Ahad, 16 Oktober 2011

Kegelisahan Ibu Bapa




Umumnya, mereka bimbang kerana anak-anak mereka dinilai berbeza dengan rakan-rakan mereka. Mungkin dari prestasinya, sikap dan perilakunya sifatnya sehingga pada fizikalnya. Begitu pemerhatian para ibu bapa amat resah jika sudah berkaitan dengan perbezaan pada anak-anak mereka. Kemudian ibu bapa cenderung berfikir "anak saya memerlukan terapi"
Sebagai ibu bapa ada faktor tertentu yang mempengaruhi perbezaan ini.
1. Faktor biologi dan genetik
2. Faktor pola asuh
3. Faktor lingkungan
4. Faktor pendidikan
5. Faktor pengalaman.

Tidak ada seorangpun di dunia ini yang memiliki keadaan yang sama, tidak ada satu manusia pun di dunia ini segala sesuatunya sama. Itulah takdir yang ditetapkan Allah.
 Keluhan ibubapa biasanya datang dari anaknya yang terlalu banyak bermain daripada yang terlalu banyak belajar. Bahkan kalau anak sangat rajin belajar pastilah ibu bapa mempamerkan kepada orang lain dengan nada bangga. "Semua cikgu puji, nak saya itu belajarnya rajin sekali". Pulang dari sekolah terus belajar, bangun tidur belajar, malampun begitu juga..
Lain pula kalimatnya kalau anak terlalu banyak bermain, "Aduh, malangnya saya ni! Anak saya ni kerjanya bermain sahaja. siang main, petang main, malam pun main. Saya dan bapanya kalau menyuruhnya belajar kene menjerit-jerit dulu, marah dulu, baru dia mahu belajar. Pening kepala saya dibuatnya. Darab dua pua dia tak hafal...
Jika anak enggan belajar tentunya perlu dicari sebab musababnya.

1. Kurangnya waktu yang tersedia untuk bermain
2. Sedan mempunyai masalah di rumah
3. Bermasalah di sekolah
4. Sedang sakit
5. Sedang sedih
Tidak ada masalah ataupun sakit, juga tidak kurang waktu bermain, itu tandanya MALAS. Jika anak-anak kita tidak suka belajar dan lebih suka bermain itu bermakna belajar dianggap sebagai aktiviti yang tidak menarik juga tanpa disedari anggap belajar sebagai aktiviti tidak berguna. Belajar tak nampak untungnya. Bermain dapat kepuasan. Kepuasan itulah keuntungan semasa bermain. Itu bagi mereka...
Memberikan dorongan agar anak mahu belajar.
1. Berikan insentif jika anak belajar. Insentif tidak semestinya berupa kebendaan tetapi boleh juga berupa penghargaan dan perhatian. Pujilah anak jika ia mahu belajar tanpa disuruh. Anak sering kahausan perhatian dan amat selesa dipuji. 
 2. Terangkan kepada anak-anak bahawa pelajaran amat berguna pada mereka. Untuk kepentingan dunia dan akhirat. Jika kamu pandai kamu akan dapat  menjawab apa sahaja soalan. Juga dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran dengan lebih mudah.
 3. Sering bertanyakan tentang apa yang telah dipelajari di sekolah. Jika boleh menjawab sebutlah kepintarannya adalah hasil belajar di sekolah. Sering bertanya tentang solat. Pujilah jika anak kita solat tanpa disuruh Itu juga hasil belajar di sekolah. Mengaji Al Quraan tanpa dileter.
 4. Dorongan anak agar merasakan belajar sebagai sesuatu yang menyeronokkan.
 Untuk berhadapan dengan keadaan ini perkara minima yang boleh dilakukan ialah "mengatur suasana belajar".  Jika setiap kali perbicaraan mengenai belajar  berakhir dengan leteran dan sungutan, maka akan mengaitkan suasana belajar sebagai perkara yang tidak memberi perasaan menyenangkan. Begitu juga dengan SOLAT. Solat harus dikaitkan dengan ketenangan dan kebahagiaan. Jangan jika berbicara tentang amalan SOLAT sering dikaitkan dengan sesuatu yang terpaksa dilakukan walaupun hakikatnya memang mesti dilakukan.
 Mewujudkan suasana belajar yang lebih menyeronokkan.
1. Anak-anak cenderung meniru tingkahlaku ibu bapa, ketika menyuruh dan mengawasi anak-anak belajar, ibu bapa juga perlu untuk kelihatan seperti sedang belajar.

2. Pilih waktu belajar yang paling baik untuk anak, ketika anak berasa segar. Anak-anak boleh diajak berbincang waktu belajarnya.

3. Anak-anak memerlukan suatu kepastian. Jadi, jadikan waktu belajar sebagai waktu yang rutin dan pasti.

4. Anak mempunyai daya konsentrasi berbeza. Ada yang mampu belajar selama 1 jam terus-menerus dan ada yang boleh setengah jam sahaja. Kenal pasti pola ini dan susunlah suatu jadual belajar yang sesuai untuk mereka. Bagi anak yang hanya mampu berkonsterasi selama 30 minit, maka berikan waktu berehat selama 10 minit.

5.Ibu bapa disaran menemani anak, namun ibu bapa juga ada tugasan lain untuk diselesaikan. Namun paling tidak apabila anak mengalami kesukaran, anda harus ada di sampingnya untuk membantunya.
Anak Tunjuk Perangai
Ini adalah merupakan satu luapan emosi yang meledak-ledak  dan tidak terkawal. Perbuatan ini sering muncul pada anak yang berusia 15 bulan hingga 7 tahun. Tunjuk perangai ini biasanya berlaku pada anak yang aktif dengan tenaga yang berlimpah. Tunjuk perangai ini lebih mudah berlaku kepada kanak-kanak yang dikategorikan sebagai kana-kanak dengan ciri yang berikut :

1. Memiliki kebiasan tidur, makan, dan mmbuang air besar yang tidak teratur.
2. Sukar menyukai situasi, makanan dan orang-orang baru.
3. Lambat beadaptasi dengan perubahan
4. Mood (suasana hati) sering negatif
5. Mudah terprovokasi, mudah berasa marah atau kesal.
6. Sukar dialihkan perhatiannya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...