Jumaat, 21 Oktober 2011

BUDI BAHASA TARIK PELANCONG




Kita terpaksa mengadakan pelbagai kempen untuk menyedarkan masyarakat mengenai kepentingan industri pelancongan termasuk usaha untuk memperbaiki sikap kita untuk memajukan industri ini. Ini termasuklah kempen berkaitan kebersihan tandas, penjagaan sungai, sayangi hutan, budi bahasa dan sebagainya.
Terkini, kita dapati Kempen Budi Bahasa Budaya Kita akan diaktifkan semula dan membabitkan pelbagai agensi. Kempen ini sangat bersesuaian dengan pemantauan semula nilai murni apatah lagi dalam bidang pelancongan. Nilai murni yang diamal dan diperlihatkan oleh pelbagai pihak berkaitan pelancongan dan juga masyarakat akan menjadi kayu ukur maju mundurnya bidang pelancongan.
Kempen Budi Bahasa Budaya Kita ada kaitan dengan penyertaan dan penerimaan masyarakat negara kita dalam bidang pelancongan. Ini bermakna orang ramai turut serta dalam bidang ini terutamanya menyokong industri pelancongan dengan membabitkan diri dalam pelbagai perkara berkaitan dan bagaimana cara masyarakat kita menerima kedatangan pelancong dari negara luar ke negara kita.
Industri pelancongan menyumbang sekurang-kurangnya dua juta peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan. Angka ini akan bertambah dari semasa ke semasa jika kita bijak menjaga industri ini memandangkan negara kita tidak menghadapi masalah bencana alam seperti kemarau, gempa bumi, gunung berapi dan taufan.
Dalam bidang pelancongan, kempen berkaitan budi bahasa dan nilai murni boleh dipaparkan menerusi sikap ramah-tamah kita dengan pelancong, melemparkan senyuman kepada mereka dan juga membantu pelancong yang menghadapi kesukaran ketika berada di negara kita.
Kesimpulannya insutri pelancongan yang memberi pendapatan besar kepada negara perlu dijaga dengan baik, malah wajar diteroka pelbagai bidang baru berkaitan pelancongan supaya industri ini memantapkan lagi ekonomi negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...