Ahad, 16 Oktober 2011

Cawangan Narkotik JKDM Berjaya Menumpaskan Percubaan Pengedaran Dadah


Oleh : Cawangan Perhubungan Awam, Ibu Pejabat, Putrajaya
LAMAN WEB JABATAN KASTAM DIRAJA MALAYSIA


Pada 12 Oktober 2011, satu sidang media yang dipengerusikan oleh Tuan Haji Liah bin Omar, Timbalan Pengarah Kastam, Cawangan Narkotik telah diadakan di Pejabat Narkotik, Ibu Pejabat berikutan kejayaan jabatan menumpaskan percubaan pengedaran dadah melalui jalan darat.

Kes ini diperolehi pada 10 Oktober 2011, lebih kurang jam 10.30 malam, pasukan ini telah berjaya menahan dua buah kenderaan persendirian di KM 449.1 Lebuh raya Utara Selatan (Rawang) setelah mengekori sejauh kira-kira 10 km kerana dipercayai ada membawa dadah untuk dihantar ke Kuala Lumpur.
Suspek ialah seorang lelaki warganegara Nigeria berumur 37 tahun merupakan pelajar kolej swasta di Kuala Lumpur bersama wanita Laos yang berumur 35 tahun yang mana dokumen perjalanan merekodkan beliau dari Loas ke Thailand dan kemudian memasuki Malaysia melalui pintu masuk Bukit Kayu Hitam, Changloon.
Hasil pemeriksaan lanjut, pasukan telah menemui sejumlah 31 bungkusan tumbuhan kering mampat dan setelah ujian awal dijalankan ianya positif dadah jenis Ganja dengan berat kasar 37 kg. anggaran nilai pasaran ialah RM90,000.00. Modus Operandi, ganja diisi dalam bagasi dan kotak yang disembunyikan di tempat simpanan barang belakang kenderaan.
Kedua-dua suspek ditahan reman selama 7 hari untuk siasatan lanjut di bawah sek 39 B Akta Dadah Berbahaya 1952. Jika disabitkan kesalahan boleh dihukum gantung sampai mati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...