sebahagiannya berpunca daripada faktor kejutan budaya.
Ini turut dipengaruhi oleh sikap golongan ini yang kerap terikut-ikut serta mudah terpengaruh dengan ajakan rakan sebaya, kata Menteri Kanan Negeri dan Menteri Pembangunan Sosial, Tan Sri William Mawan Ikom.
“Dalam membanteras masalah ini agar tidak menjadi satu barah kepada generasi kita pada hari ini, kerjasama semua pihak amat penting terutama dalam meningkatkan kesedaran bahawa tindakan negatif yang diagung-agung dan menjadi ikutan mereka selama ini tidak membawa sebarang kebaikan, khususnya kepada masa depan mereka.
“Ibu bapa, guru dan masyarakat mempunyai peranan yang tersendiri dalam membantu mengatasi masalah ini, dan kita berharap tiada sikap tuding-menuding jari atau tuduh-menuduh di antara satu sama lain, terutama dalam mempersoalkan siapa yang harus dipertanggungjawabkan memikul beban bagi masalah ini,” kata Mawan.
Tambahnya, golongan pelajar khasnya harus menyiapkan diri dengan sekukuhnya  dalam menghadapi alam baru, selepas melangkah keluar dari alam persekolahan peringkat menengah.
“Jika golongan ini berhijrah ke bandar-bandar besar selepas tamat persekolahan peringkat menengah, mereka akan terdedah dengan situasi yang jauh berbeza dengan persekitaran yang telah mereka lalui selama ini.
“Keadaan di pekan kecil atau kampung di mana temapat lahir mereka selama ini amat jauh berbeza dengan bandar-bandar besar.
“Sehubungan itu, kita ingin menasihatkan golongan ini agar menyediakan diri dalam semua aspek khususnya dari sudut disiplin diri, ketabahan, ajaran agama dan lain-lain perkara yang mampu dijadikan panduan untuk menghadapi cabaran yang bakal datang,” katanya.
Beliau berkata demikian pada Majlis Hari Penyampaian Sijil dan Hadiah bagi Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Paoh, Sarikei di sini semalam.
Majlis yang berlangsung di Dewan Sri Paoh dihadiri sekitar 500 orang yang terdiri daripada para pelajar, guru, kakitangan sekolah dan para ibu bapa pelajar.
Kata Mawan lagi, kekukuhan dispilin dalam diri seseorang pelajar amat penting untuk memastikan hasrat kerajaan melahirkan modal insan yang berkualiti tercapai.
Pada majlis sama, Pengetua SMK Sungai Paoh, Lau How Ting dalam ucapan alu-aluannya berkata, walaupun sekolah itu berada di kawasan luar bandar, namun ia telah menunjukkan beberapa prestasi memberangsangkan dan mampu bergerak maju seperti lain-lain sekolah di negara ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...