Jumaat, 21 Oktober 2011

Singkirkan kebosanan diri dari hidup anda


Santapan Rohani
ADAP(Portal Pendidikan Utusan)


Orang yang hidup mengekang diri dengan satu gaya hidup sudah tentu akan dilanda kebosanan. Ini adalah kerana, pada dasarnya jiwa manusia memang memiliki kecendrungan mudah merasa bosan . Tabiat dasar setiap manusia adalah tidak suka berada di dalam satu keadaan yang sama. Oleh kerana itu Allah memutar zaman dan tempat bagi manusia, memberikan berbagai bentuk makanan, minuman dan mencipta makhluk yang beraneka ragam. Ada malam dan siang, ada dataran tinggi dan dataran rendah ada putih ada hitam, ada panas dan dingin, dan ada manis dan masam. Keberagaman dan perbezaan ini seringkali disebut Allah dalam beberapa firmannya. di antaranya Allah menyebut bahawa :
  • .............dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya..(!n-Nahl : 69)
  • ..........dari pohon korma yang bercabang dan tidak bercabang...(Ar-Ra'd : 4 )
  • yang serupa (bentuk dan warnanya) tetidak sama (rasanya)....Al-An'am : 141)
  • dan di antara gunung itu ada garis-garis (seperti jalan yang bewarna) putih dan merah yang beraneka macam warnanya ... (fathir : 27 )
  • dan masa-masa, (kejayaan dan kehancuran) itu, kami gilirkan di antara manusia...(Ali-'Imran : 140 )
  • Malahan Bani Israil pernah bosan dengan makanan mereka yang paling baik dan mengeluh kepada Allah :.... Kami tidak boleh sabar (tahan) dengan satu makanan sahaja ... (Al-baqarah : 61)
Al-Makmun satu ketika pernah dihinggapi rasa bosan di mana kadang-kadang beliau membaca sambil duduk sesekali dengan berdiri, dan pada saat yang lain sambil berjalan. Dan kerana itu pula ia pernah berkata : "Jiwa manusia itu dipenuhi rasa kebosanan "


Allah berfirman : ....(Iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring ...(Ali-"Imran : 191 )


Sesiapa yang bersedia merenung sejenak dan memikirkan sesuatu yang berhubung dengan ibadat. Tentu ia akan menemui berbagai jenis dan ragam dalam bentuk dan makna yang terkandung di dalamnya. Dalam ibadat terdapat amalan qalbiyyah (yang berkaitan dengan hati) qaulliyyah (yang berkaitan dengan perkataan) amaliyyah (yang berkaitan dengan tindakkan) maliyyah (yang berkaitan dengan harta) , solat, zakat, puasa, haji, jihad. bahkan di dalam solat ada posisi berdiri, rukuk, sujud dan duduk.


Oleh kerana itu sesiapa yang menginginkan kepuasannya semangat yang tinggi dan produktiviti maka ia hendaklah mempelbagaikan aktiviti di dalam pekerjaannya, membaca buku yang berbagai jenis ( dengan berbagai teknik dan kemahiran membaca) . Misalnya ketika membaca ia mempelbagaikan bacaannya di antaranya Al-Quraan, Tafsir, Sirrah, Hadith, Fiqh, Sejarah, Sastera dan Ilmu Pengetahuan dan sebagainya. Demikian pula di dalam menjalankan kegiatan. Anda perlu menentukan masa untuk beribadah, mencari hiburan mengunjungi sahabat handai, menerima tetamu, berolahraga berekreasi. Waktu belajar, dengan itu nescaya jiwanya akan selalu merasa segar dan ceria, kerana ia melakukan pelbagai aktiviti dan merasakan keindahan dan sesuatu yang baru.

(Dipetik dari kitab LA TAHZAN karangan Dr Aidh Bin Abdullah Al-Qarni ms 85 : Sebuah kitab yang terlaris di Timur Tengah dan Indonesia)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...